Allmänna, kanske dumma frågor om Wildcats.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Allmänna, kanske dumma frågor om Wildcats.

Inläggav Middleofsweden » 22 apr 2019, 01:10

Jag har tro't eller ej, aldrig varit i denna delen av forumet förut. Jag jobbar borta (ligger i husvagn) så fritidssysslsättningen på 8 m2 är ganska begränsad till skärmtid och man letar hela tiden nytt att läsa om. Därav irrade jag in här. Jag kan inte mycket om wildcats och har fullt upp med att lära om de vanligaste, kommersiellt tillgängliga ammunitionstyperna. Trots det har jag fashinerat sträckläst, klistrad vid skärmen i timmar nu.

Endel trådar kan inte annat än fylla en av beundran, som pyros vildsvinssubsonic i klass 1. Andra trådar (lyckligtvis få) får en okunnig och totalt oinvigd läsare som mig att undra om det verkligen är en bra idé att trycka av med en sådan skapelse i loppet. När dessa trådar dessutom slutar abrupt så kan man ju inte unvika att fundera om det var provskjutningen eller svalnat intresse som stoppade vidareutvecklingen.

Så här kommer bara några spontana funderingar.. Som t.ex. ovan nämnda vildsvinssläggor.. Hela tråden genomsyras av planering, beräkningar, teori och sedan kontrollerade tester, och praktisk finslipning. Alltihopa med ett tydligt mål och med ett verklighetsförankrat syfte, att få ner ljudnivån för nattlig jakt med Klass 1. I en sådan tråd blir jag mest imponerad och läser med nöje utan oroskänsla. Andra trådar (som kan vara minst lika fashinerande att läsa) väcker helt enkelt en rad frågor till liv (listar dem här under):

Vad är vitsen att utveckla en wildcat när typ det tredje inlägget i en flera sidor lång tråd pekar ut en komersiell patron som är i det närmaste identisk med vad som försöker utvecklas? Är det tjusningen med att göra det själv, på nytt. Eller är det med hopp om att patronen ändå blir bättre än den kommersiellt tillgängliga?

När vissa trådar med lite vildare idéer plötsligt slutar, vad är orsaken? Var det första provskjutningen eller var det just vilda idéer som stannade på ritbordet? Jag får intrycket av att det inte vore helt osannorlikt med en viss olycksfrekvens om vissa idéer lämnade ritbordet.

Sen en mera allmän fråga.. När planering, beräkning, teori, hylsformning, vapensmide etc. är klart. Är det inte otäckt att blåsa av första skarpa skottet med en patron som ingen annan provat? Även om jag haft all kunskap som krävdes (vilket jag inte på någotvis är i närheten att ha) så skulle jag ändå stå runt hörnet med bössan i skruvstycke och ett snöre runt avtryckaren :)
Middleofsweden

Re: Allmänna, kanske dumma frågor om Wildcats.

Inläggav Stewe's world on ice » 22 apr 2019, 01:24

Här har du en tråd om en vildkatt som slutar abrupt på grund av att det inte finns mycket mer att skriva.
viewtopic.php?t=219916
Stewe's world on ice

Inläggav Middleofsweden » 22 apr 2019, 02:54

Stewe's world on ice skrev:Här har du en tråd om en vildkatt som slutar abrupt på grund av att det inte finns mycket mer att skriva.
viewtopic.php?t=219916

Häftigt! Spännande läsning men abrupt slut vet jag inte.. Mer av typen "komplett". Har läst igenom tråden helt och den hade samma klass som exemplet med subsonic vildsvinspatronen i klass1.
Middleofsweden

Inläggav Bahm » 22 apr 2019, 10:09

Detta är ju inte nåt om wildcats ..
Men om du vill ha nåt att läsa är de här trådarna bra ..
FLB1 bygger bössorna helt från början . :roll:
Tyvärr är det många bilder som fattas i början pga att det blev nåt strul med fotoserven han använde . :cry: :cry: :cry
Det finns mer som han har byggt men du hittar nog detta själv . ;-)

viewtopic.php?f=60&t=77962

viewtopic.php?f=60&t=99133

viewtopic.php?f=60&t=138253

viewtopic.php?f=60&t=148636

Kanske bäst att varna dig om du läser på nätterna ..
Morgonen kommer fortare än du tror när du läser om dessa fantastiska byggen ..
Se en möjlighet i varje svårighet istället för en svårighet i varje möjlighet.
Användarvisningsbild
Bahm

Inläggav Middleofsweden » 25 apr 2019, 20:31

Bahm skrev:Detta är ju inte nåt om wildcats ..
Men om du vill ha nåt att läsa är de här trådarna bra ..
FLB1 bygger bössorna helt från början . :roll:
Tyvärr är det många bilder som fattas i början pga att det blev nåt strul med fotoserven han använde . :cry: :cry: :cry
Det finns mer som han har byggt men du hittar nog detta själv . ;-)

viewtopic.php?f=60&t=77962

viewtopic.php?f=60&t=99133

viewtopic.php?f=60&t=138253

viewtopic.php?f=60&t=148636

Kanske bäst att varna dig om du läser på nätterna ..
Morgonen kommer fortare än du tror när du läser om dessa fantastiska byggen ..

Helt klart läsning i min smak. Hade problem att se bilderna men mycket intressant text. Tack för tipsen!
Middleofsweden

Inläggav nygamla AKI » 28 maj 2019, 23:02

Middleofsweden skrev:... Andra trådar (som kan vara minst lika fashinerande att läsa) väcker helt enkelt en rad frågor till liv (listar dem här under):

Vad är vitsen att utveckla en wildcat när typ det tredje inlägget i en flera sidor lång tråd pekar ut en komersiell patron som är i det närmaste identisk med vad som försöker utvecklas? Är det tjusningen med att göra det själv, på nytt. Eller är det med hopp om att patronen ändå blir bättre än den kommersiellt tillgängliga?

När vissa trådar med lite vildare idéer plötsligt slutar, vad är orsaken? Var det första provskjutningen eller var det just vilda idéer som stannade på ritbordet? Jag får intrycket av att det inte vore helt osannorlikt med en viss olycksfrekvens om vissa idéer lämnade ritbordet.

Sen en mera allmän fråga.. När planering, beräkning, teori, hylsformning, vapensmide etc. är klart. Är det inte otäckt att blåsa av första skarpa skottet med en patron som ingen annan provat? Även om jag haft all kunskap som krävdes (vilket jag inte på någotvis är i närheten att ha) så skulle jag ändå stå runt hörnet med bössan i skruvstycke och ett snöre runt avtryckaren :)

Vitsen med en kisse??

Det enklaste svaret är översatt från jenkkarengelska: måste du fråga förstår du inte svaret. Men man kan bre ut sej mera om man vill:

Min första berodde, om jag minns rätt (doften av bränd Vihtavuori i gryningen får en att må bra. Och glömma...) på att jag tyckte min älgslägga i den för ändamålet måttliga kalibern 458 Winchester Magnum var onödigt stursk mot både plånbok och axel för mängdträning. Bläddrande i kataloger (det var på den tiden som en hel del ännu trycktes på papper som buntades ihop till sk häften eller böcker) gav vid handen att den aktuella kulan 500 gr Hornady SP och Lapuas 8g helmantel, den billigaste kulan i butiken (ett ställe i ett hus med riktiga mänskor som bar fram riktiga kulaskar ur riktiga hyllor och där man betalade med pengar av papper som i tex Monopol :wink: ) hade samma ballistiska koefficient. Det betyder att om den skjuts med samma fart får den samma kulbana och flygtid. Ja, storyn finns kanske kvar i arkivet än. Gällde bara att få till en hylsa med rätt volym och en smed med rätt förmåga. Båda råkade sammanfalla och min första var född.

Sedan uppstod min bästa då 6BR öppnades till 6,5BR. Skönare patron finns inte.

Diverse mätningar tydde på att man kunde få till ett patronläge för en Lapua Magnumhylsa med en 30-378brotch. Jo, det blev en fin patron i kaliber 30! Otroligt potent. Så jag ritade och beställde brotchar för en liknande i kaliber 338 också. Och den blev ännu potentare. Jag var dum och ung...

Glädjande nog hade smeden en massa kul i hyllorna, så de blev en hel del smått och gott från kaliber 17 till 50 med tiden... Nämnde just dum... :roll: Jo, 17 MachIV är hur gullig som helst. Ingen rekyl bara effekt!! Liksom overklig, magisk.

Men varför en som redan finns prestandan för i butikshyllan?? Min 9,3-300H&H är en typisk. 9,3x64 och 9,3x66 finns ju redan. Ska nog finnas en bild här i arkivet någonstans. Se och förstå, eller inte. Valet är fritt. Den är i alla fall en skönare älgdunk än 458WM. Men samma bössa...! OCH alla som brer ut sej om hur bältet på bälteshylsor är ett elände pratar strunt! Bältet är vildkattpatronens bästa vän. Bara att kamra i och formskjuta, inget strul med hylsor som inte bottnar!! DET är ett helvete! Fy f@n!!

Dvs man lär sej en ohygglig massa om hur patroner fungerar!! Inte bara en massa smärre och större lögner som man hittar på nätet. Som någon forumist har som valspråk "bättre med egna experiment..." ungefär. MYCKET bättre. MEN bara för att det small behöver man inte förstå nånting... Bättre lära sej ödmjukhet med alla ögon och fingrar i behåll...

Det där med att skjuta första skottet med ett snöre ut genom bakväggen, jodå. Den smällen glömmer jag aldrig! Kottar ramlade ur talltopparna ännu följande morgon. I grannkommunen! Jodå, ännu potentare, jo... Kul men jävligt... kul! :mrgreen: Farligt? Inte värre än vanligt. Potentare, jodå!! Och idiotiskt. Men kul! YOLO för tusan!!

Och var sitter man kvartsseklet senare då? Jo, jag vet tex exakt hur min perfekta älgkaliber ser ut. Man tar en 30-06hylsa av märket Lapua, öppnar den till 9,3mm och krymper den till 338, men bara så långt att 338-halsen enbart bildas av 30-06hals, inte av en liten bit bröst också. Så går det om man enbart öppnar 30-06hylsan till 338 rakt av, med potentiella problem som följd. Sedan skär man hylskroppen enligt en Ackley Improved brotch med 40° bröst. Men man använder hylsan man gjorde till en tajt go-gauge. Eller så kapar man 458 Win Mag-hylsor, som man har massor av sedan gammalt... till 2 tums längd, kalibrerar dem i 450 Marlinverktyget och gör en 458 American till perfekta älgkalibern. Eller så börjar man inse att det alltid finns en ny intressantare runt hörnet, då andan faller på och första höstnordan blåser bort turisterna till deras stinkande trädlösa betongkolonier långt bortom horisonten. Men lika spännande som första smällen med första vildkatten blir det aldrig mer!
nygamla AKI

Inläggav JohanL73 » 28 maj 2019, 23:43

:D :D :D
Tack AKI!
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav potatiskastare » 29 maj 2019, 09:47

AKI skriver mkt mer målande än jag hade gjort men det är kul att designa en vildkatt. Framförallt för att man måste tänka igenom ALLT. Det tvingar liksom fram kunskaper inom områden man kanske inte visste man behövde.

Tror knappast det kan kallas smart eller ekonomiskt men lärorikt. Säger jag som hittills bara rott ett bygge i land... Jag har haft fler på gång men hittills har det varje gång stupat på något. T.ex att ingen tillverkar kulor med nödvändiga egenskaper. Men jag har inte gett upp "konstruerandet". Min tro är att man skall utgå från ett verkligt problem och försöka hitta en lösning. Det finns en del intressanta problem. Senaste frågorna jag tittat på har varit utsökta äldre vapen i utgångna kalibrar. Skulle det gå att göra hjulet lite rundare...
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav nygamla AKI » 29 maj 2019, 12:26

potatiskastare skrev:... Min tro är att man skall utgå från ett verkligt problem och försöka hitta en lösning....

Exakt så! Sedan kan problemet se ut nästan hur som helst. De flesta av oss är jägare och/eller (har försökt införa "oller" med klent resultat) tävlare. Där finns en uppsjö "problem" att försöka finna lösningen på, allt från piplängd med ljuddämpare till grym långhållsprecision. Man kanske vill öka hylsvolymen en aning för att flytta kruthungern från n133-n135 intervallet till N135-N140 intervallet. Man kanske vill nå en precisionsnod vid 930m/s men börjar blåsa knallar redan vid 925m/s med nuvarande medan nästa steg uppåt blir öuvärbåår.

Jag var/är egentligen mest intresserad av patronernas komponenter, de är så vackra att pilla och fippla med, lägg till 2 msk 20N29 och en skopa magnumdåre. Så ungefär. Jag menar, det mesta dör bara man träffar rätt. Ingen har ännu garvat åt kalibern och stuckit i väg flinande. Nog åt skottet (=skytten), men inte åt kalibern. Samma gäller precisionen. Är inget fel på kalibern, däremot nog på skytten. Men det är roligare att experimentera med patronerna än att försöka få ordning på sej själv, i mitt fall. Mången forumist med mej oroar sej mer för necktension på patronerna än på sej själv... :wink: :mrgreen:

Så då behovet av en ny skapelse dyker upp brukar grundförutsättningen vara 0. kan fixas med befintliga brotchar. 1. lämplig bössa, dvs bult som tar den aktuella hylsan. 2. Ska gå att använda standardladdverktyg för kalibreringen. Lees Collet die är guld värda! Med tex colleten för en 6,5x55 kan man halskalibrera allt som är klenare än hylsor som härstammar från 404 Jeffery, dvs vanliga magnumhylsor typ 6,5-300 Weatherby ner till 6,5mm -22 Hornet. Man måste bara ställa djupet rätt. Man kan dessutom klämma kropp och hals med olika verktyg osv. Bäst, helt överlägset är att ha brotch för både patronläge och minimal helsajser. Speciellt i kalibrar som man inte laddar så stora mängder till, typ heta ettriga patroner. Om man däremot ska ha en patron för mängdträning, välj 22LR, 221 FB eller 7,62x39, ladda och skjut! Vildkissor är till för finsmakerí och ska avnjutas vid speciella tillfällen typ tembo oller 2km!

För mängdträning kunde man förstås tänka sej en 6mm på 221FB-hylsan. Man kunde göra bröstet 40° för evigt hylsliv. Kunde antagligen eldas med N110 eller N120. Piplängden, ja, den har väl kortats till minimum 350mm nu, eller hur var/blir det? 350mm pipa skulle räcka gott åt en 6-221-40° Imp. Ljuddämparen skulle ge bössan bättre balans utan att alls göra paketet långt. Ingen rekyl, grym precision, evigt pipliv, tyst, oerhört billig i drift, på en Vixen. Hmmm...

Typ :wink: :D 8)
nygamla AKI

Inläggav potatiskastare » 29 maj 2019, 13:29

I mitt fall började det med en pipa med en oerhört intressant profil. Vad gick det att göra med den? Inom befintlig vapengarderob. Då "behövdes" det plötsligt hittas en patron med given längd, hylsbotten, tryck och kuldiameter. Den patronen existerade inte. Då började tankarna på att skapa den. För att motivera dess tillblivelse skulle den dessutom kunna påstås den fylla någon slags verkligt eller påhittat behov... Helst skulle den dessutom kunna byggas inom inte orimliga kostnadsramar.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Återgå till Wildcats