Red dot optics on your handgun....

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Red dot optics on your handgun....

Inläggav HappyShooting » 21 dec 2018, 19:30

Jag älskar rödpunkt sikten rent generellt & speciellt på enhandsvapen ....jämfört med att skjuta sikte/korn.

Tänkte att denna tråden kunde handla om rödpunkt sikten på våra pistoler/revolvrar & där vi kan dela med oss av positiva samt mindre bra erfarenheter.... oavsett om man använder plattformen inom Magnum fält/precision eller Dynamiskt.

Mitt senaste tillskott ( såpass ny att jag inte hunnit ut till banan med den än) är en CZ Shadow 2 OR med ett Trijicon RMR 6,5MOA

Shadow 2án beställdes från Sportec & RMR siktet beställdes från ipscbutiken.se

Adapterplattan från CZ specifikt för Trijicon RMR beställdes från CZ i Tjeckien

ZEV Sealing plate som sätts mellan RMR siktet & adapterplattan kommer från Brownells

LOK grepp sidorna får ju som bekant skickas efter från USA.... väldigt trevliga !

Har sedan tidigare erfarenhet av rödpunkt på en G19 MOS (inte riktigt bekväm vinklingen av handleden jag behöver göra med Glocken för att kunna se rödpunkten) ... så det skall bli väldigt spännande att i helgen få möjlighet att jämföra de två olika koncepten....har en känsla av att jag kommer att föredra CZ´an...men, vi får se...

Kommer att uppdatera tråden när jag har mer erfarenhet & intryck

Bild
Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Re: Red dot optics on your handgun....

Inläggav HappyShooting » 23 dec 2018, 16:05

Sköt in den idag & den gjorde mig inte besviken...mycket trevlig !
När man har kommit till den åldern att man ser sämre på nära håll så är rödpunkt en välsignelse... jämfört med sikte/korn

Har som sagt även en G19 MOS med ett Vortex venom 3MOA & tycker att den större pricken på RMR siktet fungerar bättre...för mig.

Wohoo... det här blev en perfekt julklapp :D

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav MatsN » 24 dec 2018, 15:06

Har en Tanfo stock 3 som ska få rödpunkt.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
MatsN

Inläggav MrStrix » 24 dec 2018, 21:40

Jag har sneglat på aimpoint nya till min gamla G17 gen 3. Vad det nu kan komma att kosta, tänker testa det till produktion optics.
När kommer de ut tro?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
MrStrix

Inläggav HappyShooting » 24 dec 2018, 22:30

MrStrix skrev:Jag har sneglat på aimpoint nya till min gamla G17 gen 3. Vad det nu kan komma att kosta, tänker testa det till produktion optics.
När kommer de ut tro?

Hur hade du tänkt att fästa ett rödpunkt sikte på din G17 mantel? Skall du lämna in manteln & få den fräst.... eller söka licens på en extra mantel?
Med tanke på vad endera alternativet skulle kosta i Sverige (om man inte kan fräsa själv)....kanske det helt enkelt är mer värt att skaffa ytterligare en Glock & då i MOS utförande....speciellt avsedd för att användas med rödpunkt.

Hur som... Det nya Aimpoint siktet (endast sett bild på det) verkar ju inte dumt.... skall bli intressant att se var det hamnar i pris.... då blir det lättare att jämföra med vad konkurrenterna har att erbjuda.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav soul » 24 dec 2018, 23:14

HappyShooting skrev:
MrStrix skrev:Jag har sneglat på aimpoint nya till min gamla G17 gen 3. Vad det nu kan komma att kosta, tänker testa det till produktion optics.
När kommer de ut tro?

Hur hade du tänkt att fästa ett rödpunkt sikte på din G17 mantel? Skall du lämna in manteln & få den fräst.... eller söka licens på en extra mantel?
Med tanke på vad endera alternativet skulle kosta i Sverige (om man inte kan fräsa själv)....kanske det helt enkelt är mer värt att skaffa ytterligare en Glock & då i MOS utförande....speciellt avsedd för att användas med rödpunkt.

Hur som... Det nya Aimpoint siktet (endast sett bild på det) verkar ju inte dumt.... skall bli intressant att se var det hamnar i pris.... då blir det lättare att jämföra med vad konkurrenterna har att erbjuda.

Det finns fästen där man använder kilspåret som det ordinarie bakre siktet använder och därigenom får en plattform att montera sin rödpunkt.
soul

Inläggav MatsN » 25 dec 2018, 15:05

Inte tillåtet med fräsning av mantel i prod optics! Då hamnar man i open, bara för info.

MatsN

Inläggav HappyShooting » 25 dec 2018, 17:04

MatsN skrev:Inte tillåtet med fräsning av mantel i prod optics! Då hamnar man i open, bara för info.

Aha...good to know....det måste med andra ord vara klart koncept från fabrik...som ex Glock´s MOS varianter eller ovan CZ modell....
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav soul » 25 dec 2018, 17:16

HappyShooting skrev:
MatsN skrev:Inte tillåtet med fräsning av mantel i prod optics! Då hamnar man i open, bara för info.

Aha...good to know....det måste med andra ord vara klart koncept från fabrik...som ex Glock´s MOS varianter eller ovan CZ modell....

Som jag sa så går det också bra att använda en adapterplatta som fästes i kilspåret för det bakre siktet...
soul

Inläggav HappyShooting » 25 dec 2018, 17:44

soul skrev:
HappyShooting skrev:

Som jag sa så går det också bra att använda en adapterplatta som fästes i kilspåret för det bakre siktet...

Ok...bra att veta !
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav eqlazer » 25 dec 2018, 23:01

HappyShooting skrev:

I alla fall enligt de nuvarande nordiska reglerna. Men från årsskiftet kommer ny regelbok och om det blir som utkastet indikerar så kommer fräsning av mantel vara okej i PO.
Men om det blir så och man fräser, så kan man inte gå tillbaka till PD igen pga den frästa manteln.
Säkrast är ändå att vänta ut den nya regelboken innan man börjar med permanenta modifieringar...
eqlazer

Inläggav MatsN » 26 dec 2018, 11:45

Jaha det kan va på gång med ändring. Det var väl en provperiod på 2 år?

MatsN

Inläggav HappyShooting » 13 jan 2019, 06:57

I första batchen av CZ Shadow 2ór som levererades till Sverige så följde det med även den större säkringen... så att kunden kunde välja....det plockades snart bort & om man vill ha den nu så får man beställa den separat.

Jag ville ha den & beställde därför en sådan.
Om man har tummen mitt i handen så är ett byte av säkringen inte direkt "plug & play".... det hjälper att antingen kolla på Youtube vids som förklarar... eller ta hjälp av skyttekollega som är mer bekväm med att pilla isär/ihop (guess what i did :oops: ).

Hur som haver... större säkring på plats ! :D

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav HappyShooting » 13 jan 2019, 15:45

Idag vittjades brevlådan & däri låg en Streamligt TLR-2 HL G (lampa/laser) till CZán... :D
varför inte... :wink:

Bild
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav MrStrix » 13 jan 2019, 17:48

HappyShooting skrev:Idag vittjades brevlådan & däri låg en Streamligt TLR-2 HL G (lampa/laser) till CZán... :D
varför inte... :wink:

Bild
Utdelning på söndagar.

Skickat från min S61 via Tapatalk
MrStrix

Inläggav HappyShooting » 13 jan 2019, 18:13

MrStrix skrev:Utdelning på söndagar.

Skickat från min S61 via Tapatalk

Nope...men kollade brevlådan först nu
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav MatsN » 13 jan 2019, 20:34

Min pangBild

MatsN

Inläggav HappyShooting » 14 jan 2019, 23:38

MatsN skrev:

Coolt!

Hur tycker du att det blev med rödpunkt siktet i kilspåret? (har ett par skyttar med vanliga Shadow 2án som funderar i de banorna)

Vilken modell av Shield är det du har?
(Edit... ser ju nu att det är en Shield RMSc)
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav MatsN » 15 jan 2019, 09:35

Inte skjutit med den än men initialt känns det bra.

MatsN

Inläggav seamaster » 20 jan 2019, 20:34

min custom frästa g19
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
seamaster

Nästa

Återgå till Pistolskytte