Bekämpa vattensork samt anläggning av viltåker

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Bekämpa vattensork samt anläggning av viltåker

Inläggav nilsszzon » 04 mar 2019, 17:38

Har sett att här finns en del kunniga medlemmar inom jordbruk men glömt aliasen på dessa så passar på med öppen fråga, ngn annan kanske kan bli hjälpt med.

har 5 ha skogs/åkermark som jag tänkte anlägga viltåker på samt 2 dammar på samma yta. där är högt vilttryck på marken med mkt rådjur samt tyvärr mängder med vattensork som jag lagt märke till då planteringen av al och björk har blivit fläckvis och rötterna var avgnagda så ger upp planerna på uppväxande skog vilket var prio ett.

kan man få bort sorken med hjälp av kultivering? att bearbeta marken några gånger inför sådden och röra runt ordentligt bland gångarna. eller det gör varken till eller från .

flaska på armeringsjärnsmetoden hur fungerar den?

jag kommer odla 80% jordärtskocka sen har jag inte riktigt bestämt mig ang de övriga 20% finns där något att odla som sorken inte trivs med som kan få lov att växa upp innan rötterna blivit söndertuggade?
Skåne
nilsszzon

Re: Bekämpa vattensork samt anläggning av viltåker

Inläggav Canta » 04 mar 2019, 22:41

Sork kommer i cykler dvs vissa år i mängder o sen flera år med få. Gissar att du har vanlig åkersork. Vattensork kräver vattendrag el dammar o brukar inte bli så där jättemånga. Kanske kan bli en del om man anlägger några dammar. Lever mest av vattenväxter. Åkersork kan vara jobbiga i skogsplanteringar f.a. löv o under snön men går nog inte på så värst på rotknölar som potatis o kockor.

Jordärtskockor är lättodlade men gillar en släng av kväve varje år. Sås lämpligen som potatis dvs petas ner i plogfåror. Kruxet med kockorna är att vid första kraftiga frost vissnar allt det gröna ner. Det som man vill åt fodermässigt är knölarna men dessa behöver hjälp att komma till ytan. Man kan efter ett par år plöja upp plätten så att knölarna kan ätas av grisar, rådjur, hare o .... människor. Kockorna dör inte ut.

Annars är nog fodersalix det bästa om marken är lite blöt o har lågt PH. Petas ner för hand som sticklingar. Betas när behovet är som störst dvs senhöst o vinter.

Egentligen finns på varje mark massor av nyttìga växter som drar på om dom får en giva NPK varje år. Ofta behöver man inte göra stora anläggningar i form av viltåkrar men visst, kul är det. Man ska komma ihåg att när hösten kommer då ändrar djur ändå sitt födoval o övergår till knopp, kvist, ollon o sånt.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav nilsszzon » 05 mar 2019, 14:18

tack för ditt svar Canta!

salix kan vara väldigt intressant, växer ordentligt och enkelt att odla min tanke är att viltåkern ska omringa dammarna för sen i sin tur är där björk som är 6-7 m högt så hålls landskapet ganska öppet där och bra för jakt samtidigt
Senast redigerad av nilsszzon 07 mar 2019, 01:35, redigerad totalt 1 gång.
Skåne
nilsszzon

Inläggav alternativ grimbart » 05 mar 2019, 17:13

sätt upp några uggleholkar, de tar sork... Burfällor för råttor är effektiva på sork.. beta med äpple,potatis.. Vi brukade elda fjolårsgräset på en inäga där det fanns rikligt med sork,det gillade de inte.. Jag hade odlat havre med insådd av vitklöver, fodervicker och ärtor... om marken gick att bereda dvs..
alternativ grimbart

Inläggav Dyngsmäll » 05 mar 2019, 19:34

Vattensork håller gärna till på åkermark och ställer till ett riktigt elände. Som att ha mullvad.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav nilsszzon » 05 mar 2019, 20:30

bra ide med burfällor AG kocka är väl mer intressant för grisarna fast de äter allt. gris är min huvudjakt utan tvekan därav vill jag hålla mkt gris =)
Skåne
nilsszzon

Inläggav z_bumbi » 14 mar 2019, 14:08

Varva skockorna med några olika växter som fixerar kväve och som är skapligt uthålliga. När/om skockorna väl tagit över så gör det ingen skillnad men skockorna kan du gärna sätta i grupper eller stråk och då tar det ett tag för dem att ta över hela området.. Putsar du när skockorna kommit upp och/eller plöjer en bit så hålls de också i schack. T ex plöj upp ett område med skockor tidig vår, sprid ut klöver plus ev annat över ytan och sen putsar du när skockorna kommit upp en bra bit. Nästa putsning av klövern håller sen mer skockorna rejält.
I övrigt beror det på vad du vill odla/testa, vete och havre gynnar grisarna. Så även det i stråk med något lägre emellan så är det lättare att komma åt.
Det finns en fördel att så flera olika växter och växttyper på samma gång då det dels skapar foder över längre tid och dels så ökar chansen att något tar sig. Förra sommaren var det t ex ganska mycket som inte gav något men vissa saker funkade i alla fall delvis.
z_bumbi

Återgå till Viltvård