Tankar om ett OCW-test

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Tankar om ett OCW-test

Inläggav exabit » 13 jun 2019, 17:56

Anders Ö skrev:
arnold skrev:Alldeles för lite information för mig för att avgöra hur bra en laddning är

Det där måste du ju utveckla :wink:

Edit: onödigt inlägg.
/ Rikard

Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav lone_wolf » 13 jun 2019, 20:45

En orsak till att OCW metoden fungerar är att man sållar bort "tur grupper". Det här beror på att man vill ha 2 eller 3 grupper i rad med bra träffbild. Det är mycket osannolikare att slumpmässigt prestera två eller tre bra grupper i rad jämfört med att prestera en enda bra grupp på tur.

Lite matematik: Om sannolikheten för en "tur-grupp" är 20% (dvs 1 av 5) så är sannolikheten för 2 tur-grupper i rad 0.2 x 0.2 = 4% och för tre turgrupper i rad 0.2x0.2x0.2 = 0.8%.

Informationtekniskt så kan också se det så att man använder 2 eller 3 ggr mer information vid bedömningen jämfört med att välja bara en enskilt bra grupp.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav Anders Ö » 14 jun 2019, 13:26

Jahapp... :roll:
Totalt fiasko... , har ingen
aning vad som hände ...

Laddade 8 skott med 43.7gr , skjöt varje 4skottare i rad , alla avfyrningar kändes bra :idea:

MEN... :wink: :wink:
Jag fick ju ganska runda träffbilder och träffläge... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :roll:
Bild

Fick så dåligt självförtroende så jag mådte gaska upp mig med min vanliga 44gr N140 och 155gr Scenar... :mrgreen:
3 skott på den övre ringen :D

Det blir till att börja om och titta över komponenterna och tekniken ...
Senast redigerad av Anders Ö 14 jun 2019, 13:51, redigerad totalt 1 gång.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Anders Ö » 14 jun 2019, 13:45

Hm...
Var och kollade hylsorna ...
Det var flera som hade spruckna halsar ... :|
Bild

Jag hade laddat dessa engångskjutna Lapua en gång tidigare .men var inte nöjd då heller med precision så jag knackade ur dom och kalibrerade om hylsorna.
Antar att det var vid urknackningen halsarna fick sig en törn...?

Jag skall nog göra i ordning ett gäng GGGhylsor och testa igen :arrow:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav JockeJ » 14 jun 2019, 19:12

Kanske totalt ointressant eller redan beprövat av dig Anders, men jag upplever att min t3x i samma kaliber, skjuter dessa och liknande pilar i 168-180gr betydligt mer konsekvent med lite mer friflykt. (Ja förutom Interbonden då som är hopplöst lynnig)

Jag hade testat en stege på tre laddvikter ungefär runt din 3:e grupp fast med coal på 72mm. Mest för skoj och kanske inte förväntat mig underverk.

En annan klurig grej med min 308a är att när man klivit över 168gr blir precisionen rätt usel med n140 i min. Så jag kör då gärna med 203b eftersom jag har det på lager till 9,3an.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Anders Ö » 14 jun 2019, 19:21

JockeJ skrev:Kanske totalt ointressant eller redan beprövat av dig Anders, men jag upplever att min t3x i samma kaliber, skjuter dessa och liknande pilar i 168-180gr betydligt mer konsekvent med lite mer friflykt. (Ja förutom Interbonden då som är hopplöst lynnig)

Jag hade testat en stege på tre laddvikter ungefär runt din 3:e grupp fast med coal på 72mm. Mest för skoj och kanske inte förväntat mig underverk.

En annan klurig grej med min 308a är att när man klivit över 168gr blir precisionen rätt usel med n140 i min. Så jag kör då gärna med 203b eftersom jag har det på lager till 9,3an.

ABSOLUT om friflykten :idea:

Nu har jag ju ganska precis 1mm friflykt..
Tror jag ska börja om med nya hylsor och med 71.5-ish så att de funkar i orginalmagget .
Har aldrig haft problem med precision och riktigt lång friflykt.
Tex de nuvarande standardladdningen till Scenar155 så har jag ca 3mm och den går riktigt bra .

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav JockeJ » 14 jun 2019, 21:30

Även min tråk-tikka skjuter fånigt bra med 155or, f.n barnes match burner.

Är lite sugen själv på eld-x till rå och bäver men har hört/läst att dom lider lite av interbond-sjukan och således enligt hörsägen ganska lynniga..

Hoppas du lyckas och delar med dig av framgångsrecepten!

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Anders Ö » 14 jun 2019, 23:11

JockeJ skrev:Även min tråk-tikka skjuter fånigt bra med 155or, f.n barnes match burner.

Är lite sugen själv på eld-x till rå och bäver men har hört/läst att dom lider lite av interbond-sjukan och således enligt hörsägen ganska lynniga..

Hoppas du lyckas och delar med dig av framgångsrecepten!

Åh Fan . . Lynniga .... inte bra ...

Återkommer när jag laddat och skjutit :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Torparn » 14 jun 2019, 23:29

Anders Ö skrev:
JockeJ skrev:Kanske totalt ointressant eller redan beprövat av dig Anders, men jag upplever att min t3x i samma kaliber, skjuter dessa och liknande pilar i 168-180gr betydligt mer konsekvent med lite mer friflykt. (Ja förutom Interbonden då som är hopplöst lynnig)

ABSOLUT om friflykten :idea:

Nu har jag ju ganska precis 1mm friflykt..
Tror jag ska börja om med nya hylsor och med 71.5-ish så att de funkar i orginalmagget .
Har aldrig haft problem med precision och riktigt lång friflykt.
Tex de nuvarande standardladdningen till Scenar155 så har jag ca 3mm och den går riktigt bra .

I min remington 700 har pipan mer eller mindre uteslutande gått med 178a grains a-max och 203-b. De första hundra smällarna sköt jag med bomkontakt och löjligt bra träffläge. Frestade dock på hylslivet varför jag gjorde om och la mig 0,5mm ut från bommarna och gasade på med krut istället. Skjuter som en dröm oavsett.

Absolut bäst träffbilder har den pangen skjutit med 175grains Sierra Tipped Matchking och 203-b krut. Enda problemet var att patronerna var så långa att dom inte gick i magget och fick toppmatas. För att vara en kula med plastspets var denna konsekventare då jag mätte COL än vad 178a-max är. Laborerade en del för att hitta en ersättare till A-max men la ner när nyheten om 178grains Eld-X släpptes... COL kvittar egentligen om patronen ryms i magasinet och måtten till ogivalen är rätt.

Som kuriosa kan nämnas att Tipped Matchking expanderade fint i vilt. Klent underlag möjligen men jämfört med 178a-max så var expansionen inte lika spektakulär (avlivade dovvilt i hägn). 178orna, 143eld-x ur min 6,5cm och 130grains BST ur en 270wsm ger väldigt snarlika utfall vid skallskott. Men det gör å andra sidan 225grains GK ur en 358win också :D

ursäkta urspårning från ämnet, men delvis relevant eftersom 175grains TMK utvärderades med ocw metoden :) och det var när jag satte kulan i bommarna som den långa spetsiga projektilen verkligen kom till sin rätt ur min 308a. För den kulan är lång och tar mycket plats i hylsan om COL ska passa i standardmag på en remington. Minns jag inte fel så var dom patronerna upp mot 74mm långa då.

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav nygamla AKI » 15 jun 2019, 01:16

Anders Ö skrev:Jahapp... :roll:
aning vad som hände ...

Och hur går tankarna kring OCW-testet?

Du är ju inte ensam om att ha trott dej finna en bra laddning, laddat en antal skott, farit till banan för att bekräfta, bara för att sitta där som ett frågetecken, ofta frustrerat frågetecken, ännu en gång...

Efter en massa frustration med bara några få lyckade laddningar tänker jag så här: Ju färre skott jag skjuter desto mindre är andelen "dålig skytt" eller "vinden" eller "miragen". Därför är det vettigt att göra första serien, stegen, med ett skott per laddning och ta mycket små hopp. Med samma antal kulor som treskotts steg kan man ju ta hopp som är en tredjedel så långa. Då får man åtminstone en bättre täckning om precisionsfönstret är smalt.

Ofta vill man ligga i det högre fartregistret. Då startar man lite högre. Om några laddningar i rad slagit tätare är det något man kan testa närmare. Och ofta inte hitta på nytt. Pointen är att det inte verkar bli bättre att skjuta flera skott per laddning. Man får som sagt bara in en massa störningar, skytt, vind osv.

Och då man verkligen vill ha svar på om en laddning skjuter tätt så måste man skjuta den under olika förhållanden. Den måste hålla ihop både nu OCH då, vår OCH höst, morgon OCH kväll, hemma OCH på tävling. DÅ har man en bra laddning. Och det kräver många skott. Motsägelsefullt, frustrerande OCH sant.
nygamla AKI

Inläggav Anders Ö » 15 jun 2019, 20:12

nygamla AKI skrev:
Anders Ö skrev:Jahapp... :roll:
aning vad som hände ...

Och hur går tankarna kring OCW-testet?

Du är ju inte ensam om att ha trott dej finna en bra laddning, laddat en antal skott, farit till banan för att bekräfta, bara för att sitta där som ett frågetecken, ofta frustrerat frågetecken, ännu en gång...

Efter en massa frustration med bara några få lyckade laddningar tänker jag så här: Ju färre skott jag skjuter desto mindre är andelen "dålig skytt" eller "vinden" eller "miragen". Därför är det vettigt att göra första serien, stegen, med ett skott per laddning och ta mycket små hopp. Med samma antal kulor som treskotts steg kan man ju ta hopp som är en tredjedel så långa. Då får man åtminstone en bättre täckning om precisionsfönstret är smalt.

Ofta vill man ligga i det högre fartregistret. Då startar man lite högre. Om några laddningar i rad slagit tätare är det något man kan testa närmare. Och ofta inte hitta på nytt. Pointen är att det inte verkar bli bättre att skjuta flera skott per laddning. Man får som sagt bara in en massa störningar, skytt, vind osv.

Och då man verkligen vill ha svar på om en laddning skjuter tätt så måste man skjuta den under olika förhållanden. Den måste hålla ihop både nu OCH då, vår OCH höst, morgon OCH kväll, hemma OCH på tävling. DÅ har man en bra laddning. Och det kräver många skott. Motsägelsefullt, frustrerande OCH sant.

Tänkvärda ord :idea:

Mina tankar om OCWtestet är att det gick som på räls ända tills det var dags för att testa resultat :mrgreen:

Så där dåligt har den bara gått med
S&B 8g kulan ... och de sämsta laddningarna i de OCWstegar jag gjort ...

Ja har genom åren gjort ca 40st OCW test i olika kalibrar och bössor och ibland blir det inget resultat...alla laddningar skjuter stort och härochdär... och då går det inte att få fram något ... man får helt enkelt byta krut eller drastiskt ändra friflykt och börja om eller ge upp..
Men test som denna när det som jag ser det en tydlig trend så har det aldrig blivit så hör dåligt vid verifiering... konstigt...?

Appropå mindre krutsteg och ett skott/laddning så gjorde jag det förra året och la upp här , mätte även hastigheten ala 10round :idea:

Resultatet skulle som jag ser det vara svårt att läsa med endast det resultatet som underlag, men med en ocw i bakfickan så stämde även dessa resultaten ihop med varandra :D

viewtopic.php?f=11&t=243467&start=40

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav lone_wolf » 15 jun 2019, 20:46

Anders Ö skrev:Hm...
Var och kollade hylsorna ...
Det var flera som hade spruckna halsar ... :|
Bild

Jag hade laddat dessa engångskjutna Lapua en gång tidigare .men var inte nöjd då heller med precision så jag knackade ur dom och kalibrerade om hylsorna.
Antar att det var vid urknackningen halsarna fick sig en törn...?

Jag skall nog göra i ordning ett gäng GGGhylsor och testa igen :arrow:

Det måste vara någon felkälla i andra testet; det är osannolikt att det andra testets resultat bara är en slump då du totalt sköt 8 skott.
Är du säker på att Lapua hylsorna vara var 1 gång skjutna, kan inte förstå hur det kan spricka på det där sättet (ifall de inte är defekta från fabrik)?

Deltar djupt i frustrationen :D (själupplevd x ggr)
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav nygamla AKI » 15 jun 2019, 22:26

Nä, alltså jag tror på färre skott, ju färre desto bättre. Efter snart tretti år på nätet skulle jag säga att de som vet allra bäst (alla kategorier!) hur det är har oftast inte skjutit ett enda skott, med undantag för enstaka sursmygare i länstolen...! :mrgreen: Och de verkar tamejfasiken lika frustrerade de med! :( Då jag bunkrat upp tillräckligt med frustration har jag tagit paus i flera år. Jamen va fan?!! Sitta där och sprida kulor och vara en sån expert alltså..., smygarexpert. Nä, då tar man paus och sadlar om. Ny sits i länstolen en bra start!! :lol: :roll:

Månne det börjar närma sej igen?? Hade laddat en massa fina Berger i 6XC och skulle till banan för några veckor sedan. Men koltrastarna sjöng i kapp med rödhakarna, tranorna ropade, orrarna spelade och kullorna drog. Ingen vettig(!?) mänska börjar skjuta i Paradiset, nä. Får nog söka mej till klagotråden under Övrigt... :idea:
nygamla AKI

Inläggav Anders Ö » 16 jun 2019, 12:33

Ny testskjutning...

Igentligen vördelös info då jag ändrade parametrarna på flera plan... :roll:

Iallafall...
Jag hade ju som sagt tappat förtroende för Lapuahylsorna.... och viktsorterade 20 st Norma engångsskjutna hylsor , 168gr +- 0.5 grains.
Laddade 44 grains då Norma har lite större volym än Lapua .
Nu till den stora ändringen ...
Jag föjde JockeJ's råd om patronlängd och satte längden till 71.6mm dvs ca 3mm friflykt istället för 1mm som tidigare .

Skjöt första träffbilden till vänster :D
Kollade även hasighet 826 . 828 . 828

Skjöt sedan de två innanför ringen på högra tavlan när en bil åkre förbi på vägen (skogsbana) och jag höll uppe med skottet i ca 20 sek ... vet inte om det var hastigheten eller jag som tappade koncentration mwn det sista gick lite lågt... men ändå ok ...
Hastiighet 826 . Glömde titta och sist 835...?
Kollade chronograf på alka 6 skott och högsta var 835 , lägsta var 826 , ES 9 , MV 828
och SD 1 :D

Känns som det var den extra tiden i varm kamnare som strulade till det .
Jag är iallafall nöjd nu :mrgreen:
Träffläget blev även lika som som Scenarladdningen , very Nice :idea:
Scenar-laddningen har även den 44gr N-140 och ca 3mm friflykt :idea:

Så.... :roll:
Jag vet inte igentligen vilket som fixade biffen ...friflykten eller
hylsorna .., eller båda :idea: :arrow:

Bild

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav JockeJ » 16 jun 2019, 18:18

Nu börjar det likna något!

Bra skjuts på den hyggligt tunga kulan. Antar att rekylen känns lite mer än i 155orna

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Anders Ö » 16 jun 2019, 19:03

JockeJ skrev:Nu börjar det likna något!

Bra skjuts på den hyggligt tunga kulan. Antar att rekylen känns lite mer än i 155orna

Kollade i QL nu ...
Hade inte ELD-X 178 så jag altenerade mellan Amax oc 178 gr hpbt , och enligt QL så ligger jag på ca 72 000 psi .. :roll:

Sure Bernard .... :roll:
Ingen tendens till segt lyft och stäng med spänd fjäder över skjuten hylsa...
Inga märken över huvud taget på hylsorna..

Inga platta tändhattar heller :mrgreen: :wink: :wink:

Bild

Lever i övertygelsen om att hylsan är den svaga länken...
Och jag har ju även laddat till 45gr i en mindre hylsa och kortare friflykt utan trycktecken....

Njaeee jag litar inte på QL denna gång ....

Håller dock med om att 827m/s med en 178gr kula är nog ganska het :wink:

Rekyl har jag inga problem med över huvud taget efter jag gått över till Nathan Foster's skjutteknik med bakkappan på deltamuskeln och fast grepp om förstocken.
Både liggande med benstöd eller i bänk... , även samma träffläge med denna teknik :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Anders Ö » 23 jun 2019, 16:51

JockeJ skrev:Nu börjar det likna något!

Du satte griller i huvudet på mig...
Hastigheten verkade som
sagt , hög .. FÖR HÖG :idea:
Skulle någon annan fått dessa värden så hade jag oponerat mig om att det lät otroligt...

Jag kan påminna mig om att det var lite soligt den där dagen ... och optiska chronografer brukar vara lite kinkiga med det...

Sagt och gjort... , så jag byggde en skärm med konstant ljus bakgrund .

Bild

Jag har mellan-lags-skumplast till klickgolv som "himmel" .

Bild

Nu blev det skillnad minsan... :wink:

Skjöt först 3 skott med 71.6mm ptrl på högra pricken .
802 , 804 , 806 m/s

Sedan skjöt jag den första laddningen på 73.6mm som gick skit i förra testet.

De gick 812 , 809 , 802 m/s lite sämre
alltså ... , men samma träffläge och liknande precision.

Jag tycker nu att testet är lyckat :idea: , bra och stabil precision även med så kraftig ändring som 2mm friflykt...

Och även hastigheten verkar stabil .
Bild

Det knepiga är att
Lapuahylsorna inte funkade... :idea: :?:

Jag hade tidigare laddat med 43gr 203-B i Normahylsor , en påhittad laddning utan föregående stegar... , men som funkade utmärkt ..
Fick sedan tag på ett gäng engångsskjutna Lapuahylsor som jag fortsatte ladda med och plötsligt gick det dåligt... , trodde att det var pga den annorlunda hylsvolymen som tippat över laddningen till en dålig nod ... , därför slog jag ur kulorna och laddade om dom med denna OCWtest med nytt krut , N140 .

Jag har ingen bra ide varför Lapuahylsorna inte funkade ... , gissade på att de blev konstig efter urslagningen av kulorna...? , men de ville ju inte skjuta före heller iofs...

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Anders Ö » 25 jun 2019, 12:58

Kollade QL med de nya värdena ... , så nu är jag kompis med programmet igen :mrgreen:

Bild

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav JockeJ » 27 jun 2019, 15:01

Den där lådan till kronografen snor jag rakt av, ba så du vet.

Min Caldwell är hopplös i de flesta väder

Användarvisningsbild
JockeJ

Inläggav Anders Ö » 27 jun 2019, 18:35

JockeJ skrev:Den där lådan till kronografen snor jag rakt av, ba så du vet.

Min Caldwell är hopplös i de flesta väder

:mrgreen: :mrgreen:
Varsågod

Användarvisningsbild
Anders Ö

Föregående

Återgå till Laddvikter