Ladda till precision

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Ladda till precision

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 10:17

Godmorgon! Har en kompis som har en gammal tikka m55 i 222rem, den skjuter dåligt med allt han har provat, bäst skjuter norma vmax 40gr (köpeammo) 30-45mm spridning lapua sp3. 6g runt 55mm norma fmj också 55mm är pipan slut eller kan man handladda till precision?
Bweman

Re: Ladda till precision

Inläggav Fk Fjun » 13 feb 2019, 10:49

Har han/ni kollat siktet, siktets infästning, att pipan inte klämmer, bäddat mekanismen?
Fk Fjun

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 10:59

Fk Fjun skrev:Har han/ni kollat siktet, siktets infästning, att pipan inte klämmer, bäddat mekanismen?

Inge fel på siktet eller fästena. Nej pipan klämmer ej papper glider fint under. Bäddat har han ej gjort. Är det ett måste även om han skulle ladda?
Bweman

Inläggav Fk Fjun » 13 feb 2019, 11:35

Nu finns det många här som är kunnigare än jag som jag hoppas kommer med input men om den skjuter dåligt med allt så är det kanske inte ammunitionen det är fel på? Att en pipa på ett jaktvapen skulle vara slut är sällsynt så jag skulle börja med att utesluta andra möjligheter.
Fk Fjun

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 11:39

Fk Fjun skrev:Nu finns det många här som är kunnigare än jag som jag hoppas kommer med input men om den skjuter dåligt med allt så är det kanske inte ammunitionen det är fel på? Att en pipa på ett jaktvapen skulle vara slut är sällsynt så jag skulle börja med att utesluta andra möjligheter.

Nej jag vet ej. De är nog kompisen som är skit, nejdå får väl prova å ladda en stege sen annars bädda om de skulle bli nå bättre av det!
Bweman

Inläggav sevehem » 13 feb 2019, 11:45

Pipans kröning?

Men samtidigt, hur många bössor eller skyttar för den delen klarar under 30mm (/100m antar jag?) konstant?

På robsoft kan man lätt få intrycket att det är bössorna som levererar träffbilder och att skytten är perfekt.

MEN om din kompis skjuter mycket bättre med alla andra bössor så KAN det ju vara materialet.
Senast redigerad av sevehem 13 feb 2019, 11:45, redigerad totalt 1 gång.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav johaneriksson » 13 feb 2019, 11:45

Kan vara att pipan inte stabiliserar tyngre kulor.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav darkness » 13 feb 2019, 11:50

Bweman skrev:
Fk Fjun skrev:Har han/ni kollat siktet, siktets infästning, att pipan inte klämmer, bäddat mekanismen?

Inge fel på siktet eller fästena. Nej pipan klämmer ej papper glider fint under. Bäddat har han ej gjort. Är det ett måste även om han skulle ladda?

Jag hade så på min HVA 358NM att den sköt grymt dåligt. Typ allt mellan 5 och 15cm i spridning på 80 meter. På den gick pipan fritt och alla fästen satt som dom skulle, men de vart aldrig bra ändå. Då tog jag och bäddade den. Nu skjuter den lätt 3klöver på 80 meter med vilken ammunition som helst i princip. Jag laddade själv innan också. Vart ingen skillnad i precision. Det fixade bäddningen. Gamla trästockar, hårt dragna kolvbultar och dylikt hade liksom förändrat förutsättningarna för denna bössa.
Beeing on a different path, doesn`t mean you`re lost.

Memento vivere.
Användarvisningsbild
darkness

Inläggav Stewe's world on ice » 13 feb 2019, 12:09

johaneriksson skrev:Kan vara att pipan inte stabiliserar tyngre kulor.

Där har vi det
Stewe's world on ice

Inläggav crajm » 13 feb 2019, 12:16

BBB, Barrel, Bullet, Bedding är receptet på precision, men utan en bra skytt så är ovanstående värdelöst.
Börja med att kolla kröningen som någon sa tidigare. Finns det skador, rostgropar eller liknande? Sen kanske en ORDENTLIG rengöring inte är helt fel?
Bädda Vapnet så att det är helt spänningsfritt och dra stockskruvarna med moment.
Välj en BRA kula som stabiliserar med pipans stigning, den har säkert 1:14 och då är det generellt kulor från 50gr och neråt som gäller.
Pröva olika krut och gör laddstegar och Skjut dessa med ett bra stöd, typ benstöd och baksäck.
(Om skytten inte är duktig så kommer såklart alla laddningar sprida mer eller mindre)

Kolla att siktet är helt, fästena åtdragna osv.

Funkar ingenting så låt en smed kolla pipan för vem vet, den kanske är slut ändå..
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
K.S. ARMS
MDT ACC
Manners PRS1
6.5 Creedmoor, 308 Win, 6BRA
crajm

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 12:36

Stewe's world on ice skrev:
johaneriksson skrev:Kan vara att pipan inte stabiliserar tyngre kulor.

Där har vi det

Men även 2.6grams vmax skjuter sisådär
Bweman

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 12:38

sevehem skrev:Pipans kröning?

Men samtidigt, hur många bössor eller skyttar för den delen klarar under 30mm (/100m antar jag?) konstant?

På robsoft kan man lätt få intrycket att det är bössorna som levererar träffbilder och att skytten är perfekt.

MEN om din kompis skjuter mycket bättre med alla andra bössor så KAN det ju vara materialet.

Frågade om kröningen å han sa den ser fin ut inga märken eller nått att anmärka, han hade innan en sako l461 i 222rem med, som han sköt fina grupper 80meter men inte med denna bössa.
Bweman

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 12:39

crajm skrev:BBB, Barrel, Bullet, Bedding är receptet på precision, men utan en bra skytt så är ovanstående värdelöst.
Börja med att kolla kröningen som någon sa tidigare. Finns det skador, rostgropar eller liknande? Sen kanske en ORDENTLIG rengöring inte är helt fel?
Bädda Vapnet så att det är helt spänningsfritt och dra stockskruvarna med moment.
Välj en BRA kula som stabiliserar med pipans stigning, den har säkert 1:14 och då är det generellt kulor från 50gr och neråt som gäller.
Pröva olika krut och gör laddstegar och Skjut dessa med ett bra stöd, typ benstöd och baksäck.
(Om skytten inte är duktig så kommer såklart alla laddningar sprida mer eller mindre)

Kolla att siktet är helt, fästena åtdragna osv.

Funkar ingenting så låt en smed kolla pipan för vem vet, den kanske är slut ändå..
nån länk som jag kan visa han hur man tydligt å bra gärna bilder hur man går tillväga? Låter som bränning kan vara värt å göra!!
Bweman

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 12:43

Slutsats. De går inte å ladda till precision i ett vapen som inte är bäddat(har förutsättningar)? Menar då mindre spridning än 30-45mm.
Bweman

Inläggav johaneriksson » 13 feb 2019, 12:45

Hur sprider vmax? Jag tolkade som att den slöt bättre?
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav Fk Fjun » 13 feb 2019, 12:51

Bweman skrev: nån länk som jag kan visa han hur man tydligt å bra gärna bilder hur man går tillväga? Låter som bränning kan vara värt å göra!!

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=72337&hilit=plastb%C3%A4ddning
Fk Fjun

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 13:24

Fk Fjun skrev:
Bweman skrev: nån länk som jag kan visa han hur man tydligt å bra gärna bilder hur man går tillväga? Låter som bränning kan vara värt å göra!!

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=72337&hilit=plastb%C3%A4ddning

Tackar!
Bweman

Inläggav Bweman » 13 feb 2019, 13:25

johaneriksson skrev:Hur sprider vmax? Jag tolkade som att den slöt bättre?

Den skjuter bäst, runt 30-35 mm grupper.
Bweman

Inläggav Fritz Kraut » 13 feb 2019, 21:02

Gör em rejäl rengöring av pipan med riktig solvent, helst Robla Mil. Annars omväxlande en starkt kopparlösande solvent och Hoppes #9 som tar krutrester. Kanske kan det rent av vara befogat att använda pippasta.

Är bössan köpt begagnad, är det högst troligt att pipan är full av krut- och mantelrester. En dutt Gyttorpsolvent ett par gånger om året gör nämligen ingen nytta alls, även om många tror att det är "vapenvård". Har sedan pipan blivit varmskjuten i smutsigt skick, måste den rengöras ordentligt för att skjuta bra igen.

Och plastbädda. Det är sällan systemen ligger bra i gamla trästockar.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Bweman » 14 feb 2019, 08:37

Fritz Kraut skrev:Gör em rejäl rengöring av pipan med riktig solvent, helst Robla Mil. Annars omväxlande en starkt kopparlösande solvent och Hoppes #9 som tar krutrester. Kanske kan det rent av vara befogat att använda pippasta.

Är bössan köpt begagnad, är det högst troligt att pipan är full av krut- och mantelrester. En dutt Gyttorpsolvent ett par gånger om året gör nämligen ingen nytta alls, även om många tror att det är "vapenvård". Har sedan pipan blivit varmskjuten i smutsigt skick, måste den rengöras ordentligt för att skjuta bra igen.

Och plastbädda. Det är sällan systemen ligger bra i gamla trästockar.

F.

Ja han har gjort rent den 2ggr med shooters choice mc7 och sweets 7.62 solvent.
Bweman

Nästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning