T5 till beagle?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

T5 till beagle?

Inläggav Walt Slade » 13 aug 2018, 08:10

Har T5 mini nu till min beagletjej, funkar bra men det skulle inte skada med lite längre räckvidd.
Någon med erfarenheter av att hänga på ett T5 på en beagle?
För stort och klumpigt eller?
Walt Slade

Re: T5 till beagle?

Inläggav scoutman » 13 aug 2018, 08:18

T5 till drever (o sin älghund) kör grannen o tycker det funkar

Jag har t5 mini till min Beagle har inte provat alternativ.
Senast redigerad av scoutman 13 aug 2018, 23:08, redigerad totalt 1 gång.
Gillar gård/skogspyssel, snickra, hund, jakt och fiske.
Kula: 30-06 & 22LR. Hagel: 12:a svs & bock.
Beagle född vt 2017.
scoutman

Inläggav Ante. » 13 aug 2018, 08:41

Walt Slade skrev:Har T5 mini nu till min beagletjej, funkar bra men det skulle inte skada med lite längre räckvidd.

Hur lång räckvidd har du med T5 mini? Kort eller lång antenn?
Användarvisningsbild
Ante.

Inläggav Walt Slade » 13 aug 2018, 21:43

Med den längre antenn som följde med 320n så varierar det mycket men oftast en till två km, som längst åtta om man står högt och det inte är något i vägen. Brukar byta till teleskopantenn då det närmar sig två km, då ökar räckvidden en eller ett par km.
Det skulle säkert räcka om man jagade hare längre söderut i landet. Men här rör sig hararna över stora områden.
Händer ofta att de drar iväg tre till fem km ganska snart efter upptag.
En harjakt senaste säsongen var det nio km mellan västra och östra punkterna på drevet...
Walt Slade

Inläggav karelsk blandning » 13 aug 2018, 23:53

Walt Slade skrev:Har T5 mini nu till min beagletjej, funkar bra men det skulle inte skada med lite längre räckvidd.

Blir räckvidden längre mellan ett vanligt och mini modellen?

Om du behöver längre räckvidd och slippa byta antenner på handenheten så kan en ultracom vara lösningen.
karelsk blandning

Inläggav greyling » 14 aug 2018, 00:03

Nu har jag förvisso hanbeaglar men visst funkar t5 på en normalstor Beagletik - ingen tvekan. Även på en liten tik skulle jag vilja säga. Min hane brukar ibland ha två halsband utan bryderier. (ett dc 40 och ett t5).
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ante. » 14 aug 2018, 02:38

Walt Slade skrev:Med den längre antenn som följde med 320n så varierar det mycket men oftast en till två km, som längst åtta om man står högt och det inte är något i vägen. Brukar byta till teleskopantenn då det närmar sig två km, då ökar räckvidden en eller ett par km.
Det skulle säkert räcka om man jagade hare längre söderut i landet. Men här rör sig hararna över stora områden.
En harjakt senaste säsongen var det nio km mellan västra och östra punkterna på drevet...

Tänkte väl mest på vilken antenn du hade på halsbandet.
Användarvisningsbild
Ante.

Inläggav Walt Slade » 14 aug 2018, 06:34

karelsk blandning skrev:Om du behöver längre räckvidd och slippa byta antenner på handenheten så kan en ultracom vara lösningen.

Hur lång räckvidd har den?
Ante. skrev:Tänkte väl mest på vilken antenn du hade på halsbandet.

Nu har jag std antenn, testade en lång som jag tidigare hade på DC40 men upplevde ingen större skillnad.
Walt Slade

Inläggav WestCoast » 14 aug 2018, 07:15

Har t5 på min hane. Helt klart bättre batteritid och räckvidd. Pratade med Garmin och de rekommenderade själv t5 framför mini...... undra vilken ras som har mini då...tax?
Användarvisningsbild
WestCoast

Inläggav Walt Slade » 14 aug 2018, 07:38

Även om jag kommer att sakna tryckknapparna så lutar det att jag köper ett paket A100 och T5.
Men Ultracom VHF var ju ett intressant alternativ så kom gärna med erfarenheter om funktion och räckvidd.
Telefonpejlar är uteslutet då halva jaktmarken saknar täckning.
Walt Slade

Inläggav Walt Slade » 14 aug 2018, 10:29

Har sökt info om Ultracom Avius men det verkar vara sparsamt med det på nätet än så länge.
Det är ju en rejäl klump i alla fall, hektot tyngre än T5 mini.
Att tillverkaren uppger "lång räckvidd" säger ju inte mycket och batteritiden har jag inte hittat några uppgifter om.
Är det någon som har erfarenheter av apparaten så skulle det vara intressant att höra.
Walt Slade

Inläggav PerT » 14 aug 2018, 10:37

Walt Slade skrev:Med den längre antenn som följde med 320n så varierar det mycket men oftast en till två km, som längst åtta om man står högt och det inte är något i vägen. Brukar byta till teleskopantenn då det närmar sig två km, då ökar räckvidden en eller ett par km.

En dc50 med lång antenn är inte bättre.. tvivlar på att en stor t5 gör någon skillnad alls. Någon som sett skillnad i räckvidd t5 och t5 mini. Det är väl batteri tid som skiljer lite
PerT

Inläggav Walt Slade » 14 aug 2018, 10:54

PerT skrev:Någon som sett skillnad i räckvidd t5 och t5 mini. Det är väl batteri tid som skiljer lite

Enligt Garmins spec så är räckvidden för T5 upp till 9 miles för mini 4 miles. Batteritid T5 20-40 timmar, mini 16-30.
Walt Slade

Inläggav greyling » 14 aug 2018, 14:19

WestCoast skrev:Har t5 på min hane. Helt klart bättre batteritid och räckvidd. Pratade med Garmin och de rekommenderade själv t5 framför mini...... undra vilken ras som har mini då...tax?

Tax och såna där små ettriga terriers kan det var lämpligt på.

Beträffande räckvidd har jag i stort sett samma räckvidd på min DC40 resp T5. Har kört med DC40 mot en 320 resp T5 mot A100. DC40 är då "pimpad" med Luleantennens antenn. Det är visst det som är skillnaden - materialet i antennen - beträffande räckvidden. När hunden varit typ 5km bort är det lite lotto vilken den tar in. Ibland DC40 ibland T5. Gissar att det beror på antennens position då jag ofta har haft den ena på ryggen på hunden i en väst då. Men även runt halsen har det skilt en del.

Ultracom är sliriga - det går inte att få fram några fakta kring räckvidd mm från dem. De gick bort när jag köpte A100 och T5. Inte för att jag är speciellt nöjd med det heller.
Senast redigerad av greyling 14 aug 2018, 14:28, redigerad totalt 1 gång.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav PerT » 14 aug 2018, 14:26

Walt Slade skrev:
PerT skrev:Någon som sett skillnad i räckvidd t5 och t5 mini. Det är väl batteri tid som skiljer lite

Enligt Garmins spec så är räckvidden för T5 upp till 9 miles för mini 4 miles. Batteritid T5 20-40 timmar, mini 16-30.

På de här apparaterna verkar specen vara en glädjekalkyl, utifrån vad jag sett. Jag har en t5 mini och den verkar ungefär lika bra som min dc50. När vi tidigare jämfört t5 och dc50 har inte skillnaden varit påtagligt. Men vi har rätt flack terräng. Kanske annorlunda om det är kuperat
PerT

Inläggav Matti » 15 aug 2018, 23:54

Walt Slade skrev:

Läst flera tester där de inte sett någon nämnvärd skillnad i räckvidd på T5 vs T5 Mini, så länge likadan antenn används på halsbandet. T5 Mini levereras ju med kortare antenn standardmonterad, men en längre (samma som T5) finns med löst. Sändarstyrkan verkar likvärdig.

https://www.dusupply.com/garmin-mini-collars-review
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav PerT » 16 aug 2018, 00:04

Precis
Så varför hänga på jycken en onödigt stor klump, när den mindre gör samma jobb
PerT

Inläggav Walt Slade » 16 aug 2018, 09:05

Matti skrev:Läst flera tester där de inte sett någon nämnvärd skillnad i räckvidd på T5 vs T5 Mini, så länge likadan antenn används på halsbandet. T5 Mini levereras ju med kortare antenn standardmonterad, men en längre (samma som T5) finns med löst. Sändarstyrkan verkar likvärdig.
https://www.dusupply.com/garmin-mini-collars-review

Tack!
Nu fick man sig en tankeställare, får se om jag får tag i ett T5 att låna för ett eget fälttest.
PerT skrev:Precis
Så varför hänga på jycken en onödigt stor klump, när den mindre gör samma jobb

Det är så jag tänker, lilla gumman springer ibland upp emot sex mil en jaktdag och då vill jag att hon ska ha så lite som möjligt att bära på.
Gunde Svan jagade ju gram på stavspetsarna. :D
Walt Slade

Inläggav Matti » 16 aug 2018, 09:10

Min nobs (liten tik, 8,5 kg) blev halt av stora T5 klumpen som 'dongade' mot boglederna. Så där var T5 Mini ett måste. Inga problem med batteritid. Räckt gott och väl 2 jaktdagar än så länge. Brukar ladda efter varje dag, men glömt ibland, och då har ändå laddning räckt gott och väl nästa jaktdag också
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Walt Slade » 16 aug 2018, 09:43

Matti skrev: Inga problem med batteritid. Räckt gott och väl 2 jaktdagar än så länge. Brukar ladda efter varje dag, men glömt ibland, och då har ändå laddning räckt gott och väl nästa jaktdag också

Har heller inte blivit strömlös även om det sett ut att vara lite kvar när det varit minusgrader och gått över 12 timmar sen släpp.
Min jaktkompis är liksom liite jaktgalen och jag har inte fysik längre att springa i mörkret och hämta henne när det är ett par deci snö...
Walt Slade

Nästa

Återgå till Jaktutrustning och tillbehör