1" tub i 26mm ringar

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

1" tub i 26mm ringar

Inläggav Arso » 13 sep 2019, 14:44

Går det att få till? Provade att montera innan jag upptäckte att det var fel. Satt hyfsat men det var inte skottfast. Att byta ringar är inte aktuellt då jag inte vet vad det är för bas. Något gammalt system som är pålött på pipan.
Arso

Re: 1" tub i 26mm ringar

Inläggav potatiskastare » 13 sep 2019, 16:10

Det borde inte vara några problem med lagom shims. 0,2mm plåt ett knappt varv, eller två halvvarv, eller hur nu ringarna delar sig. Klippa ur en sardinburk eller liknande som råkar vara lagom tjock.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav jimmy85 » 13 sep 2019, 17:05

Borde inte va ngra problem. En remsa från en konservburk lr liknande. Alt åka o köpa mässing på rulle. Räknar jag inte helt galet så borde 0.3mm funka bra eftersom diametern ska minskas med 0.6mm
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Arso » 13 sep 2019, 17:31

Tack för snabba svar. Kan nog ha något på jobbet som har rätt tjocklek. Ringarna är två halvor som skruvas ihop. Tänkte först ölburk men det är nog för tunt. Kan iofs ta flera lager men känns bättre med ett lager som har rätt dimension direkt.
Arso

Inläggav Arso » 14 sep 2019, 17:31

Fick mig lite plåtband hem idag efter att ha installerat en skorsten på en liten stuga. Dessa skulle användas till att hålla ihop lite isolering kring rören men jag underkände konstruktionen redan på förhand. Efter test funkade det naturligtvis inte. Mätte upp den till 0,3 ish, så jag klippte till lagom bitar och monterade dit siktet igen. Ser ut som om det finns lite springa mellan ringhalvorna så förhoppningsvis räcker det. Får se när jag hinner till skjutbanan nästa gång.
Arso

Inläggav Arso » Igår, 21:10

Arso skrev:Fick mig lite plåtband hem idag efter att ha installerat en skorsten på en liten stuga. Dessa skulle användas till att hålla ihop lite isolering kring rören men jag underkände konstruktionen redan på förhand. Efter test funkade det naturligtvis inte. Mätte upp den till 0,3 ish, så jag klippte till lagom bitar och monterade dit siktet igen. Ser ut som om det finns lite springa mellan ringhalvorna så förhoppningsvis räcker det. Får se när jag hinner till skjutbanan nästa gång.

Var där idag. Funkade bra med shimsen, däremot spred bössan rätt så illa. Vände på den när jag kom hem och upptäckte att skruvarna som binder ihop kolv med pipa var en "aningen" lösa... Jävligt klantigt att inte ha koll på sådant :/ Så det är bara att åka dit igen...
Arso

Inläggav pininhakan » Igår, 22:45

Lite bäddmassa i ringarna funkar med..
Användarvisningsbild
pininhakan

Återgå till Kikarsikten / Optik