Moderatorer: Fritz Kraut, taxen
pearl skrev:Tack för svar.
Han jag pratade med som talade varmt om oktoberjakten jagade enl. uppgift i Kiruna. Men det kanske kan variera även där.
Ska nog försöka jaga lagom då hunden dessvärre blev ormbiten runt midsommar, varpå träningen blivit lidande (har såklart fått veterinärbehandling och ok att köra igång med träning som vanligt).
Har du några bra generella tips på jakten som sådan? Vad du brukar tänka på? Kanske några nybörjarmisstag man bör undvika osv.
Canta skrev:Ja, men välkommen åter, Don Corleone. Den där löjliga fasantuppgrejen får väl läggas till arkivet nu o nya tag gäller.
Är väl rätt få, inkl s.k. moderatorer, som kan uppvisa sån jaktlig erfarenhet som D.C. och av sån typ som verkligen kan vara till nytta för många unga/nya.
pearl skrev:Kanonbra tips, tack!
Har tränat endel på Långtora i år, fina marker och mycket fågel.
Har även skaffat en garminpejl (vet att de finns de som fnyser åt pejl, men känns tryggare).
Har ni några konkreta tips på ungefär hur stort sök man vill ha? Förstår ju att flera faktorer kan spela in här, men finns det något generellt vad gäller avstånd? Hur brukar det gå till på proven?
Är ju själv ivrig att jaga nu, men tror att det får bli lite lagom piano, hellre lite kortare dagar med vila. För det är ju verkligen som ni säger, hunden har ju inte vett att ta det lugnt själv.
pearl skrev:Någon som varit ute och jagat? Hur ser det ut med fågeltillgången där ni är?
Ett par funderingar som dykt upp. När på dygnet är det bäst att jaga ripa?
Vid regn, var brukar vara klokast att söka ripa då, finns det några bättre biotoper man bör fokusera på då?
Lagomski skrev:Ja det varierar minsann... VS15, 2 tältnätter och en heldag jakt utan att se en enda jävla fjäder. Gick i allt från dalgång till kalfjället. I bilen på väg till skogen nu... Hoppas på bättre tur där
pearl skrev:Funderar lite på att ta husbilen till Jämtland (någonstans) för att jaga en helg fre-söndag nu under hösten. Men blir inte riktigt klok på bokningssystemet.
Går jag in på natureit.se och ska köpa dagskort, klickar på "jaga i jämtland", får man fram en karta med flertalet områden (idagsläget är flera avlysta pga. älgjakt).
När jag då går in och ska testköpa jaktkort i jämtland får jag bara fram ett område (ES2), har ju ingen aning om vart man bör jaga, verkar ju dock finnas fler områden än ES2. Men är det så att man måste välja att köpa dagskort direkt från respektive sameby?
Tänkte åka upp någon helg under älgjaktsuppehållet, men känns ju svårplanerat detta då allt är avlyst. När jag var upp till Hemavan-området var ju flertalet områden avlyst för renskötsel, vilket påverkade valmöjligheterna till jaktmark. Vill nog gärna ha någorlunda klart för mig vilka områden jag ska jaga på innan jag kör upp, så att jaktkort är löst, så att man inte kommer fram och allt är avlyst/fullbokat.
Är det någon som vill tipsa om något jaktområde med någorlunda tillgänglighet (dvs. hyffsat tillgängligt med väg, sedan kan man ju knata ett par timmar), i Jämtland vore jag fruktansvärt tacksam (pm går ju kanon).
Vill bara få lite mer fågelkontakt för unghunden och blir väl långt att köra upp till Västerbotten veckovis då jag bor i Uppsala, varpå jämtland känns närmre
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster