långa pipor

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: långa pipor

Inläggav NickeF » 04 jan 2019, 22:55

Varg skrev:
patric skrev:finns det verkligen inga "moderna" alternativ till Sauer 200 STR?

Vad gör STR omodern? Bättre skyttemaskin hittar du inte.

Även fast jag tycker att STR:en kommer upp som tips lite väl många gånger så kan jag inte komma på något som passar bättre in på första inlägget. Men någon lämplig jaktbössa kommer det aldrig bli för mig, men som skyttemaskin och reservjaktbössa/uddajaktbössa är den perfekt!
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav patric » 05 jan 2019, 08:14

Varg skrev:

det var inte STR'n jag menade, det är ett kompetent vapen på alla sätt.. Jag upplever att det är svårt att hitta alternativ till STR med lång pipa som inte är gamla.. Det är alltså alternativen jag undrar om, inte STR.
patric

Inläggav Stewe's world on ice » 05 jan 2019, 11:02

patric skrev:
Varg skrev:

det var inte STR'n jag menade, det är ett kompetent vapen på alla sätt.. Jag upplever att det är svårt att hitta alternativ till STR med lång pipa som inte är gamla.. Det är alltså alternativen jag undrar om, inte STR.

Custom, egentligen svaret på alla frågor om personlig anpassning.
Stewe's world on ice

Inläggav JohanL73 » 05 jan 2019, 11:55

Jag tror du behöver vara mer precis i vad du efterfrågar.

Är det specifikt lång pipa?
Är det lång pipa och möjlighet att byta själv?
Är det ett modernt/nydesignat vapen?

Håller man sig inom Sauerfamiljen (STR/SSG/200/202) går det att skifta rätt enkelt mellan olika konfigurationer. Därav min rekommendation; SSG 3000. Designen är visserligen gammal, men beprövad, enkel och billig.

Lite dyrare och med lite större arbetsinsats fungerar Tikka t3/t3x eller valfri Remington 700/klon, med valfri pipa från valfri tillverkare monterad av valfri smed. T3:an är dessutom en av de nyast designade lådorna om man inte väljer custom. (S&L är också ett alternativ, men rätt bergränsade i fråga om flexibilitet.

Sedan finns det alternativet att gå på "militära" konstruktioner: Sako TRG10, AIAX?, Barret MRAD (osäker på det området). Eller att leta reda på specialmodeller hos tillverkare typ Sako A7 range och några andra.

Stewes customrekommendation är i närheten av stycket om Tikka/Remington ovan. Problemet som jag ser det är att man tappar en del pengar om man inte vet vad man vill ha och köper fel.
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav macggu » 05 jan 2019, 13:27

Det finns ju Grunig & Elmiger - men jag vet inte hur bra pipbytare de är.
Det finns tävlingar där du måste ha 200STR eller Carl Gustaf eller armémauser m96 - vilken är mest modern?
Vad har du för andra förslag?
macggu

Inläggav patric » 05 jan 2019, 22:30

JohanL73 skrev:Jag tror du behöver vara mer precis i vad du efterfrågar.

ja.. det är en ganska ny tanke.. det började med att jag vill komplettera en redan perfekt :D vapengarderob med en toppfågelbössa i lite klenare kaliber, gärna flakskjutande.. sedan har det alltid funnits ett intresse av att skjuta långt, inte nödvändigtvis att tävla men att skjuta +500 meter.. då började tanken om att slå ihop dessa till ett projekt för nästa säsong, en 6,5x55 med i alla fall 65cm pipa, jag har fått för mig att det är bra med en längre pipa om jag ska få precision på +500 meter, jag tänkte sätta på en kikare för ändamålet men det viktigaste är fortfarande att bössan är jaktmässigt.. Jag har även funderat på fältskytte med kikarsikte för att lära känna duktiga skyttar och för att lära mig mer om konsten att skjuta långt. jag tänkte att en rimlig budget är 20-25tkr.. mer än så vet jag inte..
patric

Inläggav gynner » 05 jan 2019, 23:11

Finns väl lite tunnare pipprofiler till Sauer 202, men längder upp till 67cm

202:an går väl att få lite smidigare än STR om man vill.

/Jonas
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav Karre » 05 jan 2019, 23:22

Kanske finns en smed som kan tänka sig svarva ner en STR pipa också. Sen sprayburk på den. Kolvarna är inte så tunga.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav TekDr » 06 jan 2019, 09:39

Med två framstockar kan få till det snyggt med både tunna och tjocka pipor på sauer200/202.

Bilden nedan är på min CG4000 med 67cm 22lr kit förvisso men principen blir samma för alla STR pipor.
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Föregående

Återgå till Långhållsskytte