Lathundar för avståndsbedömning i fältskytte

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hilit=regler+milit%C3%A4ra#p771579
/Robban

Lathundar för avståndsbedömning i fältskytte

Inläggav Touareg » 14 feb 2019, 14:43

Hur beräknar ni avståndet till målet i fältskyttet? Jag har provat mig fram med diverse excel-ark och huvudräkning men det har mest slutat i att papprena har blåst bort, eller att jag blandat ihop formlerna och hamnat helt fel. Till slut tror jag att jag hittat en bra lösning, min mil vs cm tabell tryckt på självhäftande klisterlappar i Vinyl, och satt på en plexiglasskiva. Cirka 7x10cm stora, passar bra i benfickan, tål väta och blåser inte bort :)

Hur har ni gjort? Det kanske finns bättre lösningar där ute?

Bild
Touareg

Re: Lathundar för avståndsbedömning i fältskytte

Inläggav kattafan » 14 feb 2019, 14:56

Truemiller och en enkel tabell med största måttet för varje mål.
T.ex ser jag i min lista att B65 är 65cm hög. Sen mäter jag i kikaren, snurrar på truemillern och får ut avståndet. Har varit inom 10m på samtliga mål de senaste tre tävlingarna, så jag tycker det funkar bra.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav Touareg » 14 feb 2019, 16:20

Vilken förstoring brukar folk använda när dom millar? Med mitt 15x sikte tycker jag att det är svårt att få tillräcklig noggranhet, ofta kommer jag ca 10% fel. På bilden nedan är en B45 millad, lägg till lite rörelse och det är inte helt solklart om den är 0.9 eller 0.8 I just detta fallet slutar det med att avståndet isåfall skiljer 60 meter. Detta gör 7 klick i höjdskillnad, dvs ca 35cm, tillräckligt för att hamnar helt utanför målet.

Bild
Touareg

Inläggav kattafan » 14 feb 2019, 16:23

Vad har du för förstoring, är 15ggr max och har du ffp eller sfp?
Själv kör jag alltid på max, 24-30ggr.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav sune35 » 14 feb 2019, 16:33

en väg är att testa tabeller såsom den här.

OBS kolla avstånd då det ibland smygits in fel

https://faltskytte.files.wordpress.com/2010/12/tabell_100928_filofax.pdf
sune35

Inläggav Touareg » 14 feb 2019, 16:43

Jag har ett Diamondback Tactical 4-16 FFP, men jag millar naturligtvis alltid på 16x. Men jag börjar undra om det inte hade varit en fördel med större förstoring just till avståndsbedömningen...
Touareg

Inläggav kattafan » 14 feb 2019, 16:50

Touareg skrev:Jag har ett Diamondback Tactical 4-16 FFP, men jag millar naturligtvis alltid på 16x. Men jag börjar undra om det inte hade varit en fördel med större förstoring just till avståndsbedömningen...

Har du haft den länge? Om inte kan du kanske lämna tillbaks den och byta till storebror
kattafan

Inläggav Touareg » 14 feb 2019, 17:07

Jag har haft siktet ett tag, så det är nog svårt att returnera nu tyvärr. Får använda siktet på några tävlingar till, får utvärdera efter säsongen är slut. Kanske kan man hitta någon bättre teknik för att försöka öka noggranheten i millningarna.
Touareg

Inläggav sune35 » 14 feb 2019, 17:17

Börjar bli gammal så jag uppskattar 27 ggr i Razor gen2. Blir dock fel ibland när man skjuter på tavla 4 istället för tavla 8 när synfältet blir smalt på kortare avstånd. Kostade 3 innerträff station 1 på senaste Rinkaby.
sune35

Inläggav kattafan » 14 feb 2019, 17:35

sune35 skrev:Börjar bli gammal så jag uppskattar 27 ggr i Razor gen2. Blir dock fel ibland när man skjuter på tavla 4 istället för tavla 8 när synfältet blir smalt på kortare avstånd. Kostade 3 innerträff station 1 på senaste Rinkaby.

Hahahahahaha, jag kom ihåg att byta mål, men glömde vrida på höjden. Kom på det inför sista skottet.
kattafan

Inläggav kattafan » 14 feb 2019, 17:38

Touareg skrev:Jag har haft siktet ett tag, så det är nog svårt att returnera nu tyvärr. Får använda siktet på några tävlingar till, får utvärdera efter säsongen är slut. Kanske kan man hitta någon bättre teknik för att försöka öka noggranheten i millningarna.

Förutsätter att du använder .1-pinnarna i ytterkanten av korset.
Det är viktigt att tänka på att mätstrecken också har en tjocklek och att det kan leda till mätfel.
Ett tips kan vara att inte mäta direkt över figuren utan lite förskjutet åt sidan eller uppåt.

Var i landet bor du?
kattafan

Inläggav Touareg » 14 feb 2019, 17:43

Nästa tävling tänkte jag försöka föra anteckningar över hur jag har mätt och klickat på varje station, för att sedan kunna jämföra i lugn och ro efter allt är avklarat och förhoppningsvis dra några bra slutsatser av det hela :) Jag bor utanför Malmö, så jag försöker åka på dom tävlingar som är i Skåne åtminstone.
Touareg

Inläggav Varg » 14 feb 2019, 19:28

Sems truemiller är det som är nyckeln till framgång. Jag har haft ett 10 tal olika liknande tabeller som din och försökt hitta den bästa lösningen. Men Sem hade redan listat ut den bästa lösningen, så här ser den ut:

Bild
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Vettern » 14 feb 2019, 19:48

sune35 skrev:en väg är att testa tabeller såsom den här.

OBS kolla avstånd då det ibland smygits in fel

https://faltskytte.files.wordpress.com/2010/12/tabell_100928_filofax.pdf

Jag som gjort denna. Tack vare den vann jag de flesta tävlingar jag ställde upp i.

Alla får göra som de vill såklart men ju färre konverteringar och överföringar du behöver göra desto bättre.

Skjut in på 300 meter.
Ha avstånd på ratten, inte MIL/MOA.
Läs av storlek på målet i siktet->Kolla tabellen->Vrid till rätt avstånd.

Den enkla processen gjorde att jag fick gott om tid över att dubbelkolla, fundera på vind, mysa lite.

Lycka till!
RIP Gunnar Alkhomäki - The finnish silent death
Användarvisningsbild
Vettern

Inläggav sune35 » 15 feb 2019, 11:29

Här är en länk för att gratis skapa en remsa till din kikare med avståndsmarkeringar precis som Vettern ovan refererar till

http://turretlabels.com/
sune35

Inläggav NickeF » 15 feb 2019, 14:33

Jag kör med en vidareutvecklad Vettern-tabell. Funkar jättebra, enda skillnaden är väl att jag har separata kort för varje mål för att inte riskera att blanda ihop det när man ligger där.

Men jag kommer nog övergå till en True-miller/Milmaster lösning, blir enklare och mer mångsidigt så, har labbat ihop en egen som så klart heter Milf-master. Bra träning inför andra tävlingsformer som kräver avståndsbedömning.
Tabellen blir på något vänster lite abstrakt, med true-milller får man bättre känsla för ett mätfel tycker jag.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav kattafan » 15 feb 2019, 14:38

NickeF skrev:Men jag kommer nog övergå till en True-miller/Milmaster lösning, blir enklare och mer mångsidigt så, har labbat ihop en egen som så klart heter Milf-master.

Du får göra en variant som är anpassad för jakt också: Milf-Hunter
Krav att den måste funka med mörka solglasögon!

(ba-dum-dum-tschhhh)
kattafan

Inläggav Karre » 15 feb 2019, 23:45

Truemiller.
La massa timmar på fina kort och tabeller. Slarva bort, tryckfel, fel kort.
Men truemiller aktiverar man hjärnan och ser bättre riskerna för mätfel.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Vettern » 16 feb 2019, 14:15

NickeF skrev:Jag kör med en vidareutvecklad Vettern-tabell. Funkar jättebra, enda skillnaden är väl att jag har separata kort för varje mål för att inte riskera att blanda ihop det när man ligger där.

Men jag kommer nog övergå till en True-miller/Milmaster lösning, blir enklare och mer mångsidigt så, har labbat ihop en egen som så klart heter Milf-master. Bra träning inför andra tävlingsformer som kräver avståndsbedömning.
Tabellen blir på något vänster lite abstrakt, med true-milller får man bättre känsla för ett mätfel tycker jag.

Intressant! Du är ju en strukturerad person med koll på läget, på vilket sätt blir det enklare med Milfmaster? Förstår mångsidig men inte det andra rakt av.
Användarvisningsbild
Vettern

Inläggav Vettern » 16 feb 2019, 14:27

Karre skrev:Truemiller.
La massa timmar på fina kort och tabeller. Slarva bort, tryckfel, fel kort.
Men truemiller aktiverar man hjärnan och ser bättre riskerna för mätfel.

Ta det på rätt sätt (konstruktivt) men om du inte rättar till grundproblemet, dvs att du slarvar och saknar tillräcklig struktur, kommer du fortsatt ha problem.

Aktivera hjärnan har vidare inget egenvärde för prestationen, kan du minimera den tankekraft som krävs i så många steg som möjligt kommer du kunna lägga mest krut på de steg som kräver det. Bättre (om man vill vinna) att sträva efter det mao. Tänk checklistor, ta ut det ur hjärnan och få ned det på "papper".

Med det sagt har ju alla olika mål med skyttet och att laborera med olika tillvägagångssätt kan ju vara en del av nöjet.
Användarvisningsbild
Vettern

Nästa

Återgå till Fältskytte