Lathundar för avståndsbedömning i fältskytte

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Re: Lathundar för avståndsbedömning i fältskytte

Inläggav Touareg » 16 feb 2019, 14:48

Jag tittade igenom Vortex kikarsortiment och upptäckte att dom har en modellserie som heter Viper HST 6-24 som verkar vara väldigt lik Viper PST Gen I, med undantag för att det är SFP och inte samma låsfunktion i rattarna. Det sistnämnda är jag inte särskilt bekymrad om, men hur fungerar det att enbart milla i 24x? fungerar det, eller blir det bara rörigt? Att skjuta i 24x känns lite smalt, finns nog risk för att man hjälper någon av granntavlorna... Priset på HST 6-24 är betydligt mer plånboksvänligt än PST Gen II.
Touareg

Inläggav Vettern » 16 feb 2019, 14:49

Jag mätte och sköt uteslutande på 22x.
RIP Gunnar Alkhomäki - The finnish silent death
Användarvisningsbild
Vettern

Inläggav Varg » 16 feb 2019, 17:36

Touareg skrev:Jag tittade igenom Vortex kikarsortiment och upptäckte att dom har en modellserie som heter Viper HST 6-24 som verkar vara väldigt lik Viper PST Gen I, med undantag för att det är SFP och inte samma låsfunktion i rattarna. Det sistnämnda är jag inte särskilt bekymrad om, men hur fungerar det att enbart milla i 24x? fungerar det, eller blir det bara rörigt? Att skjuta i 24x känns lite smalt, finns nog risk för att man hjälper någon av granntavlorna... Priset på HST 6-24 är betydligt mer plånboksvänligt än PST Gen II.

Modellen med 4-16x förstoring är trevligare att titta i, eyeboxen på Viperserien med 24x förstoring är väldigt oförlåtande.
Vad det gäller frågan i sig, så visst funkar det att milla på 24x, men som sagt 4-16 modellen är trevligare och det går utmärkt att milla på 16x också.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Touareg » 17 feb 2019, 08:01

Just eyeboxen är något som gör mig lite försiktigt inställd till sikten med högre förstoring. Jag har en vanlig Meade kompaktkikare för att kolla på markeringarna, den är 10x32 och har så liten eyebox att man inte har tillgång till hela synfältet på en gång, när man tittar nedåt i botten på bilden så hamnar pupillen utanför eyeboxen och bilden blir svart.
Touareg

Inläggav Johan H » 17 feb 2019, 20:09

Vettern, av vilken anledning valde du att mäta endel mål på bredden?
Själv mäter jag alltid på höjden för att eliminera felet som blir på måttet om målet inte står helt i vinkel mot dig, dvs är målet vinklat lite blir mil måttet mindre.
MvH // Johan H
----------------------

Guns are like women. They like to be run wet, and they're more fun when they're a little bit dirty. 
Johan H

Inläggav NickeF » 18 feb 2019, 09:34

Vettern skrev:
NickeF skrev:Jag kör med en vidareutvecklad Vettern-tabell. Funkar jättebra, enda skillnaden är väl att jag har separata kort för varje mål för att inte riskera att blanda ihop det när man ligger där.

Men jag kommer nog övergå till en True-miller/Milmaster lösning, blir enklare och mer mångsidigt så, har labbat ihop en egen som så klart heter Milf-master. Bra träning inför andra tävlingsformer som kräver avståndsbedömning.
Tabellen blir på något vänster lite abstrakt, med true-milller får man bättre känsla för ett mätfel tycker jag.

Intressant! Du är ju en strukturerad person med koll på läget, på vilket sätt blir det enklare med Milfmaster? Förstår mångsidig men inte det andra rakt av.

Jaadu det var en bra fråga, enklare än tabellen är ju faktiskt svårt att få, nästan lite idiotsäkert. Tänkte nog mer på logistiskt för mig, som det är nu har jag en inplastad lathund med rekavstånd och vindklocka på snöret till kompassen samt häftet med alla tabeller. Med milfmastern kan jag skippa häftet och lägga till målens dimensioner på lathunden. Häftet är ganska liten men är ändå lite klumpig och är lite av ett irritationsmoment, men ska jag ha tabeller vill ha häfte och inte allt på ett blad...
Men enklare var kanske att ta i, lite av en smaksak.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav NickeF » 18 feb 2019, 09:39

Johan H skrev:Vettern, av vilken anledning valde du att mäta endel mål på bredden?
Själv mäter jag alltid på höjden för att eliminera felet som blir på måttet om målet inte står helt i vinkel mot dig, dvs är målet vinklat lite blir mil måttet mindre.

Mäter du verkligen horisontella S-mål på höjden?
Jag mäter som Vettern, där jag är osäker på vinkeln brukar jag provmäta några av de andra målen för att verifiera. Längsta måttet ger bäst mätnoggrannhet men tex 1/3 som är marginellt bredare än högre är det nog bäst att mäta på höjden.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav Varg » 18 feb 2019, 09:55

Touareg skrev:Just eyeboxen är något som gör mig lite försiktigt inställd till sikten med högre förstoring. Jag har en vanlig Meade kompaktkikare för att kolla på markeringarna, den är 10x32 och har så liten eyebox att man inte har tillgång till hela synfältet på en gång, när man tittar nedåt i botten på bilden så hamnar pupillen utanför eyeboxen och bilden blir svart.

Tight eyebox är i stora drag resultatet av just högförstorande sikte, med mindre objektiv och kanske enklare glas. Detta är ingen total sanning men i stora drag.
Vill man ha hög förstoring och en så förlåtande eyebox som möjligt så krävs det ett 56mm objektiv, men även det har sina begränsningar och jag kan säga att t.o.m. Vortex Razor G2 4.5-27x56 blir rätt trist att titta i när man är uppe i maxförstoring. Den kikaren har en riktigt bra eyebox i förstoringsspannet typ 14-20x och under det året jag hade min Razor G2 var det i regel där omkring jag höll mig.
Vill man ha en helt fantastiskt förlåtande eyebox så skall man lägga sig bakom en Hensoldt 4-16x56 där bilden i kikaren liksom svävar i luften. De är riktigt riktigt sjysta och skall upplevas för att till fullo förstå vad man går miste om med andra kikare.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav kattafan » 18 feb 2019, 10:47

Att ha en stock som passar din kropp är också en viktig faktor i m o. Rätt inställs så hamnar man rätt bakom kikaren varje gång och påverkan av kikarens egenheter minskas.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav Varg » 18 feb 2019, 11:08

kattafan skrev:Att ha en stock som passar din kropp är också en viktig faktor i m o. Rätt inställs så hamnar man rätt bakom kikaren varje gång och påverkan av kikarens egenheter minskas.

Detta stämmer väl.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Vettern » 18 feb 2019, 23:54

NickeF skrev:
Vettern skrev:
NickeF skrev:Jag kör med en vidareutvecklad Vettern-tabell. Funkar jättebra, enda skillnaden är väl att jag har separata kort för varje mål för att inte riskera att blanda ihop det när man ligger där.

Men jag kommer nog övergå till en True-miller/Milmaster lösning, blir enklare och mer mångsidigt så, har labbat ihop en egen som så klart heter Milf-master. Bra träning inför andra tävlingsformer som kräver avståndsbedömning.
Tabellen blir på något vänster lite abstrakt, med true-milller får man bättre känsla för ett mätfel tycker jag.

Intressant! Du är ju en strukturerad person med koll på läget, på vilket sätt blir det enklare med Milfmaster? Förstår mångsidig men inte det andra rakt av.

Jaadu det var en bra fråga, enklare än tabellen är ju faktiskt svårt att få, nästan lite idiotsäkert. Tänkte nog mer på logistiskt för mig, som det är nu har jag en inplastad lathund med rekavstånd och vindklocka på snöret till kompassen samt häftet med alla tabeller. Med milfmastern kan jag skippa häftet och lägga till målens dimensioner på lathunden. Häftet är ganska liten men är ändå lite klumpig och är lite av ett irritationsmoment, men ska jag ha tabeller vill ha häfte och inte allt på ett blad...
Men enklare var kanske att ta i, lite av en smaksak.

Fattar! Irriterar man sig så är det ju kasst helt enkelt.

Jag köpte ju ett utrustningsbälte och hängde allt i liftkortshållare, fickor och grejer. Blev lite julgran men funkade ok iaf.
Användarvisningsbild
Vettern

Inläggav Vettern » 18 feb 2019, 23:57

Johan H skrev:Vettern, av vilken anledning valde du att mäta endel mål på bredden?

Jag tänkte som nicke f, största måttet ger mest noggrannhet. Det är dock länge sen jag gjorde den där (och sköt för den delen...) så det kanske finns smartare varianter numera.
Användarvisningsbild
Vettern

Inläggav smen22 » 10 mar 2019, 19:22

Bild

Finns den här lösningen eller liknande för korthåls-mål?
För det är väl inte så finurligt att det går att räkna om på något vis, som tex omvandla centimetrar till millimetrar?
:D
smen22

Inläggav Thjona » 10 mar 2019, 20:36

smen22 skrev:Bild

Finns den här lösningen eller liknande för korthåls-mål?
För det är väl inte så finurligt att det går att räkna om på något vis, som tex omvandla centimetrar till millimetrar?
:D

Borde väl stämma om du tar målstorleken i millimeter och tar bort en nolla på avståndet så blir det användbart
Storlek i millimeter delat med skalvärde = avstånd
60 / 0,6 =100 meter
Thjona

Inläggav smen22 » 10 mar 2019, 20:58

Thjona skrev:
Borde väl stämma om du tar målstorleken i millimeter och tar bort en nolla på avståndet så blir det användbart
Storlek i millimeter delat med skalvärde = avstånd
60 / 0,6 =100 meter

Ja visst, det var precis så jag tänkte! Ville bara få en bekräftelse på att jag tänkte någorlunda rätt :D
Får nog köpa en sådan inför KH-fält säsongen tror jag :)
smen22

Inläggav Tugg2 » 13 mar 2019, 21:03

Efter lite rekomendationer från andra skyttar, och egna erfarenheter har jag gjort några ändringar på min "millare". Istället för på en tunn plastskiva sitter denna nu på en isskrapa från Jula, risken för att kortet ska blåsa bort är nu mycket mindre. En annan stor fördel är att jag kan föra anteckningar på kortet med blyerts, och slipper göra detta på ett papper.

Kortet är testat skarpt på tävling och det fungerade riktigt bra. Kostnaden är nu uppe i 13kr/st. :D

Bild

Bild
Tugg2

Inläggav kattafan » 14 mar 2019, 04:35

Tugg2 skrev:Efter lite rekomendationer från andra skyttar, och egna erfarenheter har jag gjort några ändringar på min "millare". Istället för på en tunn plastskiva sitter denna nu på en isskrapa från Jula, risken för att kortet ska blåsa bort är nu mycket mindre. En annan stor fördel är att jag kan föra anteckningar på kortet med blyerts, och slipper göra detta på ett papper.

Kortet är testat skarpt på tävling och det fungerade riktigt bra. Kostnaden är nu uppe i 13kr/st. :D

Bild

Bild

Den såg faktiskt fiffig och enkel ut.

Ett förbättringstips skulle vara att jobba lite med färger och linjer för att minska risken för att man kollar på fel rad/kolumn när man ligger där och har bråttom.

Sen för rent fältskyttebruk så skulle man kunna tänka sig att använda de möjliga måtten för de olika målen samt enbart MIL inom de spann som man har på tävlingar. T.ex. så förekommer ju följande mått på figurer:
15
20
25
26
30
35
37
38
40
45
49
50
52
60
63
65
70
100

och mil mellan 0,6 och 2,0 t.ex.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav Tugg2 » Idag, 16:53

Nu har jag lagt till listan över fältskyttemål, deras storlekar och vilka avstånd dom står placerade normalt på. Klisterlappen sitter på baksidan av isskrapan :)

Bild
Tugg2

Föregående

Återgå till Fältskytte