Vilket verktyg

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Vilket verktyg

Inläggav Exilbonde » 14 jun 2019, 12:13

Jag tänkar skaffa ett fullängdverktyg till 3006.
Priset är samma dryga 500 kronor oavsett om man väljar RCBS eller Hornady.
Jag undrar, vad är för och nackdelar vid dessa?
Gör inte svarna för krångla, mina ambitioner är att träffa en femkrona på 100 meter.
Jag kan tillägga att jag har RCBSverktyg sedan innan och nyss skaffat ett Hornady verktyg, och jag vet inte vilket jag tycker bäst om.
Exilbonde
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.
Exilbonde

Re: Vilket verktyg

Inläggav arnold » 14 jun 2019, 14:18

Hornady, mycket bättre kulisättare på den
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum
6,5creedmoor

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 1,7-13,3x42
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Tomps » 14 jun 2019, 14:37

Jag har 5 rcbs och 1 hornady, tycker båda funkar fint för det mesta. Jag upplever dock hornady som lite bättre finish samt att orsaken till att jag blev ägare av ett hornady verktyg beror på att jag hade väldigt strul med ett rcbs. Skulle jag köpa nytt idag lutar det nog åt hornady, men i praktiken tror jag du blir nöjd oavsett vad du väljer
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Domarn » 14 jun 2019, 15:03

jag är själv nyfiken på skillnaden, tycker alltid att jag läser att båda är bra men hornady är snäppet vassare både på service och finish..
Användarvisningsbild
Domarn

Inläggav Tomps » 14 jun 2019, 16:08

Hade jag haft lika många hornady som rcbs hade det varit lättare att jämföra de båda. Jag har haft strul med 2 st av 5 RCBS verktyg - det ena fick jag en ny expander till, då den första var skev. Bra service - de skickade den snabbt utan kostnader. Det andra verktyget i 8x57 IS använde jag till 8x57 IRS, men fick aldrig till kalibreringen ordentligt, vissa hylsor kamrade helt enkelt inte hur mycket jag än skruvade ned verktyget. RCBS svarade med att de båda patronerna har olika dimensioner i bröstet, vilket är sant, men inte så mycket att det inte skulle fungera. Jag provade lite olika knep men gav till slut upp och köpte ett hornady 8x57 IS (som även listar att det skall funka för 8x57 IRS) och det har fungerat klockrent. Upplevde även finishen som bättre, handhavandet är dock lite annorlunda jämfört med rcbs, men fullt begripligt.

Det finns säkert många här med långt mycket mer erfarenhet än mina. vi får se om det kommer några mer detaljerade jämförelser.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Exilbonde » 14 jun 2019, 20:59

Nu har jag läst lite mer noga på Hornadys instruktion, och jag tror att deras isättningsverktyg är precisare än RCBSs, men om jag förstår det så att det är samma "ytterhölja" av isättningsverktyget till alla kalibrar, och att seating deam och alingment sleeve är specifik för kulans diameter, är det rätt?
Från .308 till 3006 är det inte stor skillnad, men om man vill ladda .404 eller liknande blir det inte mycket gänger som har kontakt med pressen.

Jag köper nog Hornady. Tack för era svar. :)
Exilbonde

Inläggav Exilbonde » 11 aug 2019, 17:39

Nu har jag laddat lite 3006 med hornady verktyg. Den första expandern var skrev, jag fick ett helt nytt verktygssats efter 10 dagar.
Jag upplever att Hornadys kulisättare är precis, men att det är krångligare att sätta kulan. Det går inte att sätta in hylsa och föra upp kulan i isättareren i samma röralse på grund av det lågthängande "styre', Det har jag inte haft problem med när jag laddade 9,3x62 med RCBSverktyg.
Mao om man söker extrem precision, är Hornady att föredra, men önskar man att det ska gå lite snabbt att bli färdig med sista momentet, är RCBS att föredra.
Exilbonde

Inläggav jdrotz » 11 aug 2019, 18:25

Jag håller Hornady aningen högre än RCBS. Bättre finish och kulisättare.

Bäst av alla är dock Redding eller Forster.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Återgå till Allmän diskussion om handladdning