Är ett blyförbud rimligt/möjligt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Är ett blyförbud rimligt/möjligt?

Inläggav birk0323 » 10 nov 2019, 15:29

Filfrasen skrev:
birk0323 skrev:Vad jag däremot är helt övertygad om är att SCA är väl insatta i svenska jakten och följer säkerligen utvecklingen och man hör inget därifrån och det innebär med största sannolikhet att de inte oroas över att förlora pengar.

Så kan man tolka det....eller att det tex möjligen ligger ett totalt hagelförbud runt hörnet och lurpassar på skogsbolagsmarkerna om man får vara lite konspiratorisk.
Det enda vi med säkerhet vet är att dom inte kommer vara beredda att förlora några som helst pengar.

Vi får spara din tanke och se om vi lever att beskåda resultatet, din gissning är visserligen konspiratorisk idag, men vem vet hur framtiden kommer utveckla sig ?
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Filfrasen » 10 nov 2019, 15:32

Ja, det är som sagt svårt att sia...särskilt om framtiden. :mrgreen:
Har man inga egna teorier så bär man alltid runt på andras...det vet man av erfarenhet
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav sos » 10 nov 2019, 21:01

Så det så... kemikalie inspektionen - driva opinion? inte håller väl myndigheter på med sådant
https://uvell.se/2019/11/07/bly-och-bly/
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Filfrasen » 10 nov 2019, 21:07

SOS@

Det där diagrammet är värt att lägga ut till allmän beskådan och eftertanke.

2.png
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har man inga egna teorier så bär man alltid runt på andras...det vet man av erfarenhet
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav potatiskastare » 10 nov 2019, 21:42

Tyvärr är resten av artikeln inte helt sann. Det finns studier på hur mycket av blyet i haglen som blir biotillgängligt. Det blir rent statistiskt ett problem för jägarkårens barn. Och hen som författat blandar lika ohederligt ny och gammal data. Som jag sagt innan skedde det ett slags globalt paradigmskifte 2012 när WHO kom fram till att det inte finns några säkra nivåer.

Men det är lite humor att hon hänvisar till att det krävs kunskaper i naturvetenskap för att förstå. Det är lite kaxigt att säga av en ekonom... när man sedan säger att alla naturvetare har fel...

Men oavsett kommer det förr eller senare bli helt ohållbart att majoriteten av det viltkött som idag finns i handeln inte hade fått säljas om det hade varit uppfött. På nåt j-a sätt måste någon se till att det slutar säljas blyförgiftat kött i handeln. Eftersom jägarkåren verkar sakna förmåga att ta tag i problemet är kanske ett förbud det enda rimliga?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Filfrasen » 10 nov 2019, 21:49

potatiskastare skrev:Eftersom jägarkåren verkar sakna förmåga att ta tag i problemet är kanske ett förbud det enda rimliga?

Det kanske är möjligt att det är så, men om diagrammet stämmer så har vi ju en sjunkande kurva på bly även efter att blyad bensin försvann från marknaden i Sverige.

Vi har under många år totalt gått åt rätt håll så att säga, så varför riva upp himmel och jord nu när det ser lovande ut med stadigt sjunkande blyhalter i folk ?
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav potatiskastare » 10 nov 2019, 22:42

Money talks - Bullshit walks

Det är inte speciellt stor andel av befolkningen som är storkonsumenter av viltkött. Alltså blir det lite knasigt att titta på befolkningen som helhet. Men visst har bly i bensin och bly i färg haft större negativa effekter.

Senaste studien jag läste kom fram till att totala kostnaden för att förbjuda bly, ammunitionskostnadsökning, utbyte av vapen etc, var lägre än produktivitetsminskningen för jägarkårens barn. Det är ett argument som Jägarförbundet, FACE mfl kommer få svettigt att möta. Eller möta och möta. Kommer någon alls att lyssna på en kår som bevisligen aktivt har gett sina egna barn giftig mat? Kommer någon att tro att en kår som är beredd att ge sina egna barn giftig mat kommer vara mer skötsam när det gäller försäljning av kött?
För vi kan nog vara överens om att Jägareförbundets riktlinjer för putsning inte följs. Jag har aldrig sett ett enda lag som putsar ens nära så noga, och om det putsades så noga hade ju inte över 50% av alla testade köttprover haft blyhalter som hade varit olagliga hos tamkreatur.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav greyling » 10 nov 2019, 23:30

potatiskastare skrev:Money talks - Bullshit walks

Det är inte speciellt stor andel av befolkningen som är storkonsumenter av viltkött. Alltså blir det lite knasigt att titta på befolkningen som helhet. Men visst har bly i bensin och bly i färg haft större negativa effekter.

Senaste studien jag läste kom fram till att totala kostnaden för att förbjuda bly, ammunitionskostnadsökning, utbyte av vapen etc, var lägre än produktivitetsminskningen för jägarkårens barn. Det är ett argument som Jägarförbundet, FACE mfl kommer få svettigt att möta. Eller möta och möta. Kommer någon alls att lyssna på en kår som bevisligen aktivt har gett sina egna barn giftig mat? Kommer någon att tro att en kår som är beredd att ge sina egna barn giftig mat kommer vara mer skötsam när det gäller försäljning av kött?
För vi kan nog vara överens om att Jägareförbundets riktlinjer för putsning inte följs. Jag har aldrig sett ett enda lag som putsar ens nära så noga, och om det putsades så noga hade ju inte över 50% av alla testade köttprover haft blyhalter som hade varit olagliga hos tamkreatur.

Känns inte det där lite på gränsen till aktivistiskt inlägg i debatten ändå?

Vadå produktivitetsminskning hos jägarkårens barn. Kan du delge den "studien"?

Edit: jojo jag använder själv en del blyfri ammo
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav birk0323 » 10 nov 2019, 23:38

Om man bortser från vilken inverkan blyet har, om det är mer eller mindre i läge ett och fokuserar på vad det kostar den enskilde jägaren att övergå till koppar. En högre medelflyktsträcka..kanske, troligt. Mindre köttförstöring. Kulorna är inte dyrare, i mitt fall blir det billigare med 200gr ttsx än 250gr Oryx till älgen. Det är egentligen inga problem på den fronten förutom de som vill fortsätta jaga klass 1 med 6,5X55 men jag tänker att det må väl kunna gå att lösa om viljan finns.
Däremot övningsskyttet kommer ju onekligen att tokresa i pris för min del om jag behöver börja öva med koppar, i så pass hög grad att övningsskyttet måste ner om jag rimligt ska ha råd. Här behövs det lösningar för vem tjänar på att övningsskyttet går ner ?

Hela mitt resonemang ovan går ut på att fråga sig vad som förloras om man skulle lämna blyet helt... det mesta verkar gå att lösa friktionsfritt medan andra saker kanske kan behöva ändras i på lite flera plan men det går ju om viljan finns utan att det kostar orimligt eller alls och i vissa fall kanske till och med en förbättring ?

Om man då sedan lägger till den ev risk bly innebär så är jag mycket tveksam huruvida jag vill ta den under de 10-12 år som är kvar innan barnen blir myndiga. Har jag egentligen rätt att ta det beslutet utifrån mitt eget omdöme eller bör jag undvika risker som faktiskt inte kostar mig någonting att undvika...

... Jag ser potatiskastares engagemang i det här som till och från liknar försäljningsreklam, men jag är inte helt säker på att han har fel och om det inte kostar mig någonting, varför ta den risken det eventuellt innebär ?
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav greyling » 10 nov 2019, 23:49

birk0323 skrev:Om man bortser från vilken inverkan blyet har, om det är mer eller mindre i läge ett och fokuserar på vad det kostar den enskilde jägaren att övergå till koppar. En högre medelflyktsträcka..kanske, troligt. Mindre köttförstöring. Kulorna är inte dyrare, i mitt fall blir det billigare med 200gr ttsx än 250gr Oryx till älgen. Det är egentligen inga problem på den fronten förutom de som vill fortsätta jaga klass 1 med 6,5X55 men jag tänker att det må väl kunna gå att lösa om viljan finns.
Däremot övningsskyttet kommer ju onekligen att tokresa i pris för min del om jag behöver börja öva med koppar, i så pass hög grad att övningsskyttet måste ner om jag rimligt ska ha råd. Här behövs det lösningar för vem tjänar på att övningsskyttet går ner ?

Hela mitt resonemang ovan går ut på att fråga sig vad som förloras om man skulle lämna blyet helt... det mesta verkar gå att lösa friktionsfritt medan andra saker kanske kan behöva ändras i på lite flera plan men det går ju om viljan finns utan att det kostar orimligt eller alls och i vissa fall kanske till och med en förbättring ?

Om man då sedan lägger till den ev risk bly innebär så är jag mycket tveksam huruvida jag vill ta den under de 10-12 år som är kvar innan barnen blir myndiga. Har jag egentligen rätt att ta det beslutet utifrån mitt eget omdöme eller bör jag undvika risker som faktiskt inte kostar mig någonting att undvika...

... Jag ser potatiskastares engagemang i det här som till och från liknar försäljningsreklam, men jag är inte helt säker på att han har fel och om det inte kostar mig någonting, varför ta den risken det eventuellt innebär ?

Resonerar typ likadant själv. Kruxet är ju hagel - inte bara kula och övning. Det blir både dyrt och dåligt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav birk0323 » 10 nov 2019, 23:56

Ja det finns ju några skavpunkter, helt klart och som skulle få tråkiga konsekvenser vid ett förbud rakt av...
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav malx » 11 nov 2019, 01:17

greyling skrev:Resonerar typ likadant själv. Kruxet är ju hagel - inte bara kula och övning. Det blir både dyrt och dåligt.

Om man bara ser till köttet så verkar ju hagel hålla ihop i djurkroppen, jag har då aldrig hittat några halva bitar. Så skulle bara någon sälja en vettig skanner för att upptäcka kvarvarande pellets i köttet så skulle man nog slippa oron där också. (Jag vet att vissa säger att det inte löses upp nånting men jag skulle nog inte ta gift på det)
Vet att vildsvin.se säljer en skanner men den ser väldigt lik ut den amerikanska little wizard II och de kontaktade jag för några år sedan. De var inte helt nöjda med dekteringen av blyhagel och tänkte utveckla en bättre variant men sen har jag inte hört något av dem.
malx

Inläggav potatiskastare » 11 nov 2019, 07:24

greyling skrev:
potatiskastare skrev:Money talks - Bullshit walks

Känns inte det där lite på gränsen till aktivistiskt inlägg i debatten ändå?

Vadå produktivitetsminskning hos jägarkårens barn. Kan du delge den "studien"?

Edit: jojo jag använder själv en del blyfri ammo

Vassego!

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6675822/
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav r1no1 » 11 nov 2019, 09:06

Sällan eller aldrig läst en rapport med mer antaganden och gissningar och allmänt svårtolkad text, extremt rörigt med alla hänvisning och faktarutor med nästa antaganden och gissningar.

Som fan läser bibeln.

Assumptions:

aAs we do not know how many shot are ingested, we assume that only one shot is ingested

bWe assume that the increased likelihood of a hunter killing a terrestrial gamebird that has ingested a lead gunshot is the same as a mallard that has ingested a lead gunshot. If terrestrial gamebirds are less sensitive to the effects of lead, then hunters will be less likely to kill a pheasant that has ingested lead

cWe use a hunting season of 124 days in the UK for pheasant (1 Oct–1 Feb) and 154 days for red-legged partridge (1 September–1 February) and a turnover rate of shot in the gizzard of 20 days—i.e. 124/20 = 6.2 for pheasant; 154/20 = 7.7 for red-legged partridge)

dDue to the possibility of decreased sensitivity of terrestrial gamebirds to lead-shot impacts, we have used an arbitrary increase in annual mortality caused by lead-shot ingestion of 50% of that calculated for mallard (Bellrose 1959)

ePercentage with ingested shot corrected for hunting bias and turnover multiplied by increase in annual mortality

fAssumes that 35 million pheasants and 6.5 million red-legged partridges are released each year (PACEC 2006), although this is likely to be an underestimate as numbers of released birds are reported to have increased (Aebischer 2013). We added on breeding numbers from Musgrove et al. (2013) assuming a ratio of male to breeding female pheasants of 1:4.6 and that each red-legged partridge territory equalled 2 birds. We multiplied by the production cost of each pheasant released of €14.85 (£12.55; Savills 2017), and assumed that this was similar for red-legged partridges
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav greyling » 11 nov 2019, 09:16

Ja det var humor på hög nivå det där.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav potatiskastare » 11 nov 2019, 09:25

Jag skulle nog säga att det är blyälskarna som läser bibeln konstigt. Debatten har lämnat frågan huruvida bly i ammunition är farligt. Debatten handlar nu om hur farligt det är och vad det eventuellt kostar.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Fiskaren » 11 nov 2019, 09:32

Jag vet inte vilken sorts publikation "Ambio" är (den där undersökningen blev accepterad för publikation) eller vilken kvalité det är på redaktionen som granskar artiklarna men om det med hög signifikans kan fastslås att ett påstående som " the consumption of lead-shot game by children within the EU today may be linked to a potential loss in IQ estimated to be worth €322 million to €830 million" verkligen vilar på solid vetenskaplig grund så borde ett omedelbart totalförbud redan vara infört. (Skolverket borde kolla på den här undersökningen, PISA-studierna får äntligen sin förklaring.)
Men det ser mer ut som resultatet av fredagspubsafterwork-debattartikel tycker jag.

Och så det är ju EU som bestämmer i slutänden så det får väl bli roadkill eller fällfångat på menyn.
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá
Fiskaren

Inläggav lasse-a » 11 nov 2019, 09:34

potatiskastare skrev:Jag skulle nog säga att det är blyälskarna som läser bibeln konstigt. Debatten har lämnat frågan huruvida bly i ammunition är farligt. Debatten handlar nu om hur farligt det är och vad det eventuellt kostar.

Njae, det där är väl snarare än grad än en artskillnad. Det är väl aldrig någon som påstått att det är nyttigt. Frågan är ju snarare, och som alltid, om alternativen är bättre. Dvs, erfarenhetsmässigt så vet vi ju att hur man än vänder sig så har man röven bak.

Vad gäller hagel så har vi ju två aspekter; dels köttet efter skott. Där verkar det ju som pläterade hagel löser det problemet, eller?

Sedan att fågel blyförgiftar sig själv genom att äta haglet och att vi sedan äter fågeln. Vad har vi för studier där? Änder o motsvarande är ett problem, men hur är det med skogsfågel? Har vi siffror?
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav greyling » 11 nov 2019, 09:38

Det är ju den där typen av aktivistartiklar som förstör en sansad debatt.

Finns säkert de som anser jorden är platt och att bly kan man äta nedrört i frukostgröten - men inte ska man hamna lika långt åt andra hållet heller.

Jag läser i rapporten ett genuint jaktmotstånd invaggat i diverse försök till forskningstrams.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav malx » 11 nov 2019, 09:43

Har inte läst rapporten men antagandena som r1no1 skriver ovan låter inte som det värsta jag sett iallafall...

Eftersom det inte i alla lägen kan vara praktiskt möjligt att få fram alla förutsättningar på svart och vitt så måste man inom området ofta göra några antaganden. Det finns dock några grundregler man bör följa. Man bör göra antaganden i "underkant" (gärna ha med ett rimligt spann), man bör ha källor som styrker att det är rimligt, det ska tydligt stå ATT det är antaganden och man ska diskutera hur ev. fel kan påverka resultatet.

Det svåra för en privatperson är att kolla alla hänvisningar (som i sin tur har hänvisningar o.s.v.). Tar lätt ett par dagar att granska en rapport och om man inte sitter på ett universitet så är det också mycket dyrt...

Mitt största avog mot ämnesområdet är slutsatserna. Utan som sagt att ha läst denna rapporten så har jag sett många rapporter där allt jobb ser välarbetat ut fram till man ska skriva slutsatser då man tar till fruktansvärt och kapar kurvor för att få fram något som kan ge genomslag och rubriker istället för att vara korrekt.
malx

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt