Det här med ergonimiska kolvar

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav tjuröga » 17 apr 2019, 13:18

Det känns som om det blivit väldigt populärt senaste åren, med kolvar som GRS, KRG bravo, Tikka a1 tac osv. Youtubefilmer från USA visar att dessa kolvar är mycket populära även där.

Visst är det skönare, och det har sin fördel. Speciellt en bössa som kanske ska användas av flera (i militären). Men samtidigt vill man ju inte ha 100grejer och justera när man skjuter, kuldropp, paralax, zoom, belysning, bipodhöjd, vinkel, kolvkamshöjd, kolvkamsvinkel , kolvlängd, bakkappehöjd mm.

Själv är jag alltid en eftersläntrare och jag ser fortfarande en gammal enkel komposit Mcmillan som den perfekta kolven.

Vad tycker ni? eller finns det någon som tänkt som mig men ändrat sig? :D
Senast redigerad av tjuröga 17 apr 2019, 14:14, redigerad totalt 1 gång.
tjuröga

Re: Det här med ergonimiska kolvar

Inläggav sos » 17 apr 2019, 13:27

Man behöver ju inte "nollställa" kolven efter varje skjut tillfälle, ställ in så det passar och bra med det... lite varmare/kallare så kanske du får korta/förlänga den ett litet snäpp beroende på klädsel på banan, om det gäller jakt så kan det variera betydligt mer beroende på väder och hur man tar sig fram... fällbar kolv har sina fördelar då.

Militära bössor har sällan ställbar kolv, fällbar på lite modernare bössor typ AK5 (som väl även har fått något ställbart på senare tid AK5C)
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav regnskogII » 17 apr 2019, 13:41

Vilka Mcmillan kolvar har alukärna?

Jag har justerbart kindstöd på min HTG och min A5-3, det är justerat en gång och därefter anpassat för mig.
regnskogII

Inläggav tjuröga » 17 apr 2019, 14:25

regnskogII skrev:Vilka Mcmillan kolvar har alukärna?

Jag har justerbart kindstöd på min HTG och min A5-3, det är justerat en gång och därefter anpassat för mig.

Ändrade texten nu :D

Kindstödet måste man ju göra något åt, själv har jag neopren strumpa på 3 bössor och kolvväska på en bössa :) Man ställer in det en gång. Men behöver allt vara justerbart eller räcker det inte att vinkla/skjuta fram huvudet när man går från sittandes till liggandes. Om kikarsiktet är i en bra position räcker oftast eyeboxen, eventuellt får man putta fram huvudet lite.

Sako TRG m10 används av militär.
Senast redigerad av tjuröga 17 apr 2019, 14:31, redigerad totalt 1 gång.
tjuröga

Inläggav Frank69 » 17 apr 2019, 14:30

På min Berserk så får jag sänka kolvkammen varje gång slutstycket skall dit eller ut. :?
Inte min bössa men liknande:
https://www.youtube.com/watch?v=SF8yASngQ0E
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav regnskogII » 17 apr 2019, 14:58

tjuröga skrev:
regnskogII skrev:Vilka Mcmillan kolvar har alukärna?

Ändrade texten nu :D

Kindstödet måste man ju göra något åt, själv har jag neopren strumpa på 3 bössor och kolvväska på en bössa :) Man ställer in det en gång. Men behöver allt vara justerbart eller räcker det inte att vinkla/skjuta fram huvudet när man går från sittandes till liggandes. Om kikarsiktet är i en bra position räcker oftast eyeboxen, eventuellt får man putta fram huvudet lite.

Sako TRG m10 används av militär.

Jo jag vet att TRG:n används av de gröne, men som svar på din fråga om man behöver eller villhöver ha justerbar LOP och eller kindstöd mm, så är mitt svar att det beror på hur du skjuter, hur bra, hur ofta, hur stort är ditt behov av att träffa, hur litet är målet, är det ett kritiskt skytte, är det enbart på papp, är det allvar eller nöje osv.

Jag är av naturen lat, det vet alla som känner mig och jag vill ha justeringarna, för att de skall ge mig bästa förutsättning att träffa.

Att anpassa genom att halka fram eller tillbaka på kolvkammen med huvudet är för mig ett garanterat recept för att det skall skita sig på eller eller annat sätt, så jag vill helst slippa.

Slutligen har man ett estetiskt bekymmer med de moderna kolvarna kan man antingen blunda, skita i att andra har dem eller acceptera deras goda egenskaper.

En dålig egenskap hos dem och många andra stockar med uttag och knappar är att de fylls med dynga när man faktiskt skitar ner dem, dvs vid jakt som är lite mer tärande på pangen är att bara promenera ut till pass.
regnskogII

Inläggav börje » 17 apr 2019, 16:20

Man justerar kolven tills man är nöjd, sen är det onödigt att justera. Problemet löst!
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Pongu » 17 apr 2019, 16:37

Om den är dedikerad till en viss typ av skytte.
Men det är inte så dumt att snabbt kunna höja bakkappan och förlänga kolven bär man ska ligga ner och skjuta, så min liggandebössa (Tikka T3, Krieger 6XC, KRG Whiskey 3) är den enda av mina som är snabbjusterbar, mest för att jag också vill skjuta från torn med god ergonomi vid bock- och rävjakt.
Senast redigerad av Pongu 17 apr 2019, 16:38, redigerad totalt 1 gång.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav tjuröga » 17 apr 2019, 16:37

Att jag nämnde militäriska prickskyttegevär var just att jag såg ett stort behov av justerbart om geväret ska användas av olika folk.

Vad gäller "looken" så gillar jag den! Så man behöver inte oroa sig för sneda blickar från mig :D

Meningen var mer att få lite input av användare om de faktiskt förbättrat skyttet när de gått över.
Själv skjuter jag liggandes sällan mer än plus-minus 20 graders vinkel, då det inte är mycket kuperat, och jag jagar aldrig toppfågel (bor i Småland).
tjuröga

Inläggav Pongu » 17 apr 2019, 16:41

Jag skjuter bättre med rakt grepp, tumhylla och anpassade mått, men den specen uppfyller även sporterkolven till Tikka T3.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav JohanL73 » 17 apr 2019, 17:02

tjuröga skrev:Att jag nämnde militäriska prickskyttegevär var just att jag såg ett stort behov av justerbart om geväret ska användas av olika folk.
[Snipp]
Meningen var mer att få lite input av användare om de faktiskt förbättrat skyttet när de gått över.

Alla gevär används av olika folk. Justerbar kolvkam och kolvlängd borde vara standard på alla vapen oavsett material och övrigt utseende.

Vilket skytte jag än bedriver (luft, korthåll, 300 m med eller utan kikare, hagel och jakt(med både kula och hagel)) vill jag att vapnet ska passa. När jag dessutom ser ut som E.T., med lång hals och kindben som gått och gömt sig, funkar det inte att låna ett gevär och tro att det blir bra. Ett kikarsikte som monockel har aldrig varit särskilt lyckat.
I call it as I see it. Sometimes a bit harshly, byt hey, we all make misstakes...
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav locorod » 17 apr 2019, 17:26

Jag tycker alla svarta plastkolvar med vik höj och sänk är fula som stryk. Endast berserks kolv är fulare än de. Men...

Jag har justerbar kolvkam på min bästa bössa. I trä dock. Då kan jag byta kikare smidigt. Dessutom kan andra få bössan att passa. Kände lite på en kompis blaser. Den satt som en smäck till honom. Bra lop till mig men kg måste sänka kolvkammen minst 20 mm. Så ja. Det behövs.

Sedan har jag ovanan att jaga året om. I allt från t-shirt till 4 fleece och en dunjacka. Därför hade jag behövt kunna ändra lop. Med minst 35 mm. Nu kompromissar jag. Aldrig riktigt bra...Så har jag skaffat sommar och vinterkolv till ena bössan. Sjukt klumpigt.

Vikkolv däremot har JAG aldrig haft nytta av.

Men en fin kkc till vart och ett av mina vapen har jag på önskelistan....dock ingen grs. För dålig träkvalle...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Anders Ö » 17 apr 2019, 19:06

Inge vidare träkvlite på KKC hellre...

Har bäddat några stycken och det är lika mjukt och rak-limmat lamminat som i de flesta köp-lamminatare .
Kan inte förstå varför de inte krysslimmar..? Det blir ju mycket starkare :idea:
En kompis skjöt med sin KKC i ett skjutstöd och då gick tån av på bakkolven , ingen krysslimmning ....
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Frank69 » 18 apr 2019, 06:39

Kan ju även vara handhavandet. :?
Är man oförsiktig med vapnet så är det syntetstock som gäller.
Nr 2 blir trästock, men den kräver regelbunden vård och man måste göra rätt så den inte tar skada.
Dagens stockar skiljer sig rejält från äldre stockar med mera utskärning osv, är nog rätt tunna i godset.
Och sist kommer laminatstockar, dem får man nästan se som ett konstverk och vara rädd om. :D
Har själv en GRS Hunter Decima på ett vapen och den har några år på nacken utan skador, så det går... :wink:

Just behov av justerbar kolv anser jag också borde vara standard.
Men brukar ju gå att beställa vid vapenköp för lite riksdaler till.
Oftast så ändrar jag höjden på bakkappan vid olika skjutställningar.
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav tjuröga » 18 apr 2019, 07:59

Frank69 skrev:
Oftast så ändrar jag höjden på bakkappan vid olika skjutställningar.

Detta har jag faktiskt känt ett behov av när man ska skjuta kraftigt vinklat uppåt. Då bakkappan har en tendens att lämna nyckelbenet och man kan få en halvmåne :D
tjuröga

Inläggav potatiskastare » 18 apr 2019, 08:07

Det är mycket mode enligt mig. Vissa saker är bra, andra mindre bra. Vissa saker kommer bli kvar andra försvinna. Jag haft fel förr när jag försökt sia men personligen tycker jag GRS är principiellt felbyggd vilket i längden borde straffa ut den när hypen lagt sig, medan KKC är ganska vettig i ergonomin. Kvaliteten har jag ingen åsikt om.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav locorod » 18 apr 2019, 08:23

En bra kolv med bra ergonomi är alltid modern...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Fk Fjun » 18 apr 2019, 08:54

potatiskastare skrev:personligen tycker jag GRS är principiellt felbyggd...

På vilket sätt?
(möjlig spekulant)
Fk Fjun

Inläggav birk0323 » 18 apr 2019, 09:26

Syftet är att träffa. Träffar man det man skjuter på när det behövs skjutas så är allt frid och fröjd, därför har inte jag någon ställbar kolv. Det är säkert enklare att få till en bra anläggning om man har ett ordentligt kindstöd att pula fast kinden emot så det blir lika var gång men för min del fungerar det ändå. Spelar ingen roll vilken bössa jag tar ur skåpet. Kanske behovet blir större om man håller på med olika skyttetävlingar osv med diverse olika konstiga skjutställningar på menyn.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav JohanL73 » 18 apr 2019, 11:43

birk0323 skrev:Syftet är att träffa. Träffar man det man skjuter på när det behövs skjutas så är allt frid och fröjd, därför har inte jag någon ställbar kolv. Det är säkert enklare att få till en bra anläggning om man har ett ordentligt kindstöd att pula fast kinden emot så det blir lika var gång men för min del fungerar det ändå. Spelar ingen roll vilken bössa jag tar ur skåpet. Kanske behovet blir större om man håller på med olika skyttetävlingar osv med diverse olika konstiga skjutställningar på menyn.

Eller så kanske man har turen att ha en kropp som passar bra in i standardmallen för sina vapens utformning?
Eller ett krav på precision som är relativt lätt att uppnå?
Eller att skotten man tar inte kräver så mycket?

Att säga "Det här fungerar för mig, så det borde fungera för alla andra, annars gör de fel." är inget lysande argument.
I call it as I see it. Sometimes a bit harshly, byt hey, we all make misstakes...
Användarvisningsbild
JohanL73

Nästa

Återgå till Gevärsskytte