Skäligt pris gängning pipa? (Vilket tillvägagångssätt?)

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Skäligt pris gängning pipa? (Vilket tillvägagångssätt?)

Inläggav exabit » 16 sep 2018, 10:20

Personligen gör jag inte anpassad gänga för den aktuella dämparen av den enkla anledningen att ägaren kanske byter dämpare eller säljer bössan. Då har bössan en ”customgänga” som var anpassad för en viss dämpare (fabrikat/modell/individ). Jag ser problem framför mig när nye ägaren ska skruva på sin egen dämpare vilken går på halvvägs innan det blir riktigt trögt och låser. Varvid en tråd startas på forumet med innehållet ”Varning för bönhassmeden Rikard som gjorde en oanvändbar gänga på den dyra bössan” och sen är cirkusen i full fart.

Jag håller med om att det är optimalt att göra en anpassad gänga MEN det förutsätter att ägaren har full koll på allt inklusive smörjning etc för att undvika framtida problem. Vill man ha en anpassad gänga så väljer man lämpligen någon annan än mig för att göra jobbet. Jag gör en standardgänga enligt boken.

Har aldrig använt gängsnitt till någon bössa och kommer inte börja med det heller (fast man ska aldrig säga aldrig...). Det kanske går marginellt snabbare men största delen av tiden går åt till att indikera in loppet i svarven så att det är ordentligt centrerat och rakt. Jag har inte stött på någon pipa där ytterdiametern på pipan linjerar med loppet - det brukar diffa nån tiondel eller två. Undantagen är en Blaserpipa och en Sauer 200-pipa - de var riktigt bra i det avseendet.

Här är en kort snutt jag gjort med de olika momenten i jobbet. Detta var faktiskt den första pipan jag gängade (gängat 15 pipor sen dess) och jag noterar nu när jag kollar klippet att vissa moment är förfinade och förbättrade sen dess. Observera hur utsidan på pipan vobblar kontra loppet efter att loppet indikerats.

https://youtu.be/dP0UgoPdy_Y
/ Rikard

Pm:a mig om du vill ha en pipa gängad i Gbg-området/Kungsbacka/norra Halland. Reptillstånd finnes.
www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Jisse » 16 sep 2018, 10:27

Tack för bra svar exabit.
"För att veta måste man se"

.22 lr
Användarvisningsbild
Jisse

Inläggav Kronhjorten » 16 sep 2018, 10:40

Kort sagt kan man väl säga att vilken operatör som helst kan gänga ett lopp, bara han vet att indikering ska göras efter loppet och inte konturen.

Att gubbarna på CNC-avdelningen inte skulle kunna göra en gänga vore ju märkligt.
Jag visade en instruktionsvideo för operatören på jobb och det enda han frågade var om man inte kunde indikera på insidan av loppet direkt med klockan bara.

Om det är ett traditionellt vapen är väl den stora frågan om han får loss pipan och riktmedlen utan att sabba finishen, det har vi ju sett några exempel på här på forumet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Sako Finnbear » 16 sep 2018, 11:09

sneträff skrev:jag har aldrig gängat i just en gevärspipa, men gjort ett antal gängor i mina dar, både med snitt, tapp och gängstål i svarven. och kort sagt, det går att göra en vinkelriktig gänga med snitt, men det är svårare och osäkrare att göra den vinkelriktig (paralell med loppet) med ett snitt än att svarva den med ett svarvstål. det tar förmodligen längre tid med snitt om man ska få det bra? en svarvad gänga blir alltid centrerad på arbetsstycket. men slarvar smeden med att rikta upp pipan i svarven så lär det bli fel vilken metod som än används. argumentet att kunna justera gängans diameter håller inte.
det finns slitsade gängsnitt som man kan spänna isär eller klämma ihop för att kunna göra gängan mindre eller större.

en liten undran kommer dock smygande: hur mycket varierar ljuddämpartillverkarnas gängor? det borde inte variera mer än +- 0,05mm från nominellt mått. om en tillverkare utnyttjar hela toleransvidden upp och ner på gängan, så är det nog inte så bra med resten av ljuddämparen heller.

som jag skrev så har jag aldrig svarvat i just en pipa, men jobbat över 25 år med svarvning. och jag anser att 1325 är ett skäligt pris för ett sånt jobb. + ett par hundra för demontering/montering om du lämnar dit vapnet komplett.

sneträff

PS
Tommugun: det där med att "förskära" och sen ta snittet till det sista, det var sånt man höll på med när man hade handslipade snabbstål att slå gänga med.
med s.k.fullprofil gängskär så finns det ingen anledning till det.
och svarvar som inte håller stigningen har jag varit förskonad från att jobba i.
där tar jag tacksamt emot tips på vilka märken på svarvar man ska se upp med.

Ja toleransen borde INTE vara mer än fem hundringar i alla fall.
Sako Finnfire varmint .22lr
Sako 75 Deluxe 30-06
Sako Finnbear L61R .375H&H
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav sneträff » 16 sep 2018, 12:26

Kronhjorten skrev:Kort sagt kan man väl säga att vilken operatör som helst kan gänga ett lopp, bara han vet att indikering ska göras efter loppet och inte konturen.

Att gubbarna på CNC-avdelningen inte skulle kunna göra en gänga vore ju märkligt.
Jag visade en instruktionsvideo för operatören på jobb och det enda han frågade var om man inte kunde indikera på insidan av loppet direkt med klockan bara.

Om det är ett traditionellt vapen är väl den stora frågan om han får loss pipan och riktmedlen utan att sabba finishen, det har vi ju sett några exempel på här på forumet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

hydraulchuckarna på en cnc-svarv är ganska starka, så kolla så dom inte klämmer ihop pipan så det blir en förträngning.

sneträff
sneträff

Inläggav sneträff » 16 sep 2018, 12:30

Jisse skrev:
Tålsmarkaren skrev:Min uppfattning är att gängsnitt är ett verktyg som gör en utvändig gänga på exempelvis en gevärspipa. Denna gänga har ingen som helst relation till ett eventuellt hål i biten. Om pipans lopp inte är exakt centriskt i förhållande till yttersidan kommer inte heller den "gängsnittade' gängan att vara det, och ljuddämparen kommer excentriskt mot loppet.
Om pipan styrs med dubb eller spänns upp i svarven med loppet som bas kan gängan skäras med gängstål och få förutsättningar att bli koncentrisk med loppet.
Som vanligt; Bra, snabbt, billigt? Välj två.

Ytterligare en bra förklaring som tydliggör skillnaden mellan de 2 olika sätten att gänga en pipa.
Man kan kanske säga att för att det ska bli bra med gängsnitt måste loppet vara centrerad i pipan , medan man med stål ser till att gängningen blir centrerad?

njaaa. det första momentet bör vara att svarva ner pipan till rätt utgångsmått för gängan, samt en ansats att dra fast dämparen/rekyldämparen mot. redan då måste pipan vara centrerad mot loppet.

sneträff
sneträff

Inläggav Matti » 16 sep 2018, 12:39

Det allra viktigaste är väl att stödkanten är absolut vinkelrät mot loppets axel. Sen kan väl gängan vara lite 'slapp' utan det inverkar på linjeringen av dämparn, så länge stödytorna lirar. Men det är ju så klart skönare känsla med en gänga som inte 'glappar' alltför mycket innan den bottnar.
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Jisse » 16 sep 2018, 13:10

Matti skrev:Det allra viktigaste är väl att stödkanten är absolut vinkelrät mot loppets axel. Sen kan väl gängan vara lite 'slapp' utan det inverkar på linjeringen av dämparn, så länge stödytorna lirar. Men det är ju så klart skönare känsla med en gänga som inte 'glappar' alltför mycket innan den bottnar.

Ligger nog en del i det också.. mer intressant ämne än jag först trodde.

.22 lr
Användarvisningsbild
Jisse

Inläggav Jisse » 16 sep 2018, 13:14

sneträff skrev:
Jisse skrev:
Tålsmarkaren skrev:Min uppfattning är att gängsnitt är ett verktyg som gör en utvändig gänga på exempelvis en gevärspipa. Denna gänga har ingen som helst relation till ett eventuellt hål i biten. Om pipans lopp inte är exakt centriskt i förhållande till yttersidan kommer inte heller den "gängsnittade' gängan att vara det, och ljuddämparen kommer excentriskt mot loppet.
Om pipan styrs med dubb eller spänns upp i svarven med loppet som bas kan gängan skäras med gängstål och få förutsättningar att bli koncentrisk med loppet.
Som vanligt; Bra, snabbt, billigt? Välj två.

Ytterligare en bra förklaring som tydliggör skillnaden mellan de 2 olika sätten att gänga en pipa.
Man kan kanske säga att för att det ska bli bra med gängsnitt måste loppet vara centrerad i pipan , medan man med stål ser till att gängningen blir centrerad?

njaaa. det första momentet bör vara att svarva ner pipan till rätt utgångsmått för gängan, samt en ansats att dra fast dämparen/rekyldämparen mot. redan då måste pipan vara centrerad mot loppet.

sneträff

jo, annars blir ju gängan off..

.22 lr
Användarvisningsbild
Jisse

Re: Skäligt pris gängning pipa?

Inläggav jimmy85 » 16 sep 2018, 21:00

Jisse skrev:Vad är skillnaden mellan snitt och stål?

Med gängsnitt så ökar risken att de blir just snitt som Håkan sa en gång :p
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Föregående

Återgå till Vapensmide