Vad har hänt? (inskjutningsproblem kombi)

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vad har hänt? (inskjutningsproblem kombi)

Inläggav Subbuteo » 12 aug 2018, 21:40

Har en Tikka M77 i kaliber 12-76/6,5x55. På den har jag en Swarovski Habicht 1,25-4x24 i ett snabbläste. En trevlig kombo som jag haft ett par år nu. Sköt in bössan för ganska precis ett år sen. Har inte jagat mycket med den under säsongen. Sköt tre harar med hagelpipan tidigt på säsongen. Avlossade aldrig kulpipan under jakt förra säsongen. Och tur var väl det. Eftersom jag skulle kontrollskjuta studsaren i dag inför bockjakten tog jag även med mig kombin för kontrollskytte. Jag sköt in kombin på 100 m med 4 gångers förstoring. Första skotten tog lågt och vänster. Märkte då att snabbfästet inte var ordentligt åtskruvat. Så då skruvar jag dit snabbfästet ordentligt. Men tokeriet fortsätter. Sätter sen direkt två skott hål i hål. 29 cm lågt och 12,5 cm vänster om där jag siktar. Får ordning på bössan efter skruvande. Jag har inte slagit i siktet vad jag vet och undrar nu vad sjutton som kan ha hänt. Ser inte att framstycken ligger mot pipan heller. Kör med samma ammo som när jag sköt in förra året: Norma Oryx 10,1 gram. Har någon några teorier vad som kan ha hänt?
Subbuteo

Återgå till Allmänt om vapen