Åteljakt men inte skyddsjakt

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Åteljakt men inte skyddsjakt

Inläggav plusminustre » 06 jan 2019, 21:58

Hej,

Funderar på att bygga en åtel på en mark i vanlig skog utan närhet till spannmål eller dylikt. När man tittar i jakttidtabellen så ser man på kartan att det står "Vildsvin årsunge 1 juli- 30 Juni" d.v.s året runt och vad jag förstått sedan innan dygnet runt. Min fråga består egentligen av två delar. Kan jag endast sitta vid åteln under "normal jaktid" dvs under tiden man får släppa hund (1 aug- 31 jan)? Eller kan jag sitta vid åteln dygnet runt året runt oavsett om det finns spannmål i närheten?

Jag frågar eftersom jag menar att vildsvinen inte stör spannmål. Bedriver de flesta åteljakt på vildsvin året runt som skyddsjakt fast det egentligen kanske inte är det?

Om det finns tydligare regler nedskrivet någonstans så mottages dessa med glädje.
Classic kombi 12/6,5x55
Tikka M695 30-06

Söker jaktlag i Östergötland
Användarvisningsbild
plusminustre

Re: Åteljakt men inte skyddsjakt

Inläggav Svengren » 06 jan 2019, 22:03

Du får åteljaga vildsvin hela året runt, dygnet runt. Det tillåter jakttiderna helt utan att blanda in skyddsjakt. Det enda som begränsas är att skjuta kultingförande suggor (det är alltid förbjudet) samt att jakt på vuxna vildsvin är förbjudet mellan 14 feb och 14april.
Det är tur att jakt i regn, hagel och storm är frivilligt för sådant hade man inte kunnat tvinga någon till!
Svengren

Inläggav plusminustre » 06 jan 2019, 22:08

Svengren skrev:Du får åteljaga vildsvin hela året runt, dygnet runt. Det tillåter jakttiderna helt utan att blanda in skyddsjakt. Det enda som begränsas är att skjuta kultingförande suggor (det är alltid förbjudet) samt att jakt på vuxna vildsvin är förbjudet mellan 14 feb och 14april.

Okej, tackar! I länet där åteln ska vara verkar det vara 16 apr - 15 feb för vuxna men då förstår jag innebörden. Jag blev lite lurad av den här punkten på jägarförbundets jakttidtabell men det kanske avser att man då får skyddsjaga vuxna individer också:

Bild
Classic kombi 12/6,5x55
Tikka M695 30-06

Användarvisningsbild
plusminustre

Inläggav Svengren » 06 jan 2019, 22:25

plusminustre skrev:
Svengren skrev:Du får åteljaga vildsvin hela året runt, dygnet runt. Det tillåter jakttiderna helt utan att blanda in skyddsjakt. Det enda som begränsas är att skjuta kultingförande suggor (det är alltid förbjudet) samt att jakt på vuxna vildsvin är förbjudet mellan 14 feb och 14april.

Okej, tackar! I länet där åteln ska vara verkar det vara 16 apr - 15 feb för vuxna men då förstår jag innebörden. Jag blev lite lurad av den här punkten på jägarförbundets jakttidtabell men det kanske avser att man då får skyddsjaga vuxna individer också:

Bild

Oj då jag skojade visst till det lite med datumen men du förstår i alla fall innebörden.
Det är tur att jakt i regn, hagel och storm är frivilligt för sådant hade man inte kunnat tvinga någon till!
Svengren

Inläggav plusminustre » 06 jan 2019, 22:33

Svengren skrev:
plusminustre skrev:

Bild

Oj då jag skojade visst till det lite med datumen men du förstår i alla fall innebörden.

Den tiden jag skrev avser tillåten jakt den du skrev avsåg förbjuden så det var bara en dag fel :D
Classic kombi 12/6,5x55
Tikka M695 30-06

Användarvisningsbild
plusminustre

Återgå till Jaktetik