Tråden för oss med öppna riktmedel...

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Tråden för oss med öppna riktmedel...

Inläggav jdrotz » 13 aug 2018, 06:12

Tomps skrev:
jdrotz skrev:Jag känner mig dock inte riktigt 100% trygg att jaga med öppna, men det är bra att ha dem i reserv tycker jag
Skickat från min iPhone X med Tapatalk

Det var inte så förtvivlat länge sedan många resonerade tvärtom, dvs man litade fullt på sina järnsikten men var skeptisk till optik uppe på bössan - vilket egentligen är mer logiskt.

Nog litar jag på dem - dock litar jag inte på min egen förmåga att skjuta med dem...

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav locorod » 13 aug 2018, 06:15

Bockhorn, diopter samt pärlkorn är mina tre varianter. Dioptern och pärlan med trångt siktesblad ger mig bra resultat på upp till 150 m om jag har gott om tid. Men här jag bråttom är öppna en katastrof för mig i jakten. Därför sitter rödpunkter på....
Senast redigerad av locorod 13 aug 2018, 13:21, redigerad totalt 1 gång.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav jimmy85 » 13 aug 2018, 13:16

Filade upp springan på siktbladet så ja fick mer luft runt kornet. Kändes genast mycke bättre :)
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Magnus M » 13 aug 2018, 14:03

Om någon har korn och kornbas från Recknagel liggandes får ni gärna skicka PM.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Vilse » 13 aug 2018, 14:09

Måste ju påstå att jag är barnsligt förtjust i mina öppna riktmedel på min Sauer 303, rött korn och gul triangel på bakre.
Det är endast på pass över 50m som jag har ett meopta 1-6 på.
Gjorde en rätt kul skjutövning med öppna.
Började stående på ca 80m och sköt två bulor, förflyttning tio stora steg framåt och två till bulor i målet.
Fortsatte så tills jag kom till avstånd "bajonett på" typ fem meter. Funkar klockrent för djur ner till typ rävs storlek i vart fall.
Vilse

Inläggav jimmy85 » 13 aug 2018, 18:05

Tidigare va skåran lika liten som på det fällbara siktbladet. BildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Tomps » 13 aug 2018, 18:24

HuggyBear skrev:Kul de blev lite fart i tråden! :)
Vilka av er ha fått skjuta nå vilt med era öppna riktmedel då?

Jag sköt min första bock (första viltet med kulvapen) med en ärvd Brno zg47 och öppna riktmedel, 30-06 och ca 60 m. Gick alldeles utmärkt då den föll ihop som slagen av blixten. Detta utspelade sig i början av 90-talet och fick mig sedan att börja jaga mer å mer.
Därefter har det varit alldeles för få kulskott med öppna riktmedel vid jakt, men det fick ett uppsving när jag skaffade en bygel i 45-70 för 7 år sedan. Med ett Skinner ghostsight blev det både älg, gris och grävling.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Giobbi » 13 aug 2018, 18:46

Rådjur, räv och gris. Alla med kombin.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Authentic Big Blue 2018 -si Guld, Guld, total silver plus en Blackout: https://www.youtube.com/watch?v=2PcIKncZTbs&feature=youtu.be
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Fritz Kraut » 13 aug 2018, 21:23

HuggyBear skrev:---Vilka av er ha fått skjuta nå vilt med era öppna riktmedel då? ---

En älg, några rådjur, några rävar och en bäver.

Jag måste erkänna att jag känner mig säkrare med järnsikten än med kikare. Det kanske inte betyder att jag skjuter bättre med järnsikten, men känslan av kontroll och direktkontakt med viltet är större. Och tillfredsställelsen över ett bra skott är större.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Vilse » 13 aug 2018, 21:32

Dräpt Gris, älg å dov med öppna.
Vilse

Inläggav ännuenjägare » 13 aug 2018, 23:59

Inget vilt skjutet med öppna än, men det ska nog ändras inom den kommande månaden medelst vildsvin eller bock!

Ni som skjutit vilt med någon typ av diopter, hur upplever ni att det funkar?
Har klurat på om det finns nedfällbar diopter till M98 som man kan ha för lugna skott på längre håll och sen fälla ner till vanliga bladet för kortare håll och rörligt. Men jag kanske tänker fetfel.
Blaser R93 Luxus 30-06 och 243 win, Zeiss HT x2, Aimpoint H2
Husqvarna 146 9,3x57
Winchester 1894 Takedown, 30 W.C.F.
Weihrauch HW 66 17 HMR, Leupold 3-9x40
Beretta 686, 12
Remington 870 LW Special Field, 20
Användarvisningsbild
ännuenjägare

Inläggav jimmy85 » 14 aug 2018, 00:01

Skjutit en del småvilt med en gammal 22lr o öppna riktmedel.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav kumpe » 14 aug 2018, 09:21

Intressant tråd! Har för avsikt att börja använda öppna riktmedel till jakt mer i framtiden.
Har numera förutom en modern kikarförsedd studsare en äldre skapelse som främst skall användas som drevjaktsbössa. Den är helt underbar att skjuta med, är smidig som fasen och har sinnessjukt bra inpassning och balans, så vill helst använda den som den är även om jag har möjlighet att begåva den med nån sorts optik. Den har fällbart siktblad med en rejält öppen skåra för snabba skott och en smal jäkel för "precisionsskytte". Rätt smidigt faktiskt.
Har även en 22a med endast öppna så har nu börjat öva för fullt.
Börjar få till skyttet någorlunda nu. Sätter fem skott i snabb följd inom en handflata på 90 meter med stöd, och ungefär detsamma från 50 meter på stående frihand.
Inte jätteimponerande men jag gör framsteg varje gång jag åker till banan och skjuter.
Nästa steg blir att öva på rörligt, men bössan ska faktiskt med som backup nu på bockpremiären för att användas när det ska pyrschas i tätare skog.
FN/Browning Trombone .22LR
FN/Browning Auto-5 12g
FN/Browning 1900 .35 Remington
Browning B525 12g
Browning X-Bolt .308W
Savage 24 .22LR/.410
Användarvisningsbild
kumpe

Inläggav PerT » 14 aug 2018, 09:50

Underbart med en inspirationstråd kring öppna. Missat ett par skott tillfällen pga imma i aimpointen men hittar inget som funkar bra när blivit ögona blivit äldre.
Tips mottages tacksamt
/Per
PerT

Inläggav Magnus M » 14 aug 2018, 10:16

När man har riktmedel med fiberoptiska inlägg, vill man ha samma färg eller olika på bakre respektive främre?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav potatiskastare » 14 aug 2018, 10:40

PerT skrev:Underbart med en inspirationstråd kring öppna. Missat ett par skott tillfällen pga imma i aimpointen men hittar inget som funkar bra när blivit ögona blivit äldre.
Tips mottages tacksamt
/Per

Är det imma i siktet skall det på service. Imma på utsidan är värre men bra handhavande samt bra linsskydd hjälper.

Men jag har mina öppa som reserv just för att det inte alltid går att hålla optik imfri. Varmfuktiga dagar när det liksom dryper av allt tycker jag är värst.
Det blir lite enklare för ögonen om man offrar lite visirlinje och inte har siktesbladet så nära ögat, eller om man sätter på en jaktdiopter/ghost-ring.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav PerT » 14 aug 2018, 10:47

potatiskastare skrev:
PerT skrev:Underbart med en inspirationstråd kring öppna. Missat ett par skott tillfällen pga imma i aimpointen men hittar inget som funkar bra när blivit ögona blivit äldre.
Tips mottages tacksamt
/Per

Är det imma i siktet skall det på service. Imma på utsidan är värre men bra handhavande samt bra linsskydd hjälper.

Men jag har mina öppa som reserv just för att det inte alltid går att hålla optik imfri. Varmfuktiga dagar när det liksom dryper av allt tycker jag är värst.
Det blir lite enklare för ögonen om man offrar lite visirlinje och inte har siktesbladet så nära ögat, eller om man sätter på en jaktdiopter/ghost-ring.

Ja det är på utsidan som det immar. Får prova med jakt diopter. Har en bössa med bladet längre ut. Träffar väl en älg på 30 m men känns inget bra att inte kunna hålla ihop det på 15 cm på 100 med stöd.
PerT

Inläggav Tomps » 14 aug 2018, 11:13

Prova diopter /ghostring - det koncentrerar ljusinsläppet och kan faktiskt bidra till bättre skärpa, dock på bekostnad av lite mörkare siktbild (spelar dock ingen roll i dagsljus). Fördelen är att man inte behöver ackomodera siktbladet, utan bara korn och mål - det underlättar för trötta ögon.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav sneträff » 14 aug 2018, 13:30

ännuenjägare skrev:Inget vilt skjutet med öppna än, men det ska nog ändras inom den kommande månaden medelst vildsvin eller bock!

Ni som skjutit vilt med någon typ av diopter, hur upplever ni att det funkar?
Har klurat på om det finns nedfällbar diopter till M98 som man kan ha för lugna skott på längre håll och sen fälla ner till vanliga bladet för kortare håll och rörligt. Men jag kanske tänker fetfel.

jag har diopter på en winchester trapper, och det är när det blir bråttom som
dioptern är överlägsen.
med den skjuter jag lika täta(stora, det är inget vapen man köper för den goda precisionen) träffbilder med diopter som med kikarsikte. 6-7 cm/80m om jag minns rätt. dom ökar till det dubbla med ett normalt siktblad.
och om jag minns rätt var dom dubbelt så stora en gång till med original bockhornssikte.

sneträff
sneträff

Inläggav gandhi » 15 aug 2018, 12:47

Bra med egen tråd!
Har en Tikka m558 i 308win (standardpipa, inte Continental). Som är kapad och gängad för dämpare. Bakre siktet är kvar, men kornet är borta. Dock har jag ett korn på AimSports siktesring i bakkant av dämparen (AimSport Triton 42) för att kunna skjuta med öppna riktmedel i trånga pass och vid eftersök. http://en.aimsport.se/accessories.html

Grejen är att siktbladet (Tikka original) är lite för lågt i förhållande till kornet. Hur gör man för att höja det en aning? Går det att byta ut bladet till ett som går att justera i höjd? Är kilspåret för bladet specifikt för Tikka eller finns det en industristandard? Kan ett sånt här passa kanske?https://www.newenglandcustomgun.com/Gun_Services/item_info.asp?Brand_id=7837&ST=Classic%20Adjustable%20Rear%20Sight%20Insert#.W3QNmXO5k0M
Senast redigerad av gandhi 16 aug 2018, 19:21, redigerad totalt 3 gånger.
Säljes: Ruger m77 mk2 Ultralight 308win + kolvkam.se + Hausken JD151 + Zeiss Diavari-Z 1,5-6x42 T* ret 8 PM vid intresse
Användarvisningsbild
gandhi

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen