Ang quickload

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Ang quickload

Inläggav bajka » 12 aug 2018, 20:57

Ni som använt quickload ett tag.
Jag har nyligen skaffat programmet och undrar: Meas method ska den vara saami eller cip?
För min tilltänkta laddning skiljer nästan 1grain på max beroende på va jag väljer.
bajka

Re: Ang quickload

Inläggav Tomps » 12 aug 2018, 22:28

Bra fråga, har själv funderat på detta också ibland. SAAMI och CIP är två olika sammanslutningar av provanstalter som testar och anger standard för ammo och vapen. Det som skiljer dem åt är hur de mäter tryck (som inte är en exakt vetenskap), vilket kan ge vissa skillnader i t.ex max kammartryck för en viss kaliber. Jag brukar hålla mig till CIP, men det finns väl egentligen ingen särskild logik bakom det, annat än att jag främst laddar metriska kalibrar till vapen tillverkade i europa och CIP är europeiskt, medan SAAMI är amerikanskt.
Användarvisningsbild
Tomps

Re: Ang quickload

Inläggav bajka » 13 aug 2018, 17:40

Ja som jag förstog det så verkar cip va europeiskt, och eftersom jag har en tikka å en sauer som jag laddar till,
och använder norma hylsor så kanske det är cip jag ska gå på.I och för sig oftast amerikanska kulor,men det kanske spelar mindre roll.
Vart bara så fundersam för det skillde ganska mycket i tryck på min 223rem.Nu vet jag att man inte kan lita blint på QL men laddningen
vart bättre i teorin med cip. Vore kul å se vad majoriteten av QL användare går på cip eller saami?
bajka

Återgå till Allmän diskussion om handladdning