Målkikare för +300m, test

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Målkikare för +300m, test

Inläggav Tugg2 » 16 mar 2019, 14:52

Jag tycker att det är väldigt besvärligt med skytte på 300m när man måste packa in allting i bilen och köra fram och tillbaka för att markera sina mål och se hur man har träffat. Särskilt på vinterhalvåret när det är väldigt lerigt och gropigt, det slutar mest med att man drar in en massa lera i sin bil, och får mycket lera på utsidan av denna också. Jag har förvisso en bil med fyrhjulsdrift och lite bättre markfrigång, men det är ändå besvärligt. Därför har jag börjat att leta efter möjligheter att se kulhålen med någon form av optik på dessa avstånd.

Bild

Nedanstående bild är tagen med ett Vortex Diamondback Tactical 16x44, man kan precis se 6,5mm kulhålen på den gula måltavlan, i en grupp går det precis att se en tydan till hur många skott som sitter i den. Den blåa kan man se antydan till var man har träffat, men en välanvänd tavla är svår när det är en massa skuggor och sådant från lappar och gamla träffar. Svart och grön är omöjliga att se några träffar i.

Bild
Bilden är tagen "afokalt" och är därför något suddigare än vad man upplever när man tittar direkt i siktet.

Jag provade även med ett Athlon 8-34x56 argos sikte, som med större diameter och förstoring gav en något bättre bild. Man kunde med lätthet utskilja enstaka träffar på den gula tavlan, och se var grupperingarna låg på den blåa. På den gröna var det dock svårare, och den svarta var helt omöjlig.

Båda dessa tester är gjorda mitt på dagen, med ett jämnt molntäcke. Mina slutsatser är att gula mål fungerar hyfsat med kikarsikten som har större förstoring(20x uppåt) och linsdiameter(>50mm). Gröna, blåa och svarta mål ställer högre krav. Kikarsikten med tillräckligt bra glas för dessa uppgifter är förmodligen väldigt dyra. Här är också en brasklapp, dyrare sikten med bra glas kan komma undan med mindre linsdiameter.

En målkikare i budget segmentet på 20-60x80 är beställd, redogör för resultatet när denna är levererad.
Senast redigerad av Tugg2 16 mar 2019, 16:12, redigerad totalt 1 gång.
Tugg2

Re: Målkikare för +300m, test

Inläggav exabit » 16 mar 2019, 15:43

Det är rimligen svårare att rikta mot de gula tavlorna pga minskad kontrast?
/ Rikard

Sako AV Hunter 6,5x55
Tikka T3x Varmint 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Våga vägra 6,5 Douchemoor!
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav börje » 16 mar 2019, 16:21

Flytta norrur så slipper du leran :wink: Sen kan du ta skotern till tavlorna :idea:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Tugg2 » 16 mar 2019, 16:56

exabit skrev:Det är rimligen svårare att rikta mot de gula tavlorna pga minskad kontrast?

Alla tavlorna i exemplet kändes OK att sikta mot, men bakgrunden var mörk vilket gav hög kontrast mot målet eller pappen som målet var tryckt på. I siktet hade allting något bättre kontrast än på bilden.
Tugg2

Inläggav Tugg2 » 22 mar 2019, 11:10

Nu har jag testat en Meade 20-60x80 kikare(3500kr med stativ) mot måltavlorna, ljust väder med svaga skuggor.

300m: Träffarna tydliga på gul tavla, svagt synliga på blå men inte på grön och svart. Möjligen hade en helt ny svart tavla utan lappar funkat, eller om det hade varit blå himmel bakom tavlan.
400m: Träffarna syns enbart på gul tavla, med viss ansträngning.
500m: Enbart grupperingar synliga på gul tavla.

Bild
Bild

Jag är osäker på om jag kommer behålla kikaren, nyttan den tillför jämtemot kostnaden är svår att avgöra i det här fallet. Hade den klarat av svarta tavlor med hål mot mörk bakgrund hade jag inte tvekar däremot. Dessutom är det en del besvär med att ta med ännu fler prylar till skjutbanan och tävlingarna. Kanske är pengarna bättre investerade i ett dyrare kikarsikte eller självmarkerande tavlor.
Tugg2

Inläggav PeterC » 22 mar 2019, 12:17

En avdankad mobil, videosamtal med autosvar. Kanske värt att testa.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav NickeF » 22 mar 2019, 12:25

Många F-klass skyttar i USA kör Kowa med fast 25x eller 30x. Själv har jag en äldre enklare Kowa med fast 20x och ser kulhål många gånger på längre än 300m, har efter rengöring lagt ca 2000 kr på det ebay-köpet.
Du får garanterat bättre optiska egenskaper för billigare peng med fast förstoring. Håller själv ögona öppna för ett 25x ELR eller 30x Wide okular.

Men tavlan är avgörande, så ren som möjligt från linjer och klisterlappar gäller, vilket du redan har kommit fram till.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav JohanL73 » 22 mar 2019, 12:47

En hemmagjord Shoot-N-C kanske skulle hjälpa?
I call it as I see it. Sometimes a bit harshly, byt hey, we all make misstakes...
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Tugg2 » 22 mar 2019, 13:07

Jag behåller nog kikaren, får använda gula/vita tavlor så funkar det bra på upp till kanske 450m. Kikaren har ju även ett användningsområde utanför skyttet, båda astronomi och fåglar.

Att kunna se hål i svart använd tavla, är nog svårt. Det är inte alltid jag ser det själv från 5-10m när man går fram för att markera.
Tugg2

Inläggav Tugg2 » 22 mar 2019, 18:48

NickeF skrev:Många F-klass skyttar i USA kör Kowa med fast 25x eller 30x. Själv har jag en äldre enklare Kowa med fast 20x och ser kulhål många gånger på längre än 300m, har efter rengöring lagt ca 2000 kr på det ebay-köpet.
Du får garanterat bättre optiska egenskaper för billigare peng med fast förstoring. Håller själv ögona öppna för ett 25x ELR eller 30x Wide okular.

Men tavlan är avgörande, så ren som möjligt från linjer och klisterlappar gäller, vilket du redan har kommit fram till.

Följer okularen någon form av standard så att man kan prova med ett fast? Dom har skruvgänga, och dom flesta jag hittat till astronomibruk är av modellen som bara sticks ner.
Tugg2

Inläggav NickeF » 22 mar 2019, 18:59

Tugg2 skrev:
NickeF skrev:Många F-klass skyttar i USA kör Kowa med fast 25x eller 30x. Själv har jag en äldre enklare Kowa med fast 20x och ser kulhål många gånger på längre än 300m, har efter rengöring lagt ca 2000 kr på det ebay-köpet.

Följer okularen någon form av standard så att man kan prova med ett fast? Dom har skruvgänga, och dom flesta jag hittat till astronomibruk är av modellen som bara sticks ner.

Är inte så insatt men jag vet att Kowa delar okularfattningen men något fabrikat till. Men någon standard som alla följer är det inte. Sen beror förstoringen på brännvidden (har jag för mig) så om det skulle gå att flytta mellan olika kikare så skulle förstoringen troligtvis inte stämma.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav Tugg2 » 28 mar 2019, 12:59

Idag har jag gjort ett skarpt test av kikaren, på 300m. Det fungerade väldigt bra på gula och blåa måltavlor. Dom gula måltavlorna är lättare att se träffarna på än dom blåa, men lite svårare att urskilja centrum på när man skjuter. Även blåa tavlor som är markerade tidigare fungerar.

Förstoringen är inte superviktig, även på 20x så är dom enstaka träffarna på dom gula tavlorna fullt synliga. Dom blåa kräver lite mer förstoring, där underlättar det med 45x. Att använda alla 60x förstoring verkar inte tillföra något däremot.

Jag tror att jag har hittat en bra lösning på målen, tidigare har jag satt dessa på pinnar i tavelställen men pinnarna behöver vara nästan 2m långa för att få plats med 2st mål och komma över skjutvallen, vilket är opraktiskt i bilen. Dom tavelramar som finns tillgängliga på skjutbanorna är ofta så sönderskjutna att dom inte längre är användbara för att fästa nya mål på. Nu har jag pinnar som är spetsade och 90cm höga, dom hamras ner i skjutvallen på dom skjutbanor där det är möjligt. Längden gör att dom får plats i bilen utan några problem.

Så länge man använder ljusblå eller ljusgula mål(eller vita för den delen) så räcker det förmodligen med en kikare på 20-40x65(från någon av dom seriösa tillverkarna), dom finns att få för runt 2.000kr

Bild

Bild
Tugg2

Återgå till Fältskytte