Moderatorer: PerN, Trond Åsly
Fk Fjun skrev:Har han/ni kollat siktet, siktets infästning, att pipan inte klämmer, bäddat mekanismen?
Fk Fjun skrev:Nu finns det många här som är kunnigare än jag som jag hoppas kommer med input men om den skjuter dåligt med allt så är det kanske inte ammunitionen det är fel på? Att en pipa på ett jaktvapen skulle vara slut är sällsynt så jag skulle börja med att utesluta andra möjligheter.
Bweman skrev:Fk Fjun skrev:Har han/ni kollat siktet, siktets infästning, att pipan inte klämmer, bäddat mekanismen?
Inge fel på siktet eller fästena. Nej pipan klämmer ej papper glider fint under. Bäddat har han ej gjort. Är det ett måste även om han skulle ladda?
johaneriksson skrev:Kan vara att pipan inte stabiliserar tyngre kulor.
Stewe's world on ice skrev:johaneriksson skrev:Kan vara att pipan inte stabiliserar tyngre kulor.
Där har vi det
sevehem skrev:Pipans kröning?
Men samtidigt, hur många bössor eller skyttar för den delen klarar under 30mm (/100m antar jag?) konstant?
På robsoft kan man lätt få intrycket att det är bössorna som levererar träffbilder och att skytten är perfekt.
MEN om din kompis skjuter mycket bättre med alla andra bössor så KAN det ju vara materialet.
nån länk som jag kan visa han hur man tydligt å bra gärna bilder hur man går tillväga? Låter som bränning kan vara värt å göra!!crajm skrev:BBB, Barrel, Bullet, Bedding är receptet på precision, men utan en bra skytt så är ovanstående värdelöst.
Börja med att kolla kröningen som någon sa tidigare. Finns det skador, rostgropar eller liknande? Sen kanske en ORDENTLIG rengöring inte är helt fel?
Bädda Vapnet så att det är helt spänningsfritt och dra stockskruvarna med moment.
Välj en BRA kula som stabiliserar med pipans stigning, den har säkert 1:14 och då är det generellt kulor från 50gr och neråt som gäller.
Pröva olika krut och gör laddstegar och Skjut dessa med ett bra stöd, typ benstöd och baksäck.
(Om skytten inte är duktig så kommer såklart alla laddningar sprida mer eller mindre)
Kolla att siktet är helt, fästena åtdragna osv.
Funkar ingenting så låt en smed kolla pipan för vem vet, den kanske är slut ändå..
Bweman skrev: nån länk som jag kan visa han hur man tydligt å bra gärna bilder hur man går tillväga? Låter som bränning kan vara värt å göra!!
Fk Fjun skrev:Bweman skrev: nån länk som jag kan visa han hur man tydligt å bra gärna bilder hur man går tillväga? Låter som bränning kan vara värt å göra!!
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=72337&hilit=plastb%C3%A4ddning
johaneriksson skrev:Hur sprider vmax? Jag tolkade som att den slöt bättre?
Fritz Kraut skrev:Gör em rejäl rengöring av pipan med riktig solvent, helst Robla Mil. Annars omväxlande en starkt kopparlösande solvent och Hoppes #9 som tar krutrester. Kanske kan det rent av vara befogat att använda pippasta.
Är bössan köpt begagnad, är det högst troligt att pipan är full av krut- och mantelrester. En dutt Gyttorpsolvent ett par gånger om året gör nämligen ingen nytta alls, även om många tror att det är "vapenvård". Har sedan pipan blivit varmskjuten i smutsigt skick, måste den rengöras ordentligt för att skjuta bra igen.
Och plastbädda. Det är sällan systemen ligger bra i gamla trästockar.
F.
Återgå till Allmän diskussion om handladdning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster