Vildrensjakt

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Vildrensjakt

Inläggav Villrådig » 09 aug 2019, 16:13

Det blir förmodligen att jag drar och jagar vildren om en vecka. Någon som har erfarenhet av jaktformen?
Villrådig

Re: Vildrensjakt

Inläggav VIL » 09 aug 2019, 18:53

Jagade i hedmark för 12-13 år sedan. Hade en fantastisk fjällvecka med 25 graders värme men inga renar. Renarna drar hela tiden mot vind så var flockarna befinner sig är väldigt väderberoende. Blandning av mycket vandrande (hade ca 5 km från hyttan till intressanta områden) och tålamodsprövande kikarspaning. Riktigt bra ryggsäck med rejäl ram så att det går att bära ut renen är nog klokt. Och vädertåliga kläder, det är inte för inte som nånga har Fjellduk med sig. Finns förstås spaltkilometer skrivet på kammeret.no, läs trådarna där.
Men klart kul, rekommenderas varmt. Tänkte försöka få kort nästa år.
VIL

Inläggav Dagl » 13 aug 2019, 13:04

Jeg har jaktet villrein i i 6-8 år, men har ikke skutt rein hvert år.
Jeg har jaktet på litt ulike steder i Norge, men mest Rondane-rein.

Litt avhengig av hvilket område du skal jakte i, men følg med på vinden i dagene før jakt. I store villreinområder kan man forvente at reinen trekker mot vind og står i den delen av villreinområdet som er mot vind. Dersom vinden snur, vil gjerne villreinen snu en dag eller to før. I mindre områder har ikke vind så mye å si. Reinen kan også gå mye nede i skogen, og er da vanskelig å jakte på.
Posteringsjakt kombinert med vandring er vanlig, OM du ikke er kjent på trekkveiene er nok vandring til ulike topper med god utsikt det beste.

God kikkert er usedvanlig viktig, og den må være tilgjengelig hele tiden. Avstandsmåler er god å ha.
God sekk, helst pakkramme. Fjellduk (personlig anser jeg det som ett "must" av sikkerhetsmessige årsaker).
Utover det, vanlig utstyr som kompass, kniv, rifle, gode støvler ...... etc.
Sjøl synes jeg det er vanskelig å holde vekten på sekken ned på vei ut i fjellet. Den kan bli svært tung på vei hjem.

Skitt jakt

Mvh Dagl
Dagl

Inläggav Villrådig » 13 aug 2019, 19:03

Jakten kommer vara mellan Odda och Øvre Eidsvåg. Jag kör upp söndag och går in måndag morgon. Jag och kompisen som kommer från Bergen har varsitt kort på storbukk. Nu är det bara att hålla tummarna.
Villrådig

Inläggav Villrådig » 06 sep 2019, 09:48

Det verkar inte bli någon vildrensjakt för mig och min kompis. Första tilltänkta datumet blev inställt pga väder och resan nästa vecka verkar bli inställd för min kompis fru börjar få förvärkar.

Är det någon som skulle vara intresserad av två kort på storbukk? Vi byter gärna mot någon annan jakt senare denna säsong eller nästa.

Mvh
Emil
Villrådig

Inläggav Villrådig » 11 sep 2019, 18:25

Allt löste sig. På Arlanda och väntar på flyget till Bergen.
Villrådig

Inläggav sevehem » 11 sep 2019, 20:09

Villrådig skrev:Allt löste sig. På Arlanda och väntar på flyget till Bergen.

Lämnade kompisen frugan nyförlöst?! :shock: :mrgreen:
Hängivet, men magstarkt! :mrgreen:
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Villrådig » 15 sep 2019, 18:20

sevehem skrev:
Villrådig skrev:Allt löste sig. På Arlanda och väntar på flyget till Bergen.

Lämnade kompisen frugan nyförlöst?! :shock: :mrgreen:
Hängivet, men magstarkt! :mrgreen:

Nej förvärkarna avtog så vi vågade oss iväg.
Villrådig

Återgå till Högviltsjakt