Skjuter illa

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Skjuter illa

Inläggav aluring » 14 apr 2019, 22:28

Tjena!

Har ett dilemma att jag skjuter riktigt bra när jag övar, både jaktligt skytte och precisionsskytte, men när jag får ett läge inom jaktscenario så kan jag bomma dom flesta småvilt på 50-100 meter. Hur blir man bättre på att skjuta när man har lite adrenalinpåslag osv? Jag skjuter oftast sittandes eller hukandes i dessa skottlägen.

Det har inget med ammunition att göra och bössan har bättre precision än vad jag är kapabel till att skjuta. Så det är något speciellt jag gör fel när jag skjuter.

Känns mest som jag har hjärnspöken efter ett par bommar som sänker självförtroendet, kan inte själv komma på att jag gör något annorlunda med avtryckaren osv.
aluring

Re: Skjuter illa

Inläggav Pongu » 14 apr 2019, 22:54

Jag skulle rekat i god tid innan bockjakten så du vet om en åker eller liknande där fler bockar går fram regelbundet. Sedan sitter du där 16:e augusti. När bocken kommer lägger du långsamt upp bössan på tornkanten, med handen emellan, eller på någon form av skjutstöd. Nu kommer att ha 200 i puls, så nöj dig med att följa bockens rörelser i siktet. Efterhand kommer pulsen att lugna ner sig och då inväntar du att den kommer inom 80m eller så och visar en rak bredsida. Då går du in mitt i bogen och kramar lugnt och fint av skottet!

Strunta i de blixtsnabba lägena innan du skjutit några vilt.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav aluring » 14 apr 2019, 22:58

Jag har skjutit många vilt, däremot ny stock som inte passade för några veckor sedan, det ledde till att jag missade ett par enkla chanser. Nu är allt i sin ordning när det kommer till bössans inpassning, men skotten sitter inte i Jakt som dom gör på övning i samma positioner.
aluring

Inläggav Yaroslav » 14 apr 2019, 23:36

Om man tränar som man jagar/tävlar, så blir man oftast en bättre skytt(eller lär sig åtminstone känna sina egna begränsningar). Många jägare jag träffat på skjutbanan har skjutit sittande i bänk under övning, med benstöd och bönsäck.

Som tur är så är det ganska enkelt att simulera effekterna av adrenalinpåslag, ju sämre kondition man har desto lättare är det. Prova att springa 1km, skjuta 10 skott snabbt i sittande ställning, springa 1km, skjuta 10 skott osv...

Den sittande skjutställningen kan göras på många sätt, höga/låga knän, sittande fieldtargetställning, eller den som försvaret använder där man sitter på sin fot. Prova dig fram och se vad som fungerar bäst!

Om du pratar med din läkare om problemen du får med pulspåslag, så kan det hända att denne skriver ut ett recept på betablockerare(skrivs normalt ut som blodtrycksmedicin). Dessa tabletter tar effektivt bort pulspåslagen du får av stress/nervositet etc.., men inte den du får av träning. Biverkningarna brukar inte vara så farliga.
Тикка 338ЛМ
Баикал 12 гуаге
Сако Яуад

ТЧе фармер шилл алшаыс еат цаббаге!
Användarvisningsbild
Yaroslav

Inläggav Kronhjorten » 15 apr 2019, 06:00

Menar du på fullt allvar att han ska käka läkemedel för att skjuta bättre? Det är ju helt absurt.

Jag skulle bara rekommendera att vara ute mer, vänj dig vid att ha djur i sikte. Ta varje möjlighet du får att tex följa harar och liknande i kikarsiktet, tvinga dig själv att vänta tills pulsen satt sig innan du får skjuta.
Att det är något annat att skjuta vilt än en tavla är helt självklart, jag minns flera gånger som nybörjare där jag fick så hög puls att det var omöjligt att skjuta. Värst var det när man tex såg ett rådjur på långt håll som sakta kom närmare, när situationerna plötsligt dök upp var det aldrig något problem.
Jag brukade sitta med luftgeväret hemma på gården och sikta på allt från koltrastar till igelkottar, tycker det hjälpte mycket (säkert inte helt PK dock eftersom man bara ska sikta på det man tänker skjuta).

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav potatiskastare » 15 apr 2019, 07:39

Träna på att skjuta med jaktliga stöd. Det kan vara en iterativ process, där du kanske kommer fram till att du behöver bättre stöd på jakten, eller bli bättre på att använda de stöd som finns.

Nästa steg är som redan nämnts tävling. Finns vad jag vet inget annat sätt att pressa fram lite nerver. Nerver/adrenalin, eller vad det är, gör massa konstiga saker i kroppen. Det kan vara olika för olika personer men en gemensam nämnare brukar vara att musklerna blir lite rappare eller kanske reagerar lite starkare än i vardagslunken. Ett klassiskt exempel på det är att många på tävling lägger an hårdare och får en snyting på kinden som de aldrig får på träning. Somliga blir mer ryckiga/darriga. Som att kroppen är inställd på löpning och inte vill småfisa med små rörelser.
Vad jag vet finns inga genvägar. Det är bara något man måste lära sig hantera. Ett sätt att hantera det kan vara att ha gott om tid. Då hinner ofta en del av hetsen lägga sig. Kommer den tillbaka tar man en paus igen. Här är bra torn eller annat guld värt. Då kan man lugnt sitta och invänta rätt läge. Kombinationen av "älgfrossa" och att känna press att få iväg skottet är ofta en dålig kombination.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav tjuröga » 15 apr 2019, 08:15

Älskar man att jaga så kommer det inte bli mycket bättre pulsmässigt, speciellt på bockjakten då man inte skjutit något på länge. Det ska du vara glad för, det är lite tjusningen med jakt. Att man tycker det är spännande.

Kommer ihåg första bocken jag bommade, den stod kvar och hånade mig i ansiktet. Det var just sittandes jag sköt. Sen lärde jag mig att träning och jakt inte är samma. Nu förlitar jag mig alltid på stödet, det är det ända som inte darrar. Hitta ett hörn i tornet, stöd framstocken där fram och armarna där bak, då har du maximalt stöd och dina darrningar borde inte påverka så mycket. Ha en så stor förstoring i kikarsiktet som möjligt, tryck av som du gör på träning.

Självförtroendet kommer tillbaka. Jag vet hur det känns.
tjuröga

Inläggav nagelhoff » 15 apr 2019, 09:06

Det är alltid svårt när man har för mycket tid... då hinner man faktisk tänka för mycket, och man kommer liksom bort ifrån att låta tekniken, muskelminnet, den naturliga reaktion ta över, som på drevjakt, där det snabba skottet kommer mer naturligt?!
Klassiker är så klart bockjakten, där man som nån skrev inte har skjutit på vilt länge, man har mycket tid, man studera ett djur ett bra tag, samtidigt som man är rädd för att gå missa om chansen..

mitt råd är att om du känner stress, om adrenalinet pumpar för hårt, avstå, vänta vänta vänta.. tills du känner du igen har kontrollen, är pulsen och stressen för hög finns risk att du rycker iväg ett skott = bom. ta dig tid istället, du kanske misser chansen men... den kommer att komma igen.

Jag kan själv få hög puls, (det är väl naturligt, och den dag man inte känner nått är det nog dags att lägga av) men jag tar mig tid till att få kontroll, ett bra sätt är att smyga på rådjur/bock, istället för att sitta på en fast punkt, pulsen är hög under ansmygningen, men långsamt men säkert får man kontroll, man är tvungen att få kontroll, man fokusera på att smyga istället för att skjuta, man ska i rätt position, man måste vara lugn för att lyckas, så när man väl kommer i position för skott har man "bränt av" den värsta adrenalin. (det är dessutom roligare än att sitta still i ett torn;)

Sen är det bra att komma till den insikt att känns det inte bra, skjut inte, pressa inte dig själv till ett skott.
Ain't life a bitch
Användarvisningsbild
nagelhoff

Inläggav Anders Ö » 15 apr 2019, 09:53

Jag tycker det är lungnande , både på tävling och krävande jaktskott.... , att gå in på fundamental teknik och verkligen tänka på att jag håller i pistolgreppet , har rätt kindkontakt och under själva avfyringen verkligen tvinga fram en bra avfyrning .

Tänk ungefär som på hagelskytte när fågel på fågel flyger förbi för att man är ringrostig och inte har rätt anläggning och kindkontakt eller glömmer att man skall swinga igenom istället för att ligga långt före och vingla....
Sen skärper man sig och verkligen tänker på vad som skall göras . , riktig kindkontakt och siktbild , och fåglarna kommer snällt ned :D

På kulskytte så är ju stöd essentiellt :!: :!:
Att vingla omkring i bogen på en Råbock på 100m och försöka klämma till på rätt loop är mer än de flesta mäktar med ...

Bra stöd , medveten anläggning och avfyring är medicinen :idea:

Att vara så tränad att det går på rutin krävs mycket träning och även mycket jakt så att även de situationerna blir rutin ..... inte alla förunnat ....

Rådet att vänta ...och att sikta och låta kroppen lungna sig är en bra metod då kroppen inte orkar vara upphetsad någon längre tid .

Man kan ju även sikta och tänka "pang" på djur som inte skall skjutas och lura hjärnan att få rutin på jaktskott .

Tror det finns en studie på att 2 otränade personer som har liknande förmåga att träffa med en basketboll i en korg , och den ena tränar 10 bollar/kast om dagen i en vecka och den andra tränar 1 boll och fantiserar/visualiserar 20 bollar ger nästan identiska resultat :idea:

Så går man igenom förloppet i hjärnan och skjuter djur hela dagarna så kommer dett hjälpa till mycket :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Yaroslav » 16 apr 2019, 18:56

Kronhjorten skrev:Menar du på fullt allvar att han ska käka läkemedel för att skjuta bättre? Det är ju helt absurt

Det är tyvärr vanligt inom idrottsvärlden(för en tid sedan var det uppmärksammat att norka skidlandslaget fick pulmkort precis innan tävling trots att dom var friska). Däremot är det inte tillåtet på tävling, eftersom betablockerare räknas som doping inom skyttet.

https://www.expressen.se/sport/dubbel-os-medaljor-fast-for-doping/
Тикка 338ЛМ
Баикал 12 гуаге
Сако Яуад

Användarvisningsbild
Yaroslav

Inläggav Filfrasen » 16 apr 2019, 19:16

Lider lite av samma sak, adrenalinpåslag och hjärtat går upp i varv när skottchans på djur dyker upp.
Har man möjlighet att vänta lite som tex Bockjakt i bland medger så sjunker det relativt snabbt.

Har märkt att ju mer viltkontakt man har under säsongen ju mindre blir påslaget när viltet väl dyker upp, så en lösning borde vara att utsätta sig mycket viltkontakt och vara varlig med skottillfällena i början av jaktsäsong när man är "het" och jättesugen.
Känslan av att skicka en Svensk Norma Vulkan genom en Svensk Älg på ett Svensk hygge
med hälp av en Svensktillverkad kvalitetsstudsare från Husqvarna är svårslagen...
....bössknallen blir till en salut åt våra förfäder.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav PeterC » 16 apr 2019, 19:27

Yaroslav skrev:
Kronhjorten skrev:Menar du på fullt allvar att han ska käka läkemedel för att skjuta bättre? Det är ju helt absurt

Det är tyvärr vanligt inom idrottsvärlden(för en tid sedan var det uppmärksammat att norka skidlandslaget fick pulmkort precis innan tävling trots att dom var friska). Däremot är det inte tillåtet på tävling, eftersom betablockerare räknas som doping inom skyttet.

A: Jag vill bli starkare och mer deffad.
B: Kör lite Nandrolon, Winstrol och en nypa Clen, brukar inte ge så farliga bieffekter.
C: Menar du allvar?!?
B: Tyvärr är det vanligt inom idrottsvärlden.

Öh...?
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav greyling » 16 apr 2019, 19:31

Jaroslav måste driva. Betablockerare!

Ett tips annars är rådjurjakt med drivande hundar. Blir så många adrenalinpåslag att man vänjer sig.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Yaroslav » 16 apr 2019, 19:33

PeterC skrev:
Yaroslav skrev:

B: Kör lite Nandrolon, Winstrol och en nypa Clen, brukar inte ge så farliga bieffekter.

Öh...?

A: Bra val, träna är nyttigt!
B: Jag vet inte riktigt vad det är för prepparat, är det också blodtrycksmediciner?
C: Ja...? Prata med din läkare för att få en genomgång av för och nackdelar med betablockerare.
B: Ja, det är det. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/woPMo/frikanner-norges-skidforbund-i-astmafragan Pulmicort är praxis inom norsk skidsport. Förmodligen i andra länder också, men dessa har valt att ligga lågt.

Edit: Googlade preparaten du nämnde, men dom avråder jag definitivt ifrån. Jag tror inte att dom förbättrar ditt skytte, och din läkare kommer förmodligen inte heller att skriva ut dom.
Тикка 338ЛМ
Баикал 12 гуаге
Сако Яуад

Användarvisningsbild
Yaroslav

Inläggav PeterC » 16 apr 2019, 19:52

Yaroslav skrev:
PeterC skrev:
Yaroslav skrev:[quote="Kronhjorten"]Menar du på fullt allvar att han ska käka läkemedel för att skjuta bättre? Det är ju helt absurt

Öh...?

A: Bra val, träna är nyttigt!
B: Jag vet inte riktigt vad det är för prepparat, är det också blodtrycksmediciner?
C: Ja...? Prata med din läkare för att få en genomgång av för och nackdelar med betablockerare.
B: Ja, det är det. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/woPMo/frikanner-norges-skidforbund-i-astmafragan Pulmicort är praxis inom norsk skidsport. Förmodligen i andra länder också, men dessa har valt att ligga lågt.

Edit: Googlade preparaten du nämnde, men dom avråder jag definitivt ifrån. Jag tror inte att dom förbättrar ditt skytte, och din läkare kommer förmodligen inte heller att skriva ut dom.[/quote]Alltså...

Du tipsar om att nyttja läkemedel för att prestera bättre. Sen säger du att det "tyvärr" är vanligt.

Det var vad jag ville åskådliggöra.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav Yaroslav » 16 apr 2019, 19:55

Ok, då förstår jag :)

Jag tycker inte det är hela världen om någon får betablockerare istället för kalciumblockad som blodtryckssänkare(ca 30% av svenskarna tar någon av dessa), för att skjuta bättre. Att göra det på tävlingar och i OS känns däremot inte lika OK. Men jag kan helt klart se att man har åsikter om det även för vardagsskjutningar.
Тикка 338ЛМ
Баикал 12 гуаге
Сако Яуад

Användarvisningsbild
Yaroslav

Inläggav Pongu » 16 apr 2019, 20:33

Betablockare skrivs bland annat ut mot svår scenskräck, till folk som tvingas hålla tal men inte klarar det pga nervositet. Så det är inte så kontroversiellt som det låter på en del. Helt klart räknas det dock som doping vid tävlingsskytte. Nytta kontra risk för biverkningar får utskrivande läkare värdera tillsammans med patienten.

Sedan tror jag fältskyttet skulle halveras om man inte tillät betablockare, eftersom en rätt stor del av den äldre, manliga befolkningen står på dessa läkemedel.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav robban.jagaren » 16 apr 2019, 23:49

Skaffa rådjursfigur, hare, räv, skogsfågel. Sätt upp dem på olika avstånd från ditt jakttorn och skjut från ditt jakttorn.
Nog så nyttigt!
Eftersträva att ha som tidigare nämnts vänterhanden mellan stock och torn, höger armbåge lutad mot torn. Då har du tre punkter som är mot stabila underlag ( givet att du sitter ned).

Vad har du för bössa och kaliber?
Rekylrädd/skotträdd? Byt till klenare kaliber alt skaffa dämpare.

Skaffa benstöd för lugna skott vid purch typ dessa.
https://www.widforss.se/seeland-erasext ... gKq5vD_BwE
Jag har själv en variant av dessa. Skulle inte tveka en sekund att klippa en råbock på 200m med dessa då de är riktigt stabila. Samt att du kan ta upp rekylen mycket bättre än i hukad ställning, vilket i de flesta fallen är helt värdelöst i rekylsynpunkt.
robban.jagaren

Inläggav Abana » 17 apr 2019, 11:45

men va' fan?
kaka mediciner for att skjuta battre i skogen?
Hur i hela världen har var jaktkultur blivit sa jagare verkligen föreslår detta som en lösning?....Kanske finns det en App också sa vi kan sitta hemma och drogjaga?

Da har jag mycket mer förståelse om man utnyttjar doping i tävlingstillfälle, dar hela utövandet byggs pa prestation...

Det ar klart som fan att killen istället ska ha hjälp med att sänka prestationsångesten!!

Att vara välförberedd hjälper mycket...men det mest effektiva ar att se till att du sänker kravet pa prestation...Forsok identifiera vad det ar som gör att du fokuserar sa väldigt pa prestationen att falla vilt
Fokusera under en tid pa de jaktformer dar det finns mer tid att avlossa skottet...pyrch och vak jakt till exempel. Nu ar det bäverjakt tex....perfekt anti-stressjakt. Till en början sa skjut endast när du ar 100 att träffa. Stillastående djur i bra ljus inom 100m med bra stod...
Jonas

Rem Seven .358W
Rem 700 6.5x47L
sako forester 308
tikka hirwester 6,5x55
Husq m310 AS 12x65
remington 11 cal. 20
Användarvisningsbild
Abana

Återgå till Gevärsskytte