Ska man skjuta grävling eller inte?

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Ska man skjuta grävling eller inte?

Inläggav knappåsarn » 23 mar 2019, 12:44

Själv jagar jag grävlingen för att jag är tvungen.
Hela stugan håller på att ramla ned sen den flyttade in under huset.
Har dock inte lyckats knipa den än, bara fått katter i fällan hittills.
knappåsarn

Inläggav Hemulen » 24 mar 2019, 07:31

Grävlingen gör stor åverkan i villaträdgårdar i sin jakt efter mask, men i kraft av sin list föredrar han trädgårdar som ligger inom detaljplanelagt område.
Användarvisningsbild
Hemulen

Inläggav Pebe » 05 jul 2019, 06:33

Om inte annat så tömmer grävlingen åtel innan grisen hinner dit.
En gäst sköt 4 grävlingar på en av våra åtlar 1/8 i fjol.
Borde skjutit dom innan men vet inte om man får/bör.
Efter det kom grisen tillbaka på åteln.
Grävlingarna hade alltså ätit sej feta på vår majs mm hela sommaren (vi jagar inte på åtel från sådd till skörd, används bara aom foderplats då).

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
Krieghoff 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav salix » 05 jul 2019, 07:42

Fk Fjun skrev:
salix skrev:Under tiden med rävskabb så ökade rådjur och mårdstammen brutalt och samtidigt så såg man inga harspår. Måste varit rådjuren som åt allt som hararna levde av???? För inte äter väl rådjur harar :shock: :shock: :shock:

Men äter då räven mård, hellre än hare?

Räven tvekar inte en sekund att ta undan en mård av för att få undan en konkurent.
salix

Inläggav salix » 05 jul 2019, 07:56

greyling skrev:
salix skrev:Under tiden med rävskabb så ökade rådjur och mårdstammen brutalt och samtidigt så såg man inga harspår. Måste varit rådjuren som åt allt som hararna levde av???? För inte äter väl rådjur harar :shock: :shock: :shock:

Intressant - det var närmast en explosion av harar under rävskabbåren samtidigt på de allra flesta håll så det stämmer ju inte det där.

Jag jagade in en stövare på hare vid tiden för rävskabben hade då ett antal mårdfällor på mina jaktmarker och grannmarker ca400 ha . Det året tog jag 16 mårdar och några illrar däremot var det väldigt lite med harspår , inga rävspår och väldigt lite skogsfågel . Så vem som tog haren och skogsfåglarna blir väl en gåta då kan ju varit grävlingen :roll:
salix

Inläggav greyling » 05 jul 2019, 08:36

salix skrev:
greyling skrev:

Intressant - det var närmast en explosion av harar under rävskabbåren samtidigt på de allra flesta håll så det stämmer ju inte det där.

Jag jagade in en stövare på hare vid tiden för rävskabben hade då ett antal mårdfällor på mina jaktmarker och grannmarker ca400 ha . Det året tog jag 16 mårdar och några illrar däremot var det väldigt lite med harspår , inga rävspår och väldigt lite skogsfågel . Så vem som tog haren och skogsfåglarna blir väl en gåta då kan ju varit grävlingen :roll:

Ja det berodde väl på rådjuren eller vittrorna att det sköts 4 gånger mer hare under skabbåren vs nu.

Säkert kan stammen på en yta gå ned även då pga andra predatorer eller sjukdomar. Men räven är den som i stort har någon avgörande betydelse.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav salix » 05 jul 2019, 19:06

Intressant - det var närmast en explosion av harar under rävskabbåren samtidigt på de allra flesta håll så det stämmer ju inte det där.[/quote]
Jag jagade in en stövare på hare vid tiden för rävskabben hade då ett antal mårdfällor på mina jaktmarker och grannmarker ca400 ha . Det året tog jag 16 mårdar och några illrar däremot var det väldigt lite med harspår , inga rävspår och väldigt lite skogsfågel . Så vem som tog haren och skogsfåglarna blir väl en gåta då kan ju varit grävlingen :roll:[/quote]

Ja det berodde väl på rådjuren eller vittrorna att det sköts 4 gånger mer hare under skabbåren vs nu.

Säkert kan stammen på en yta gå ned även då pga andra predatorer eller sjukdomar. Men räven är den som i stort har någon avgörande betydelse.[/quote]
Självklart är räven den överlägset effektivaste predatorn om man jämför med mården i slätt och bruten mark. Men här är det mer bruten skogsmark och med det antal som mården kom upp för att räven försvann så var mården den överlägset effektivaste predatorn att den lokalt kan hålla nere harstammar och skogsfågel fick jag själv erfara och det råder det inga som helst tvivel om.
salix

Inläggav tjuröga » 06 jul 2019, 09:15

På tal om harar så har vi fått det på våran mark nu för första gången efter måååånga år. I princip var de borta (något enstaka spår på vintern), men nu ser man dom hela tiden :D :D :D Vad som hänt kan jag inte förklara, men något som gynnar dom måste det vara.
tjuröga

Inläggav greyling » 06 jul 2019, 09:22

tjuröga skrev:På tal om harar så har vi fått det på våran mark nu för första gången efter måååånga år. I princip var de borta (något enstaka spår på vintern), men nu ser man dom hela tiden :D :D :D Vad som hänt kan jag inte förklara, men något som gynnar dom måste det vara.

Ja samma här även om de inte försvunnit. Dock bara fältharen som tycks öka. Skogisarna är det glest med fortsatt.

Snacket är rävskabb - många skabbrävar senaste åren.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav tjuröga » 06 jul 2019, 13:31

greyling skrev:
tjuröga skrev:På tal om harar så har vi fått det på våran mark nu för första gången efter måååånga år. I princip var de borta (något enstaka spår på vintern), men nu ser man dom hela tiden :D :D :D Vad som hänt kan jag inte förklara, men något som gynnar dom måste det vara.

Ja samma här även om de inte försvunnit. Dock bara fältharen som tycks öka. Skogisarna är det glest med fortsatt.

Snacket är rävskabb - många skabbrävar senaste åren.

Kan vara så, vi jagar på en ren skogsmark och vi har några fällor, i genomsnitt skjuter vi 2-3 rävar per år på 700ha. Hundarna hittar nästan aldrig räv. Det har varit så länge.
tjuröga

Inläggav gren » 06 jul 2019, 14:15

Vi har samma fenomen på vår skogsmark utanför Hässleholm. Helt plötsligt ser jag fälthare varannan gång jag är där. Tidigare år har jag sett en om året.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Föregående

Återgå till Småviltsjakt