Ruger PC9

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Ruger PC9

Inläggav sos » 11 jan 2019, 12:56

Kontakta några i Riksdagen som jobbat med detta (t.ex. Sten Bergheden), nu senast M och KD med sina 5 extra miljoner till detta och påtala just detta med att pengar inte hjälper mot aktivister...

(nåja... dessa 5 mille lär väl strykas snabbt i alla fall då vi snart har en MP ledd Regering - igen)
Senast redigerad av sos 11 jan 2019, 13:56, redigerad totalt 1 gång.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav sos » 11 jan 2019, 13:12

Storstadsjägaren skrev:
casull454 skrev:Hur motiverar polisen sitt nekande?

Det är ett muntligt nej utan vidare motivering.

Så gissningsvis så jobbar man med avslagsmotiveringar istället för att handlägga ärenden.

Mina ärenden ligger inne på över 4 månader, och då pratar vi enkla saker att handlägga.

Det har sagts förut, det är inte ett resurs- eller pengaproblem att väntetiderna är långa.
Det har med ideologiska skäl att göra och då hjälper inga pengar.

Dessutom har de väl fullt upp med att hitta på något till HFD angående TAC A1 ... de har begärt anstånd till februari trots att de har haft sina 3 veckor på sig så de har väl satt alla resurser på det, hur skall man få tyckanden att kunna förväxlas med lag och att dessa även skulle strida mot NVV föreskrifter-det kan inte vara lätt.
(och samtidigt skall Norenhag köra med desinformation?... jag trodde han var Svantes chef? men PMs organisation/ledningsstruktur är väl som den tombola den är)
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav SFB » 11 jan 2019, 15:23

Storstadsjägaren skrev:Polisen Stockholm...

Svante har begärt att han är den enda som ska handlägga denna Ruger.

Flera har fått muntligt NEJ, bara de senaste dagarna, och väntar nu på den skriftliga.

Samtidigt i RESTEN AV SVERIGE, så skriver Polisen ut licenser på vapnet.

Ska min bostadsort bestämma?

Dessa tjänsepersoner måste bort från Polisen!

https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

Har du drabbats själv? Känns som en fråga till Norenhag kan vara aktuellt om vad det är som händer?
SFB

Inläggav MrStrix » 11 jan 2019, 21:19

Märkvärdigt är att jag som tillhör rätts syd har väntat i mer än 4 månader. Min licensansökan lämnades in digitalt 3 minuter efter min dotters ansökan i samma region. Hon fick sin efter 12 veckor.

Why?

Skickat från min S61 via Tapatalk
MrStrix

Inläggav triggered » 11 jan 2019, 22:25

MrStrix skrev:Märkvärdigt är att jag som tillhör rätts syd har väntat i mer än 4 månader. Min licensansökan lämnades in digitalt 3 minuter efter min dotters ansökan i samma region. Hon fick sin efter 12 veckor.

Why?
Om du hetsar dem kanske du får licensen inom ett par dagar. Det var så det var för mig när jag efter 20 veckor ifrågasatte varför min jaktkompis, som ansökt efter mig, fått sin licens efter 14 veckor. Då damp licensen ner i brevlådan efter nån dag.. De får nog lite eld i röven av att man hetsar.. De har ett turordningssystem och det ska de fanimej använda annars är det tjänstefel.

(förtydligande: detta gällde alltså ett annat vapen, inte det i topic)
triggered

Inläggav MatsN » 11 jan 2019, 23:44

Ni som nu blir nekade se till att anmäla handläggaren för tjänstefel. Även JO även om det är en dimridå. Jo tar ju bara 5 min att göra.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
MatsN

Inläggav Shadow » 12 jan 2019, 20:55

Intressant tråd,får man jaktlicens på detta vapen?
Vilken klass ligger 9mm inom?
Är det någon här som har några prisuppgifter om vad bössan kostar?
Shadow

Inläggav casull454 » 12 jan 2019, 21:05

Shadow skrev:Intressant tråd,får man jaktlicens på detta vapen?
Vilken klass ligger 9mm inom?
Är det någon här som har några prisuppgifter om vad bössan kostar?

Jaktlicens, ja, en del har fått det. Vi får se om det löser sig.
Klass 3.
Runt 10k verkar den kosta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
casull454

Inläggav Storstadsjägaren » 14 jan 2019, 10:25

Shadow skrev:får man jaktlicens på detta vapen?

I Rättslandet Sverige beror det på vart du bor.

Naturvårdsverket har sagt ja, på den version som har rätt piplängd.
Storstadsjägaren

Inläggav Marlin1894 » 14 jan 2019, 10:31

Är det någon som fått ett skriftligt avslag ännu?

Storstadsjägaren skrev:
Shadow skrev:får man jaktlicens på detta vapen?

I Rättslandet Sverige beror det på vart du bor.

Naturvårdsverket har sagt ja, på den version som har rätt piplängd.
Användarvisningsbild
Marlin1894

Inläggav MrStrix » 14 jan 2019, 21:19

Lite uppdatering från myndigheten:

"Hej.

Din ansökan har inte kommit bort. Däremot pågår det lite av en diskussion kring vapnet vilket gör att jag inte kunnat fatta beslut än-

Hälsningar

Xxxxxxxxx Xxxxxxx
Vapenhandläggare

Förvaltningsrättsgrupp 3

Region Syd, Malmö"

MrStrix

Inläggav triggered » 14 jan 2019, 22:54

Kan du inte fråga vad det är för diskussion som förs hos Stockholmspolisen som uppenbarligen inte förs hos polisen i andra delar av landet?
triggered

Inläggav MrStrix » 14 jan 2019, 23:03

triggered skrev:Kan du inte fråga vad det är för diskussion som förs hos Stockholmspolisen som uppenbarligen inte förs hos polisen i andra delar av landet?
Detta är ju Malmö.

MrStrix

Inläggav triggered » 14 jan 2019, 23:14

MrStrix skrev:
triggered skrev:Kan du inte fråga vad det är för diskussion som förs hos Stockholmspolisen som uppenbarligen inte förs hos polisen i andra delar av landet?
Detta är ju Malmö.

My bad, trodde det enbart var Stockholm som hade detta problem men det kanske är alla storstadsregionerna?
triggered

Inläggav Storstadsjägaren » 15 jan 2019, 11:28

MrStrix skrev:Din ansökan har inte kommit bort. Däremot pågår det lite av en diskussion kring vapnet vilket gör att jag inte kunnat fatta beslut än-

Det där är Polissvenska för "vi håller på och uppfinner en text kring hur vi kan dra detta i långbänk så att du får ditt avslag."

Sen inväntar de såklart Vapendirektivet och hur det formuleras. Beroende på vilket lag våra politiker bestämmer sig för kan Vapendirektivet bli en riktig katastrof.

En vän, som är sån ryggrads-Polis, besökte Tillstånd Stockholm i veckan i ett ärende. Han beskrev stämningen där som sektliknande.
Storstadsjägaren

Inläggav Roughlegged » 15 jan 2019, 14:13

Jag betalade ansökan 17/12 och fick idag mitt inköpstillstånd. Region nord.
Roughlegged

Inläggav Storstadsjägaren » 15 jan 2019, 14:17

Roughlegged skrev:Jag betalade ansökan 17/12 och fick idag mitt inköpstillstånd. Region nord.

Jag sökte i början på Oktober och har inte hört ett ljud annat än att den "snart ska handläggas". (läs kommunicering om avslag).

Region Stockholm.
Storstadsjägaren

Inläggav triggered » 15 jan 2019, 21:34

Hör av dig så fort du får besked Storstadsjägaren. Blir du nekad betyder ju det med största sannolikhet att alla andra i Stockholm också kommer att få avslag på sin ansökan. I såna fall så ser jag inget annat val än att dra tillbaks min ansökan i Stockholm och sedan gå vidare med min temporära flytt till en mindre korrupt kommun där min ansökan kan behandlas istället; skyndsamt och rättsäkert.
triggered

Inläggav sonsofguns » 15 jan 2019, 21:57

Komedi om dom ska ge avslag för denna med 47cm pipa för jakt. Den är ju så mkt farligare än FNAR :roll: ansökte 5 november, mailade dom här om dagen å dom sa att om ca 5 veckor kommer dom behandla min ansökan. De är Sportec som tar in dom å säljer dom vidare. Så ingen risk att dom tar slut, då dom kan ta in dom när som helst.
sonsofguns

Inläggav Storstadsjägaren » Igår, 09:45

Enligt uppgift så tycker S.R. att vapnet är "polisiärt" och TYCKER inte att Naturvårdsverket (som har Regeringens uppgift att "tycka") har rätt i sin bedömning att vapnet är godkänt för jakt.

Så nu ligger ärendet hos SKL.

Tillstånd har ju gått emot även SKL tidigare (Benelli MR1 exempelvis), men ju fler man frågar ju större chans att någon instans tycker som en själv
och ju längre tid tar det ju. Alltid är det någon som get upp.

Jag vet inte vad SKL ska komma fram till. Det alla redan vet, att konstruktionen bygger på Ruger 10/22 som också är godkänd?

Det skulle vara mycket intressant att ta del av kommuniceringen mellan S.R. på Rättsenheten Stockholm och SKL (hint hint).

Jag repeterar. Det finns ingen resursbrist på denna avdelning. De behöver inga mer pengar. Väntetiderna är artificiella, men högst verkliga för den som söker.
Storstadsjägaren

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen