Vad tror vi om detta?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vad tror vi om detta?

Inläggav Flipper » 12 aug 2018, 23:40

Med tanke på allt pill och justeringar som gäller för vettiga skott med dedikerade gevär på "normalt" långhållskytte känns detta logiskt?

Säkert skott baserat på något i grunden och stämmer det är det rätt imponerande.

(tänker inte det ska bli en debatt och handlingen utan själva skottet som är intressant)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/On ... malt-gevar
Flipper

Re: Vad tror vi om detta?

Inläggav malx » 12 aug 2018, 23:53

Inte helt ovanligt att det finns kulsprutor, speciellt av kraftigare kalibrar med bra precision och det är inte ovanligt att de används för prickskytte.
Sen är det givetvis även inblandad en hel del "tur" i ett sådant skott, helt enkelt för många faktorer för att man ska kunna räkna med dem alla.

(Situationen i sig låter dock väldigt konstig)
malx

Inläggav No1MAXIMUS » 13 aug 2018, 01:17

Det är inte första gången en sådan kulspruta används för att skjuta enkelskott på längre håll.
Tidigaste jag känner till är från Vietnamkriget och ett av de skotten sägs ha haft rekordet för längsta "kill" i 35 år.

Bild

Bild
No1MAXIMUS

Inläggav locorod » 13 aug 2018, 06:12

Ett mycket tråkigt rekord om det stämmer. Alltså just att det är ett rekord i att döda en människa. Sedan är IS också en tråkighet i sig. Men visst undrar man varför händelsen inte kommenteras medan kulsprutan ska bli ett museiföremål. Det borde varit en pr- mässig guldklimp om man går på museum-linjen. Så kanske ska saltet tas fram i frågan....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Vad tror vi om detta?

Inläggav jdrotz » 13 aug 2018, 06:20

Det stämmer säkert. Finns en del ”confirmed sniper kills” på dessa avstånd. Dock oftast från riktiga prickskyttegevär. Rekordet innehas av en kanadensisk prickskytt som sköt en taliban på ca 3500m 2017 i Irak om jag minns rätt, med 50bmg i en McMillan.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Fritz Kraut » 13 aug 2018, 06:39

"Robsoft är ett forum där vi diskuterar Handladdning, Jakt, Skytte och Vapen ur civil fredlig synvinkel."

Så är syftet med Robsoft, och militärt prickskytte på människor hör inte till forumets intressesfär - vårt ärende är det civila fredliga skyttet.

Jag låser därför tråden.

Fritz K.
moderator
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav potatiskastare » 13 aug 2018, 08:07

Det känns som om det finns många frågetecken om både det ena och det andra efter den artikeln. Faktiskt så många att jag mot min natur slutade spekulera efter en kort stund.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Återgå till Allmänt om vapen