Oryx till .308 vilken kulvikt?

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Oryx till .308 vilken kulvikt?

Inläggav djkj » 14 feb 2019, 10:51

Oryx 165gr. vs 180 gr. till .308? Finns det nån här som har erfarenheter av den lättare 10,7 g. och vilka fördelar/nackdelar en lättare kula har
mot den tyngre?
I mitt fall handlar det om Normas köpe ammo i en kort-pipad dämparförsedd bössa.
Det är ju fördel med ett snabbt krut i en bössa med kort pipa, hur tar man reda på vilket krut Norma laddar sina 165gr. med?
Det som ska jagas är främst Råbock och Vilsvin och ev. kommer bössan med på älg nån gång.
Fördelar jag kan komma på med en lättare kula är:

Högre fart vilket ger snabbare expansion och på så vis ger större chockverkan och vilket i sin tur leder till kortare flyktsträcka.
Flackare kulbana
Lägre rekyl
Borde samskjuta ganska väl med jaktmatch

Nackdel:
Penetrerar sämre på större vilt.
Större köttförsöring

Sammantaget tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna
Fyll gärna på med fördelar/nackdelar mellan dom två.
djkj

Re: Oryx till .308 vilken kulvikt?

Inläggav Ingvar » 14 feb 2019, 11:33

Notera att Norma anväder "produktionskrut" till sina ptrer, dvs ett krut du sjärv inte kan köpa/komma över.
För samskjutning finns inga garantier.
Samskjutning hanteras via ditt kikarsikte genom att du "nollar" kikarsiktet för jaktptererna och dokumenterar "justeringarna" för JM- ptrerna.
Lycka till!!!
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav WestCoast » 14 feb 2019, 12:18

Enligt Norma Åke så låg 203-b närmast Norma egna krut i egenskap och för att komma upp till deras hastighet så rekommenderade han max laddning eller strax under. Då var man enligt honom så nära köpe patronen som möjligt. Gällde då 180gr

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav cmk » 14 feb 2019, 12:24

Det är nog ingen större skillnad i praktiken.

Kulbanan är snarlik,
* 165gr som går 40mm högt på 100m, går 56mm lågt på 200m
* 180gr som går 45mm högt på 100m, går 62mm lågt på 200m

Energi och anslagshastighet (enligt Normas tabeller) skiljer lika mycket, dvs helt försumbart.

I ditt fall så gäller det bara att se om den ena skjuter tätare i din bössa, och ev om någon samskjuter bättre med JM. Det är det som bör fälla avgörandet.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Canta » 14 feb 2019, 21:06

I min 308 (ltr) samskjuter Normas jaktmatch (150 gr) nästan exakt med Normas Tipstrike (170 gr). Praktiskt men Tippen ska visst inte användas på älg även om man får så. Vid äkta älgjakt åker den gamla Oryxen (180 gr) in för vi skjuter inte gris på älgjakt.
Ska man vara helsäker för allt vilt då är det nog 180 g som gäller. Särskilt bra om man sitter ute själv o passar.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav macggu » 14 feb 2019, 21:08

cmk skrev: I ditt fall så gäller det bara att se om den ena skjuter tätare i din bössa, och ev om någon samskjuter bättre med JM. Det är det som bör fälla avgörandet.

Instämmer i detta. Jag hade anledning att provskjuta ett antal blyspetsar i kaliber .308. Det var 300 meters skjutavstånd som började sålla agnarna från vetet, och det blev 10,7 grams Oryx som vann - inte riktigt samma precision som banskytteammunitionen Diamond Line 10,9 gram, men helt OK. Någon av de andra spred till och med över 20 centimeter på en femskottsserie. Kanhända berodde spridningen på twisten i pipan och att den inte förmådde stabilisera de tunga kulorna tillräckligt.
10,7 gramskulan har varit helt OK för ett tjugotal rådjur och älgstort vilt på 200-250 meter. En 120 kilo vildsvinsgalt slog den inte igenom, men gjorde totalmos av hela bröstkorgsinnehållet.
Kulbanorna är ju ganska krokiga, men en kulbanetabell tejpad på kolven och en medhavd avståndsmätare löser det problemet,
-----------------
Mitt råd är att du inte bör teoretisera för mycket utan köp en ask av vardera du övervägt att använda och lägg dig sedan på skjutbanan.
macggu

Inläggav djkj » 14 feb 2019, 21:55

Tack för input, det här med samskjutningen med jaktmatchen är ju inte på nåt vis
viktigt eller avgörande utan mera som bonus om det skulle vara så.
Utan det jag var mest intresserad av var om någon hade jaktliga erfarenheter från
denna lättare 165gr. oryx.
Man skulle ju kunna anta och hoppas att den högre farten gav mera chockverkan
och på så vis kortare flycktsträcka.
Den bör ju ha lite andra egenskaper än den vanliga 180 grainaren annars skulle ju inte
Norma bemödas att tillverka den.
djkj

Inläggav sörmland » 15 feb 2019, 00:23

Jag har kört med båda, jag tycker. Och att det är mer död i 10,7 men marginellt, har skjutit stora kronhjortar och 100 kg vildsvin, 11,7 grammatik samjukter dock med jaktmatch
sörmland

Återgå till Kulor