Laddstegar med ny pipa

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Laddstegar med ny pipa

Inläggav kattafan » 14 aug 2019, 14:36

Hej,
behöver jag göra några anpassningar på mina laddstegar om jag har bytt pipa?
Nya pipan är 14cm längre än den gamla.

Har spann där det funkat fint tidigare utan trycktecken etc. och undrar alltså om jag kan testa där utan att behöva gå igenom hela spannet från rekommenderade min-max.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Re: Laddstegar med ny pipa

Inläggav cmk » 14 aug 2019, 15:00

Det är ju ingen som tvingar dig att gå igenom hela spannet från min -> max. Frågan är ju vad du vill ha ut av det hela, dvs vilken precision/fart som är bra nog.
Ny pipa innebär ju att det är ett blankt blad vad avser dina gamla favoritladdningar, så det är ju inte troligt att de slår på samma ställe. Men så länge de har legat inom min-max, så ska det ju vara ofarligt att pröva.

Själv har jag inte bytt pipa, men om jag byter kula eller krut så börjar jag strax över min och gör en stege på kanske 5 laddvikter. Om någon av dem verkar bra så kör jag på den. Annars går jag vidare, och kollar fart och trycktecken hela tiden. Men jag laddar för jakt på relativt korta håll, max 150m, men mer realistiskt <100m, så det behöver inte vara superprecision. Snusdosan på 200 räcker gott. Det är ändå andra faktorer som har betydligt större inverkan vid praktisk jakt; stöd, puls, frusenhet, trötthet mm.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav kattafan » 14 aug 2019, 15:26

Det är precision sen fart, i den ordningen. Så jag har ju såklart ett intresse av att få sprätt på grejerna då det är en renodlad långhållspang.
Mina tidigare sweetspots ligger ofta i övre änden av fabrikanternas rekommendationer, eller en bit över.

Bad en kompis kolla QL och det var endast marginell skillnad i tryck. Farten var ju såklart bättre.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav Stewe's world on ice » 14 aug 2019, 16:00

kattafan skrev:Det är precision sen fart, i den ordningen. Så jag har ju såklart ett intresse av att få sprätt på grejerna då det är en renodlad långhållspang.
Mina tidigare sweetspots ligger ofta i övre änden av fabrikanternas rekommendationer, eller en bit över.

Bad en kompis kolla QL och det var endast marginell skillnad i tryck. Farten var ju såklart bättre.

När det kommer till tryck mellan pipor i samma kaliber så avgörs skillnaden i första hand mellan invändig diameter och stigning
Stewe's world on ice

Inläggav Anders Ö » 14 aug 2019, 22:14

Det är ju inte varken tidskrävande eller går åt många kulor för att fastställa hur trycket teoretiskt bygger i den nya pipan...

Alla testskott skall vara fickvarma :!: :!:
Detta för att inte luras av ett acceptabelt max med kalla skott som blir
Oacceptabelt när temperaturen ökar :idea:

Börja lågt och skjut 2 skott över chronograf.

Notera hastigheten.

Mata in datan i QL och beräkna trycket.

Räkna fram den teoretiska laddningen för maxtryck .

Börja ca 5-10 % under maxladdning och stega uppåt med 1% steg tills maxhastighet uppnås.

Har du inte QL så kolla vad din första laddning går i för hastighet i förhållande till laddata , med skillnad för piplängd inräknat .

Dela sedan krutvikt med hastigheten.

Ta maxhastighet x resultatet av ovan uträkning så har du teoretisk laddvikt .

Tex 45 gr ger 800m/s , 45/800 = 0.05625

Önskad
maxhastighet 850m/s , 850x0.05625 = 47.8

Gör stegen som beskrivs , lika som med QL , var noga i båda fallen att kolla efter trycktecken.

Eller den allra enklaste metoden....

Ladda en enskottsstege med 1% ökning tills det blir trycktecken som kärvande slutstyckshandtag med spänd fjäder över skjuten hylsa, eller märken efter utstötarhålet i botten på hylsan.

Ökar man med 1% steg så blir det inga överaskningar ... , en antydning av kärvande slutstyckshandtag visar sig vid nästa laddning bli trögare ... , och då vet man :idea:

Likaså om man har riktigt blankt patronläge så kan märken i botten på hylsan efter utstötarhålet komma före trögt slutstycke , men även där skall en så liten ökning ge lungna besked om ökat tryck :idea:

10 testladdningar tycker jag borde räcka för att nå max :idea:

När man nått max så backar man till några % nedanför där symtom uppstod , detta är ditt MAX :idea:

Sweetspots kan man omöjligt veta i
en ny pipa ... , det måste testas :idea: , OCW eller 10Round är heta kandidater

Apropå räffelstigning och tryck så har Mr Litz gjort en test på det .

http://bulletin.accurateshooter.com/201 ... litz-test/
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav kattafan » 14 aug 2019, 23:18

Mycket bra tips, tack.
Saken är just den att jag faktiskt har bråttom p g a anledningar, så alla tips för att optimera är guld värda :)
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav MartinL » 15 aug 2019, 05:35

Köp fabriksammo och ladda då du har gott om tid.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MartinL

Återgå till Laddvikter