Sako 404 Jeffery semi-custom

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.

Re: Sako 404 Jeffery semi-custom

Inläggav börje » 11 sep 2019, 21:58

Ålandsjanne skrev:
börje skrev:Det var nog Rainer Brokvist som grovfräste, har ett par kolvar som han gjort. Pga allergi för trädamm så slutade Rainer. Jaris kopierfräs är cnc- styrd.

Är det Rainer som är på Krutboden?

jepp
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav börje » 11 sep 2019, 22:00

cmk, optilock ringmounts blir snyggt på din bössa :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav 2310jensen » 11 sep 2019, 22:42

cmk skrev:
2310jensen skrev:Utmärkta val, kommer bli riktigt bra!

Vem grovfräste kolven? Har två av i vänster själv där den ena håller på att få en ny kolv från Hatcher men den andra kan behöva nåt framöver.

Allt kolvjobb utförs av Rolf Ekeberg. http://www.kolvmakeriet.se

Hur pass färdig är en Hatcherkolv? Och vad kostade det att få hem den?

Tack. Gör inte kaffeved av mallen!

Min smed var imponerad av inpassningen, i princip dropin (förutom att du måste ta bort lite trä vid tangen då kolven är för L61r). I övrigt är den grovfräst men inte med jättemycket att ta bort. Fördelen är att slipningen går fortare och nackdelen att det är svårt med spelrum för egna påhitt. Kostade 6200 inkl moms o tull med en något uppgraderad träbit.
BildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav börje » 11 sep 2019, 22:47

Dendär kommer att bli väldigt hållbar samt även rätt snygg. Hoppas få hem min egen frästa/inpassade träbit snart så jag får dregla lite över den.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav cmk » 11 sep 2019, 23:07

börje skrev:cmk, optilock ringmounts blir snyggt på din bössa :wink:

Jag vet att det är ganska snyggt - tyvärr är de så attans höga.

Gamla hederliga stålringarna från Sako går att få betydligt lägre - det ska ju inte sitta någon jättekikare på bössan. Dock tror jag att man kommer böja sönder den lila styrpinnen pga rekylkrafterna. I vilket fall är det vad som verkar ha hänt med ett par sådana ringar jag redan har. Kan ju iofs ha börjat hända redan hos föregående ägare.

Nu sitter/satt det en Swarre 1.5-6x42, och den funkade fint med lägsta QR-ringarna. Men även det montaget har ju sina belackare, även om det hittills har funkat bra för mig.

Köpte ett par andra ringar här på forumet för nåt år sedan som inte har kommit till användning än, som kanske är bra. Ingen aning om vilken tillverkare det är, men det ser lite ut som Warne QD, men med en stoppklack på vardera ringen som ska låsa i lådans öppning - alltså både i fram- och bakkant. När man ska ta av kikaren så måste man alltså snurra upp den lilla vingmuttern så mycket att man kan lyfta paketet rakt upp. Det blir ett litet 'överhäng' som kanske inte är så snyggt, men det kanske är värt att prova.

Om nån kan gissa vad det är för tillverkare/modell så vore jag tacksam.
20190911_224517-666x888.jpg

20190911_224625-699x932.jpg

20190911_224654-792x616.jpg

Skruvar (nedre) för att hålla ihop ringhalvorna sitter dolda bakom blecket (eller vad man ska kalla det) som låser ringen mot kilspåret. Vingmuttern öppnar eller stänger alltså inte ringhalvorna.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav cmk » 11 sep 2019, 23:16

Snyggt där jensen! Ådringen genom greppet ser ju mycket bra ut. Och kvistar verkar du ha sluppit också. Den vill vi se mer av när den är klar. Vad är det för bössa/kaliber den ska sitta på?

Priset var ju inte särskilt blodigt heller, speciellt med tanke på att den har färdats över halva jorden.

Mallen är inte min (så vitt jag vet tänker nog kolvmakaren behålla den). Men det kanske beror på om jag får betala hela tillverkningskostnaden för den, i så fall... :D
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav börje » 12 sep 2019, 00:32

Jag tror inte att opti ringm blir för höga med 42mm glugg, inte så det stör exteriört iaf.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav cmk » 12 sep 2019, 02:25

börje skrev:Jag tror inte att opti ringm blir för höga med 42mm glugg, inte så det stör exteriört iaf.

Näej, men jag vill gärna ha så lågt som möjligt, och funderar även på att sätta min Helia 1-5 på den.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav börje » 12 sep 2019, 02:34

Då får du väl annonsera efter äldre Sako originalfästenfrån 70-talet :wink: Kan bli svårt att hitta för 30mm tub dock.....
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav cmk » 12 sep 2019, 03:17

Japp, det är ett kärt besvär att pyssla och pussla för att få ihop det som man vill ha det.

Fick förresten bekräftat att det är Warne QD ringar på bilderna ovan. Ska ta och mäta hur höga de är egentligen, enda oron är att det ska bråka med utkastande av tomhylsor (eller snarare om man repeterar ur skjutna patroner).
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav börje » 12 sep 2019, 03:18

Dom ringarna sitter på min Sako M98, men snygga :roll: Njaäää!
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav 2310jensen » 12 sep 2019, 07:48

Det är en sako av i 8x57 som ska sitta i den. Bilder kommer!

Passar på att fråga lite då jag har en ytterligare AV i skåpet som kanske ska byggas till nåt grövre. Har letat efter en m98 länge men som vänsterskytt så är det sällsynt eller för dyrt. Därav samma tanke som du, bygga på en AV.

Satt och mätte och tyckte det såg trångt ut att få ner en 375 hh. Hittade nån gammal tråd där det angavs att det finns en längre AV-låda för safarimodellerna. Vad tror du som har den något kortare 404an?
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav 2310jensen » 12 sep 2019, 08:05

Gällande fästen så är väl leupold rm lägst, men fan vet om dom pallar rekylen då det inte finns något rekylstift. Särskilt med en helia 5 som väger uppåt halvkilot.

Dock tror jag inte du behöver oroa dig för att hylsorna slår i på en AV. Har förstått det som att problemet är värst from 75an. Har en z8 med gigantisk parallaxratt i lägsta montage utan några problem.
Bild

Skulle det ske ändå så är vi vänsterskyttar välsignade med att det finns kikare utan nån ratt på vänstersidan. Dock får du byta helian mot en swarre eller nåt obelyst.

Användarvisningsbild
2310jensen

Sako 404 Jeffery semi-custom

Inläggav 2310jensen » 12 sep 2019, 08:06

Dubbelpost
Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav cmk » 12 sep 2019, 14:06

2310jensen skrev:Det är en sako av i 8x57 som ska sitta i den. Bilder kommer!

Passar på att fråga lite då jag har en ytterligare AV i skåpet som kanske ska byggas till nåt grövre. Har letat efter en m98 länge men som vänsterskytt så är det sällsynt eller för dyrt. Därav samma tanke som du, bygga på en AV.

Satt och mätte och tyckte det såg trångt ut att få ner en 375 hh. Hittade nån gammal tråd där det angavs att det finns en längre AV-låda för safarimodellerna. Vad tror du som har den något kortare 404an?

Jag tror att det är problemfritt att få ner en 375:a, med tanke på att det var en av kalibrarna man kunde få från fabrik. I alla fall om man får tro de gamla manualer som finns. https://www.sako.fi/support/support-discontinued-models

Där finns förvisso inte A-serien listad öht, men med tanke L61R är ju egentligen samma bössa (med undantag för tangen och styrhylsan) så ska det nog stämma. AIV var ju den dedicerade safari-modellen, men jag tror mer att det handlade om kolvutformning och magasinstorlek (tjockmagad). Efterkommande modellen L691 finns ju benämnd som "standard" eller "magnum", men jag tror inte att det skiljer i lådlängd (har dock aldrig sett någon magnum), utan snarare att diametern på stötbotten är anpassad för bältade magnumpatroner.

Detta är som sagt mina gissningar, då jag inte har hanterat någon AIV eller AV/L61R i 375 h&h för att kunna mäta.

Anekdotiskt kan nämnas att slutstycket till en L691 passar tillräckligt bra i en AV (som ju då har 375-kapabel längd) för att avfyra skott. Dock gick det inte att säkra. Detta upptäcktes på pass. Älgen klagade inte :-)
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav 2310jensen » 12 sep 2019, 14:37

Utmärkt, tack för det. Får se hur det blir.

Användarvisningsbild
2310jensen

Inläggav asti » 15 sep 2019, 08:49

cmk skrev:
börje skrev:cmk, optilock ringmounts blir snyggt på din bössa :wink:

Jag vet att det är ganska snyggt - tyvärr är de så attans höga.

Gamla hederliga stålringarna från Sako går att få betydligt lägre - det ska ju inte sitta någon jättekikare på bössan. Dock tror jag att man kommer böja sönder den lila styrpinnen pga rekylkrafterna. I vilket fall är det vad som verkar ha hänt med ett par sådana ringar jag redan har. Kan ju iofs ha börjat hända redan hos föregående ägare.

Nu sitter/satt det en Swarre 1.5-6x42, och den funkade fint med lägsta QR-ringarna. Men även det montaget har ju sina belackare, även om det hittills har funkat bra för mig.

Köpte ett par andra ringar här på forumet för nåt år sedan som inte har kommit till användning än, som kanske är bra. Ingen aning om vilken tillverkare det är, men det ser lite ut som Warne QD, men med en stoppklack på vardera ringen som ska låsa i lådans öppning - alltså både i fram- och bakkant. När man ska ta av kikaren så måste man alltså snurra upp den lilla vingmuttern så mycket att man kan lyfta paketet rakt upp. Det blir ett litet 'överhäng' som kanske inte är så snyggt, men det kanske är värt att prova.

Om nån kan gissa vad det är för tillverkare/modell så vore jag tacksam.
20190911_224517-666x888.jpg

20190911_224625-699x932.jpg

20190911_224654-792x616.jpg

Skruvar (nedre) för att hålla ihop ringhalvorna sitter dolda bakom blecket (eller vad man ska kalla det) som låser ringen mot kilspåret. Vingmuttern öppnar eller stänger alltså inte ringhalvorna.

Det är Warne Premier.
Finns tyvärr inte längre.
asti

Inläggav cmk » 17 sep 2019, 09:34

Tack för klargörande kring ringar.

Har roat mig med att porfylla och olja en bit av ändträet från stocken som jag fick för ganska länge sedan. Ser rätt bra ut tycker jag själv.svårt att få en bra bild i gårdagkvällens mulna skymning.

20190916_181408-720x1280.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav cmk » 18 sep 2019, 15:35

Eftersom det saknas alla former av jaktmatch till kalibern i fråga, så passade jag på att skaffa lite utrustning för att gjuta egna kulor. Här några 350, resp 400gr kulor. Ännu ej prövat att ladda/avfyra dem.

20190911_214030-1024x576.jpg

20190911_214049-1280x720.jpg

Just de här är är en 50/50-blandning hjulvikter och stilmetall. Ska bli intressant att se om de går att få fart och precision med dem.
Användarvisningsbild
cmk

Föregående

Återgå till Projekthörnan