Tävlingsförberedelser

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Tävlingsförberedelser

Inläggav Snow » 12 jan 2019, 18:37

Tänkte se om det finns några sköna skyttar här som har lust att dela med sig av speciella trix och andra procedurer som man använder inför tävling?

Imorgon är det årets första tävling för mig, så jag har fått några idéer som jag fixat till nu inför tävling, mest när det gäller ammunition.

Jag är ju för snål för att skjuta med dyr ammo till 22"an, skjuter mycket så jag kör helt enkelt TopShot.
Den funkar som regel kanon. Nu inför tävling så satte jag mig nu i efm och kontrollvägde patronerna i en ask, och det var intressant. Jag satte nivån till att dom ska väga refereensvikt -+0.1grain. Det var intressant, fick ta bort 17 plugg i första asken som inte höll måttet. Av dessa så var det 8st som diffade 0,6 gr eller mer, den som diffade mest var 0,8gr för lätt.

Jag tog isär den oxå för att kolla om det var krut, hylsa eller kula som diffade, och det var kulan som diffade. Nu känns det som jag gjort allt jag kan för att få det att vara så lika som möjligt. Man kan ju köpa kvalle ammo för tävling, jag gjorde det ibland när det begav sig för många år sedan men det slutade alltid med att jag inte litade på den eftersom det är för dyrt att skjuta två sådana lådor om dagen för mig så därför har jag valt denna väg tillsvidare.
Hur gör ni med 22" ammon för tävling kontra träning?

Sen gjorde jag samma med 9mm, vägde alla kulor (Ammotech FP 123gr som väger 124,1gr) satte referensvikt här till +-0.2gr, det skiljer "mycket" mellan kolorna, fick väga ca 200st för att få ut 50st godkända.
Sorterade ut likadana hylsor, vägde dessa oxå och kontrollvägde krutmängd och laddade upp en ask.

Snabb enkel vapenrengöring fick det bli oxå.

Nu får vi se om detta räcker för att kunna ge hjärnan ro och funka som den ska imorgon :roll:
Snow

Återgå till Pistolskytte