Hjort katastrof...

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Hjort katastrof...

Inläggav potatiskastare » 02 jan 2019, 21:02

Infektion i kroppen har jag varit med om. Blev misstänksam att allt inte stod rätt till med en bock jag sköt för många år sedan. Fick rådet av en äldre man att ta en liten bit t.ex från halsen och koka under lock några minuter. Sedan lätta på locket och lukta. Det gjorde jag och det luktade sunk, så den bocken fick bli åtel. Om det hade gått att se på inre organ eller annat för den uppmärksamme vet jag inte. Jag reagerade på att den hade så underlig färg på hinnor m.m

Sedan har även jag stött på viltkött som helt enkelt smakat illa pga dålig slakthygien. Även varit med om fula tarmskjutningar som fått maginnehållet att pumpa runt i systemet med följd att allt kött smakat våm.

Om allt kött smakar dåligt tror jag något av ovanstående eller kanske ngt annat hänt med TS hjort.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lone_wolf » 02 jan 2019, 21:17

locorod skrev:Smakar det illa så släng det. Laborera med olika lösningar för att kunna trycka ner det ger ofelbart en avog inställning till hjort för all framtid. Ska man äta finkött ska det vara finkött. Inte finkött...

Håller med.

Dessutom, om något smakar dåligt så ÄR det troligen dåligt. Människan har ett smaksinne eftersom det har en överlevnadsvärde. Lita på det.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB.
lone_wolf

Inläggav nuke » 02 jan 2019, 23:48

Inte så att djuret hade någon skada som läkt ihop och bildat var som kapslats in som sen gick sönder/öppnades när djuret styckades?

Har hittat det på gris och det luktade rutten skabbrävsröv typ, inget man vart sugen på att äta direkt....

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav börje » 02 jan 2019, 23:52

HuggyBear skrev:Lösningen heter Beasås! ALLT bli gott me beasås... :D

Eller så röker man det :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav jonas » 03 jan 2019, 08:15

För många många år sen sköt jag ett rådjurskid som luktade lök. Vid närmare eftertanke kom jag på att det fanns ett par hektar purjolök i närheten av skottplatsen. Meeen, jag styckade ner och fryste in. Varje gång jag tog upp en bit kött eller färs från det djuret ur frysen så luktade hela köket färsk purjolök. Det gick att äta, men det var gränsfall :shock:
-> Keep the spoor!
Användarvisningsbild
jonas
Moderator

Inläggav jonas » 03 jan 2019, 08:24

börje skrev:

Jag slaktade en fårbagge en gång som jag skulle ha grävt ner om jag själv fått bestämma, men det fick jag ju inte. Den gamla krigsgenerationen var mycket principfast i det avseendet. Nåväl, jag lämnade in låren till ett rökeri som verkligen hårdröker (säkert bekant för Börje) i förhoppningen att det skulle bli ätbart, men inte en chans. Det var helt oätbart för mig, men jodå, min svärfar tyckte det var bland det bästa han ätit :lol:
-> Keep the spoor!
Användarvisningsbild
jonas
Moderator

Inläggav Keffe1 » 12 feb 2019, 21:59

jonas skrev:
börje skrev:

Jag slaktade en fårbagge en gång som jag skulle ha grävt ner om jag själv fått bestämma, men det fick jag ju inte. Den gamla krigsgenerationen var mycket principfast i det avseendet. Nåväl, jag lämnade in låren till ett rökeri som verkligen hårdröker (säkert bekant för Börje) i förhoppningen att det skulle bli ätbart, men inte en chans. Det var helt oätbart för mig, men jodå, min svärfar tyckte det var bland det bästa han ätit
Jag fick en getabock av syrran och den smakar också kofta, i motsats till killingar jag också fick. Undrar om det inte är ngt slags brunstlukt?
Keffe1

Inläggav sörmland » 12 feb 2019, 22:16

Jag har skjutit några kronhjortar och det är verkligen gott kött, faktiskt det godaste jag vet. Jag har dock råkat ut för det du säger, det smakade liksom för mycket vilt, det gick inte att göra något åt det. Jag gav bort det till en riktigt tålig kille (finne) och han åt upp allt.
sörmland

Inläggav 7mm är lagom » 12 feb 2019, 22:37

I Lettland brukar de lägga hjortkött med brunstsmak i ättiksvatten.
Kanske kan funka. :roll:
Det faktum att ett vapen är tillverkat är anledning nog att vilja ha det.
Användarvisningsbild
7mm är lagom

Inläggav anti85 » 13 feb 2019, 00:35

Hals huvud skott? Dålig avblodning? Kan göra att det både luktar och smakar fan själv.
Det jag ej gör idag Kommer troligtvis ej ske imorgon heller.
anti85

Inläggav Arctic » 13 feb 2019, 10:18

Jag hör inte till någon krigsgeneration, men jag gör mitt bästa för att äta upp allt jag skjuter.

Det kan vara en utmaning ibland. Brunstdjur och vissa grisar kan ibland bli lite jobbiga. Köttfärs, rökning -- samt favoriten rejäla mängder stark rubbing innan grillning. När kryddningen börjar närma sig vindaloo-styrka så döljer det effektivt köttsmaken.
Arctic

Inläggav skalltjuren » 17 feb 2019, 11:23

Rävarna tyckte om det iallafall . Allt är slängt . Totalt oätligt.
skalltjuren

Inläggav malm » 17 feb 2019, 18:07

börje skrev:

hmm..det har man hört förr när köttet är dåligt eller varit i frysen ett par år för länge ,då far man till rökeriet ...där kan dom förmodligen trolla :? :lol:
malm

Inläggav locorod » 17 feb 2019, 21:36

Arctic skrev:Jag hör inte till någon krigsgeneration, men jag gör mitt bästa för att äta upp allt jag skjuter.

Det kan vara en utmaning ibland. Brunstdjur och vissa grisar kan ibland bli lite jobbiga. Köttfärs, rökning -- samt favoriten rejäla mängder stark rubbing innan grillning. När kryddningen börjar närma sig vindaloo-styrka så döljer det effektivt köttsmaken.

Jag tar hand om allt ätbart på mina skjutna djur förutom njurarna. Klarar inte smaken. Men....ett brunstdjur går på rävpteln om ingen vill ha det gratis. Det är ju typ en enorm nedpissad njure. Allt kött jag tar hand om ska hanteras och tillagas som det ädla och goda kött det är. Då får pissesmaken i brunstkött helbort.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Helle » 08 mar 2019, 03:14

Nu har väl räven fått sitt skrovmål, men sitter någon annan med samma fråga är det klokt att följa locorods råd och kassera köttet. Risken finns, om än liten, att det inte är hanteringsfel utan ett sjukt djur, och då ska du inte chansa. Har råkat ut för samma sak med lamm, där ett av fyra jag köpte in (urtagna och flådda hela kroppar från samma besättning och slakttillfälle) stämde med din beskrivning. Veterinären bedömde att det var säkrast att kassera hela kroppen, och även om jag inte vet att din hjort smakar på samma sätt känns det onödigt att chansa med något vi stoppar i oss så länge vi inte svälter.
Helle

Inläggav win307 » 08 mar 2019, 03:29

Nu smakar väl lamm elände hur man än gör men du har nog en "point" där iaf.
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

Föregående

Återgå till Jägarkäk