Skjuta framifrån -stickhållet?

Diskutera jakten på Älg, Björn, Varg och Lo mm.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Skjuta framifrån -stickhållet?

Inläggav Arve » 01 feb 2019, 10:58

"Skott mot hjärtat förbjudet pga risk för att träffa snorren."
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Bakkappa L till Comfortech-tolv (ev. byte mot M)
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav Arve » 01 feb 2019, 10:58

"Skott mot djur förbjudet pga risk för att träffa jägare".
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Bakkappa L till Comfortech-tolv (ev. byte mot M)
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav nogo » 01 feb 2019, 15:09

Måste ju kännas fint att få bestämma vilka skott jaktkamraterna får ta.
Hade man gått upp tidigt för att umgås med de människorna? Njae, det vet i fasiken.
Användarvisningsbild
nogo

Inläggav HuntDoc » 01 feb 2019, 15:39

Inte mig emot om det blir bra, men...

...om det inte går bra har skytten gjort bort sig och förtjänar en betydligt större reprimand/konsekvens än någon som råkar skadeskjuta i ett mer "standardiserat läge", så att säga.
Den som tar ett svårt skott utan giltigt skäl såsom redan påskjutet djur skall ovillkorligen åtnjuta mindre tolerans från jaktledaren vid negativ utgång, anser jag, men så länge det går bra känner ju skytten uppenbarligen sin egen förmåga och då är det som sagt helt okay för min del.
Användarvisningsbild
HuntDoc

Inläggav börje » 01 feb 2019, 15:53

Detta har ju diskuterats en hel del på forumet tidigare. Själv har jg nog skjutit mer än 10 älgar i stickhålet, och även en gnu, och jag ser inga problem med detta, men man ska ju ha koll på vad man sysslar med och använda sitt omdöme vid alla situationer.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Ingvar » 01 feb 2019, 17:45

börje skrev:Detta har ju diskuterats en hel del på forumet tidigare. Själv har jg nog skjutit mer än 10 älgar i stickhålet, och även en gnu, och jag ser inga problem med detta, men man ska ju ha koll på vad man sysslar med och använda sitt omdöme vid alla situationer.

enklare kan det inte sägas.

-via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Pongu » 01 feb 2019, 21:51

Hellre framifrån än bakifrån.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav puts&studs » 01 feb 2019, 22:47

Enda egna erfarenheten är en kalv. Kulan, Interlock 220 grains satt i levern. Ca 10 meter gick kalven innan den dråsade i backen.

En kille jag känner försökte sig på att skjuta en Råbock i stickhålet med sin 338... dålig idé. Utgångshål i ändalykten. Minns inte vad han hade för kula?
And that's the way it is
Användarvisningsbild
puts&studs

Inläggav dråparn » 02 feb 2019, 10:04

Skjutit flera älgar i stickhålet med 375 och 378,från ca 50 m till 100+ alla fritt fall rakt ner. En doubbl’e på ko och kalv :D
dråparn

Inläggav Helle » 13 mar 2019, 17:07

Såg åtskilliga fula skadeskjutningar under min tid i USA då långa håll över öppen mark var vanligt, f f a på red deer som hade en förmåga att nyfiket vända sig mot ljud/doft istället för att fly. Avstod därför och sköt betydligt mindre än de andra. Jaktetiken var inte särskilt utvecklad i Vilda Västern för 30 år sedan, det jagades även klövvilt med 22 lr....
På korta avstånd har jag däremot inga invändningar om en säker skytt gör ett klokt övervägande och tar ett skott framifrån.
Helle

Inläggav dråparn » 14 mar 2019, 09:22

Sköt ett rådjur i sticket på 200m med liggande stöd
dråparn

Inläggav r1no1 » 14 mar 2019, 10:09

Jag har också skjutit djur framifrån i stickhålet på korta avstånd och vid något tillfälle lite längre.
Men vid ett tillfälle för ca 19 år sedan...så avlossades skottet på ca 2-4 meter vilket medförde att alla kläder och ryggsäck behövde tvättas, samt en mer omsorgsfull vapenvård än normalt.
Blodet sprutade över mig, ryggsäck, radio och vapen när djuret passerade på armlängds avstånd.
Utöver blodsprutet så var djuret en (kviga) marinerad invändigt med vom samt skit från alla delar av tarmarna som det såg ut.
Så det är skott som undvikits sedan dess.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Tomps » 14 mar 2019, 10:18

puts&studs skrev:Enda egna erfarenheten är en kalv. Kulan, Interlock 220 grains satt i levern. Ca 10 meter gick kalven innan den dråsade i backen.

En kille jag känner försökte sig på att skjuta en Råbock i stickhålet med sin 338... dålig idé. Utgångshål i ändalykten. Minns inte vad han hade för kula?

338 är väl aldrig optimalt för så små djur...oavsett avstånd. Den enda kula jag återfunnit i ett rådjur var efter ett skott med 8x57 IRS i stickhålet på ett smaldjur från ca 20 meter. Kulan satt under skinnet precis framför ytterlåret. Efter brösthålan hade kulan gått vidare genom mellangärde, vom och tarmpaket, totalt 70 cm, och stannat vid baklåret. Uppenbarligen bromsades kulan genom brösthåla och våm och gick sedan så långsamt att hela bukhinnan var intakt - slaktkroppen var hel och ren, inget bukinnehåll som rann ur och köttförstöringen obefintlig. Kulan var en 13 gr Hammerhead med ca 80% restvikt.

Inte ett skott jag tar särskilt ofta, men det har hänt på älg och rå några gånger. Vet man vad man håller på med så är det i regel mycket effektivt, men det slutar inte alltid så rent och fint.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav r1no1 » 14 mar 2019, 12:41

"338 är väl aldrig optimalt för så små djur...."

Utom 338 Federal som är bra till allt. :D
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Tomps » 14 mar 2019, 18:26

r1no1 skrev:"338 är väl aldrig optimalt för så små djur...."

Utom 338 Federal som är bra till allt. :D

Så sant, tänkte närmast på den ca 50 år äldre win mag och jag tolkar det som att det var den som avsågs i inlägget.
Användarvisningsbild
Tomps

Föregående

Återgå till Högviltsjakt