Försämrade träffbilder med ljuddämpare (troligtvis löst)

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Försämrade träffbilder med ljuddämpare (troligtvis löst)

Inläggav Wezzli » 14 jan 2019, 15:19

Mitt under älgjakten köpte jag en begagnad RCC T45 ljuddämpare för ett ganska rimligt pris till min gamla Winchester Model 70, i .30-06. När älgjakten var över gick jakten över till toppfågeljakt och gevärets precision blev viktigare. Jag började notera att jag på en tre-skotts-serie alltid slängde ett skott ett par centimeter från den huvudsakliga gruppen.

Geväret skjuter konsekvent hälften så stora grupper utan ljuddämpare som med ljuddämpare (ex. 1 MOA till >2 MOA), med olika fabrikat av ammunition och mina egna handladdade patroner. Pipan är gängad i NC-svarv, uppspänd i chuck och med dubb mot en bronsplugg i pipan och bör ha maximal axiell avvikelse motsvarande 0.1 mm som är glappet på bronspluggen.

Ljuddämparen går lätt att gänga på, slår ej märkbart när jag skruvar på den och ser i största allmänhet rak ut. Bussningen bak på pipan var flera millimeter större än pipan och jag har tillverkat en egen bussning i plast som har kontakt med pipan när ljuddämparen är påskruvad. Om jag skruvar den varv för varv och testar vicka den fram och tillbaka så har jag ett konsekvent glapp åt alla håll och inga märkbara tendenser till att bryta mot pipan hela vägen till sista gängvarvet där bussningen får kontakt runt hela pipan. Med denna bussning blir mina träffbilder bättre, men inte nödvändigtvis så bra som utan ljuddämparen. Enligt ljuddämpartillverkare ska ej bussningen vara i kontakt med pipan utan bara hjälpa mot eventuella slag mot ljuddämparen.

Ljuddämparen är ej isärtagbar, men jag har rengjort den med bronsborste och lagt den i varmvatten och diskmedel för att få ur lite dynga ur den. Det går ej att se att kulan skulle ha tagit i någonstans inuti ljuddämparen påväg ut.

Har någon en aning om vad detta kan bero på?

Uppdatering: Efter ett svar av en forummedlem med samma ljuddämparmodell, liknande problem och med bilder på hur det såg ut när kulan tagit i ljuddämparen undersökte jag ljuddämparen väldigt noga och kommit fram till att det troligtvis tagit i, omän väldigt lätt och knappt synbart. Jag har gjort en förenklad tapp och indikerat på ljuddämparen i svarv, då jag ej hade tillgång till gängskär och den verkar slå någonstans norr om 4 tiondelar längst ut.
Senast redigerad av Wezzli 15 jan 2019, 09:57, redigerad totalt 3 gånger.
Winchester Model 70 XTR .30-06
Baikal IJ26 kaliber 12
Krico .22LR
Wezzli

Re: Försämrade träffbilder med ljuddämpare

Inläggav exabit » 14 jan 2019, 16:04

Vad är det för ammunition?

Du har nu hängt på en pipvikt på bössan och ändrat pipans karaktäristik vad gäller svängningar. Med lite otur skulle du kunna hamna helt fel i noderna med spridning som resultat. Vilket lätt skulle åtgärdas med handladdning genom annan laddvikt.
/ Rikard

Blaser S2 Luxus 9,3x74R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Våga vägra 6,5 Douchemoor!
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav soul » 14 jan 2019, 16:14

Gör en ny laddning som går bra med dämparen eller skjut utan när du jagar toppfågel.
soul

Inläggav Wezzli » 14 jan 2019, 16:33

exabit skrev:Vad är det för ammunition?

Du har nu hängt på en pipvikt på bössan och ändrat pipans karaktäristik vad gäller svängningar. Med lite otur skulle du kunna hamna helt fel i noderna med spridning som resultat. Vilket lätt skulle åtgärdas med handladdning genom annan laddvikt.

Det köper jag förstås, men det förklarar inte varför en bussning som styr glappfritt på pipan skulle hjälpa precisionen så avsevärt som det gör. Brukar man kunna se om en kula snuddat i en baffel i ljuddämparen?

Jag har skjutit Hornady 165grains GMX, Winchester 9,5 gram FMJ, Lapua 8 gram FMJ trainer, samt ett par olika handladdningar med S&B 124 grains kulor som jag aldrig fått att skjuta speciellt bra till att börja med, men som konsekvent skjuter dubbelt så stora träffbilder utan ljuddämparen. Säkert fler som jag inte minns.
Baikal IJ26 kaliber 12
Krico .22LR
Wezzli

Inläggav Fält » 14 jan 2019, 16:57

När bussningen går mot pipan så ändras den flexibla längden på pipan, pipan uppför sig alltså som om den är kortare än utan bussning.
Fält

Inläggav Jämtlasse » 14 jan 2019, 17:43

Bussningen ska väl inte ligga emot?? Det sa Stalon åt mig iaf.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Jämtlasse » 14 jan 2019, 17:44

Isf ska den väl ligga hårt emot så man får ett konsekvent tryck.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav Velcro Fly » 14 jan 2019, 18:10

Den ska inte ligga emot alls. Dvs bussningen ska ha en diam iaf 0.5mm större än pipdiam där bussningen hamnar.
Och som redan sagt ovan så ändras pipsvängningar med all vikt du hänger på pipan. Som också redan sagts ovan så får du ändra din laddning en aning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Velcro Fly

Inläggav newcence » 14 jan 2019, 18:33

Du ser tydligt om kulan får fysisk kontakt med dämparen på vägen ut, jag har postat bilder i en tidigare tråd. Om du syftar från patronläget så ser du att bafflarna kommer in i kul anan.
newcence

Inläggav Wezzli » 14 jan 2019, 18:43

Jämtlasse skrev:Bussningen ska väl inte ligga emot?? Det sa Stalon åt mig iaf.

Wezzli skrev:Ljuddämparen går lätt att gänga på, slår ej märkbart när jag skruvar på den och ser i största allmänhet rak ut. Bussningen bak på pipan var flera millimeter större än pipan och jag har tillverkat en egen bussning i plast som har kontakt med pipan när ljuddämparen är påskruvad. Om jag skruvar den varv för varv och testar vicka den fram och tillbaka så har jag ett konsekvent glapp åt alla håll och inga märkbara tendenser till att bryta mot pipan hela vägen till sista gängvarvet där bussningen får kontakt runt hela pipan. Med denna bussning blir mina träffbilder bättre, men inte nödvändigtvis så bra som utan ljuddämparen. Enligt ljuddämpartillverkare ska ej bussningen vara i kontakt med pipan utan bara hjälpa mot eventuella slag mot ljuddämparen.

Jag ifrågasätter inte tillverkarens specifikationer, jag bara konstaterar att utan kontakt skjuter den sämst, med kontakt skjuter den bättre och utan ljuddämpare skjuter den bäst. Vilket får mig att tro att den är sned och dess veka konstruktion ger efter när den får styrning av en rejäl och folklig bussning.

Jag har undersökt ljuddämparen med ficklampa och kan inte se någon antydan till att det tagit i någonstans. Om det tar i pga. fellinjering bör det rimligtvis ta i själva utgången först av allt och där syns inget speciellt, bortsett från spiralformade rispor från en borr. Själva kragen på inåt mot ljuddämparen har dock en konstig ej konsekvent form, men hade något tagit i där skulle det förmodligen synats mer.

Ska försöka svarva en M14x1 tapp med stoppkant och ralla på dämparen i svarv och indikera för att se huruvida den är rak eller ej.

newcence skrev:Du ser tydligt om kulan får fysisk kontakt med dämparen på vägen ut, jag har postat bilder i en tidigare tråd. Om du syftar från patronläget så ser du att bafflarna kommer in i kul anan.

Jag kollade just din tråd och insåg att det jag skrev ovan var liknande det som syntes i dina bilder. Själva mynningen på ljuddämparen var cylindrisk men hade inte samma djup på kragen hela vägen runt, den hade som små rundade inhack men eftersom jag inte vet hur det ser ut på insidan tänkte jag att det var så det skulle vara. Det kan fan inte ha tagit mycket alltså, för det var inga frasiga kanter eller liknande.
Baikal IJ26 kaliber 12
Krico .22LR
Wezzli

Inläggav Dansken » 14 jan 2019, 19:49

I vilken ordning? Och hur hårt? Har du draget åt dom 3 lådskruvar när du la mekanismen tillbaka i stocken efter dämparmonteringen?
Du har inga sprickor i kolven?
.30-06 - 112 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Inläggav Nabo » 14 jan 2019, 22:24

Wezzli skrev:
exabit skrev:
Du har nu hängt på en pipvikt på bössan och ändrat pipans karaktäristik vad gäller svängningar.

Det köper jag förstås, men det förklarar inte varför en bussning som styr glappfritt på pipan skulle hjälpa precisionen så avsevärt som det gör.

Husk at bussningen også representerer en vekt. Dette kan slå positivt ut på pipesvingningene og presisjonen :wink:
Nabo

Återgå till Vapensmide