Kortaste pipa 6,5x55

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Kortaste pipa 6,5x55

Inläggav Walt Slade » 11 aug 2018, 23:08

Hur mycket kan man korta pipan på en 6,5 men fortfarande behålla precision vill jag minnas att trådämnet är..

Men ändå, en skadeskjutning beror inte på några Joule hit och dit, den beror på att kulan är felplacerad!
Och vad beträffar det juridiska, hur ska man kunna avgöra hastigheten på en kula i efterhand..
Walt Slade

Inläggav kenneth » 11 aug 2018, 23:44

Just ja, det är ju jakt snart. Tur att den sedvanliga 6.5 tråden dyker upp så man blir påmind :lol:
Användarvisningsbild
kenneth

Inläggav Kronhjorten » 12 aug 2018, 04:41

Pongu skrev:Det räcker alltså inte att det står på asken att ammunitionen uppfyller kraven för klass 1, att det står i NVVs föreskrift att det är tillverkaren som ansvarar för redovisning av klasshörigheten och att polisen säger att det är tillåtet..?

Du ser på fel aspekt av frågan. Det handlar om ifall man är ansvarsfri ifall man modifierar sitt vapen på sådant vis att köpt ammunition inte uppnår kraven.

Vad menar du med att polisen säger att det är tillåtet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Kortaste pipa 6,5x55

Inläggav Pongu » 12 aug 2018, 06:42

Tillåten piplängd är 45cm och över.
Klassindelningen gäller ammunitionen och har inget med vapnet att göra, så inom lagens råmärken får man modifiera bäst man vill, eller köpa en omodifierad Battue-bössa med kort pipa från fabrik, så länge man skjuter klass 1-godkänd ammunition i sitt klass 1-vapen (ett vapen som kan skjuta klass 1-ammunition). Hur tillverkaren redovisar siffror kontra vilken testpipa de använder är inte vårt problem. Är man handladdare finns det däremot en mikroskopisk risk att man skulle kunna få visa hur man kommit fram till sina siffror.

Alla som jag har hört talas om som frågat polisen har fått samma svar, att det är det som står på asken som gäller och att man inte behöver bekymra sig över att man skulle bryta några regler.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav potatiskastare » 12 aug 2018, 08:30

Pongu skrev:Tillåten piplängd är 45cm och över.
Klassindelningen gäller ammunitionen och har inget med vapnet att göra, så inom lagens råmärken får man modifiera bäst man vill, eller köpa en omodifierad Battue-bössa med kort pipa från fabrik, så länge man skjuter klass 1-godkänd ammunition i sitt klass 1-vapen (ett vapen som kan skjuta klass 1-ammunition). Hur tillverkaren redovisar siffror kontra vilken testpipa de använder är inte vårt problem. Är man handladdare finns det däremot en mikroskopisk risk att man skulle kunna få visa hur man kommit fram till sina siffror.

Alla som jag har hört talas om som frågat polisen har fått samma svar, att det är det som står på asken som gäller och att man inte behöver bekymra sig över att man skulle bryta några regler.

Lapua anger att de använder 74cm testpipor. Det innebär, enligt en QL simulering jag gjorde, att de inte håller klass 1 i 45cm pipa.
Jag har heller aldrig sett en modern ask där det uttryckligen står klass 1. Det brukar stå angivet prestanda. Om den prestandan är angiven under vissa förutsättningar, som Lapuas 74cm pipa, vad gäller då?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav MartinL » 12 aug 2018, 08:44

Men menar du att ALLA måste provskjuta sina vapen över en kronograf? ”För alla pipor är individer” så rent teoretiskt kan det skilja mellan samma piplängd också. Vid vilken temperatur, lufttryck mm ska man provskjuta? Måste man provskjuta varje dag innan jakten, efter varje rengöring?
Rent teoretiskt kan det nämligen skilja några m/s.... vilket gör att man då blir olaglig.

Är det inte bättre att jaga och skjuta än att sitta och fundera på vad som kan hända i teorin, praktik och teori, sen finns det även en verklighet som går att komplettera med sunt förnuft...

MartinL

Inläggav potatiskastare » 12 aug 2018, 09:49

Menar du att någon är tvingad att köpa klenaste tillåtna kaliber och kapa pipan till kortaste tillåtna längd? För att sedan vara tvingad att bevisa att den duger?

Innan det kommit ett prejudikat eller lagen ändrats kommer vi inte vara helt säkra på hur en domstol skulle tolka det. Jag tolkar Lapuas tabeller som att de diskret skjuter tillbaka ansvaret på brukaren eftersom det är ytterst få som har 74cm pipor. Jaktpatroner som med marginal klarar klass 1 anger de oftast med 60cm piplängd.

Men tramset i ditt sista inlägg kommer du inte undan med om det skulle bli så osannolikt att det går till domstol. Lagen gäller även om det är krångligt att följa den. Eller ja, det är ju inte speciellt krångligt om man inte envisas med att ligga exakt på gränsen. Då är det krångligt.

För egen del är jag inte bekymrad eftersom jag ändå handladdar och alltså själv har hela ansvaret för att säkerställa att jag är laglig.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Kortaste pipa 6,5x55

Inläggav MartinL » 12 aug 2018, 19:38

Ja självklart är allt jag skrev trams, men det tycker jag det mesta i tråden varit.
Det räckte tydligen inte med vad polisen säger, vad ammotillverkaren och nvv säger, robsoft vet bättre.
Nog om det, folk kan fatta egna beslut.

Jag har ju inte ens en 6,5.a....

MartinL

Inläggav exabit » 12 aug 2018, 21:30

potatiskastare skrev:
exabit skrev:Så sjukt tröttsam diskussion som dyker upp med jämna mellanrum. Finns det ETT ENDA exempel från verkligheten där en jägare blivit fälld för att ha använt för långsam ammunition i sin 6,5:a för klass 1-bruk???

Känns mest som en fjantig teoretisk diskussion som attraherar mini-poliser...

Vad är problemet? Någon vill veta vad som gäller. Det är inte så att något automatiskt blir lagligt bara för att risken att åka fast är otroligt liten.

För ett par årtionden sedan var det väldigt vanligt att det salufördes ammunition som inte klarade klass 1 men informationen på asken sade att den gjorde det. Det hade varit intressant med en dom som redde ut hur det faktiskt är t.ex i sådana fall. Kan ammunitionsfabrikanten åka dit då? Om inte kan ju jag börja sälja helmantlar med texten klass 1 på, så får de som vill jaga älg lagligt med helmantel...

Sedan är det faktiskt så att vissa åklagare driver liknande fall av en eller annan anledning.
Här är ett;
https://www.ekuriren.se/nyheter/jagare- ... jaktbrott/

Därför att det är trams. Om någon köper en ask Norma Oryx i affären och åker på jakt med det så ska det väl mycket till innan man ”åker dit” för att ens pipa råkar vara något för kort för att kulan ska hålla 2000 J på 100 meter. Varför i allsin dar skulle Polisen lägga resurser på något sådant?

Artikeln du länkar till har inget med detta att göra. Enda problemet jag kan se framför mig är om man jagar klass 1-vilt med exempelvis Norma Partition där det framgår tydligt på asken att man inte uppnår 2700 J på 100 meter. Eller om man uppsåtligen laddar en jaktkula som är lättare än 9 gram.
/ Rikard

Brno ZG47 8x64S
Sako AV 6,5x55
Sako Finnbear 30-06
Remington 1100 Sporting

Pm:a mig om du vill ha en pipa gängad i Gbg-området/Kungsbacka/norra Halland. Reptillstånd finnes.
www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav potatiskastare » 12 aug 2018, 23:01

Skälet att jag länkade just den artikel var för att visa att det verkar finnas åklagare som intresserar sig för tillåtna jaktmedel och gränsland.

Jag håller helt med att risken för att åka fast är liten, men jag håller inte med flera i tråden att det skulle göra det lagligt. Jag håller även med att älgen inte kommer märka skillnaden, men grundregeln är att man inte får jaga klass 1 med klass 2 prestanda. Det intressanta blir då när man teoretiskt kan åka dit, eller möjligen ammunitonstillverkaren. Vilket ansvar har man?
Lapua anger prestanda med skitlång pipa. Norma har sedan något årtionde antingen klassat om eller tagit bort en rad klass 2 ammunition som tidigare var märkt med klass 1 prestanda. Bla Nosler-kulan som du nämnde.

Jag lägger fram hur jag tolkar reglerna, sedan är det var och en fritt att göra som de vill. Som jag sade innan: Innan vi får en lagändring eller ett prejudikat kommer vi inte att veta.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Kronhjorten » 12 aug 2018, 23:49

exabit skrev:
potatiskastare skrev:
exabit skrev:Så sjukt tröttsam diskussion som dyker upp med jämna mellanrum. Finns det ETT ENDA exempel från verkligheten där en jägare blivit fälld för att ha använt för långsam ammunition i sin 6,5:a för klass 1-bruk???

Känns mest som en fjantig teoretisk diskussion som attraherar mini-poliser...

Vad är problemet? Någon vill veta vad som gäller. Det är inte så att något automatiskt blir lagligt bara för att risken att åka fast är otroligt liten.

För ett par årtionden sedan var det väldigt vanligt att det salufördes ammunition som inte klarade klass 1 men informationen på asken sade att den gjorde det. Det hade varit intressant med en dom som redde ut hur det faktiskt är t.ex i sådana fall. Kan ammunitionsfabrikanten åka dit då? Om inte kan ju jag börja sälja helmantlar med texten klass 1 på, så får de som vill jaga älg lagligt med helmantel...

Sedan är det faktiskt så att vissa åklagare driver liknande fall av en eller annan anledning.
Här är ett;
https://www.ekuriren.se/nyheter/jagare- ... jaktbrott/

Därför att det är trams. Om någon köper en ask Norma Oryx i affären och åker på jakt med det så ska det väl mycket till innan man ”åker dit” för att ens pipa råkar vara något för kort för att kulan ska hålla 2000 J på 100 meter. Varför i allsin dar skulle Polisen lägga resurser på något sådant?

Artikeln du länkar till har inget med detta att göra. Enda problemet jag kan se framför mig är om man jagar klass 1-vilt med exempelvis Norma Partition där det framgår tydligt på asken att man inte uppnår 2700 J på 100 meter. Eller om man uppsåtligen laddar en jaktkula som är lättare än 9 gram.

Polisen kommer givetvis inte springa runt i skogen och leta efter älgar som är skjutna med fel ammunition. Men om däremot Älg-Rambo med 45cm älgpistol har oturen att skjuta en älg som springer iväg och lägger sig halvdöd i MP-Gustafs trädgård så kommer han i värsta fall bli anmäld för allt mellan himmel och jord.
Då skulle vart fall inte jag vilja ha använt en gevär/ammunitionskombination som inte håller Klass1, oaktat vad det står att ammunitionen har för anslagsenergi ur en 72cm pipa.

Klarar man sig? Antagligen. Säkert? Nej.

Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Kortaste pipa 6,5x55

Inläggav Pongu » 13 aug 2018, 17:00

Nej, man är aldrig 100% säker fast lagtexten/föreskriften verkar tydlig och polisen ger grönt ljus. Inte förrän en domstol prövat frågan, och då helst i högre instans, vilket inte kommer att hända då det är en totalt oviktig fråga som inte är det minsta kontroversiell, annat än på jakt- och vapenforum.

Så fast allt pekar på att det är tillåtet får man tillstå att det finns en mikroskopisk risk att NVV har fel om sin egen föreskrift och att polisen har fel i sin tolkning, att någon åklagare intresserar sig tillräckligt mycket för att pröva frågan och att någon domstol kommer med ett helt oväntat domslut.

För mig är dock 99,99% tillräckligt!
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Arctic » 13 aug 2018, 20:02

Jag tror att du överdriver risken... ;-)
Arctic

Inläggav potatiskastare » 13 aug 2018, 20:15

För några år sedan fick en bekant vapen och ammunition beslagtaget efter en jaktincident. Polisen gjorde lite provskjutningar m.m. och tillslut avskrevs ärendet. Om hen i det läget hade visat sig använt otillåten ammmunitionsprestanda kanske vi hade haft vårt prejudikat.
Jag hade mycket ogärna varit i hens kläder den gången. Det var illa nog som det var. Om jag hade varit i hens kläder och dessutom jagat med fel ammunition hade jag garanterat inte varit lugnare.

Men som sagt, det är upp till var och en att avgöra, och vem vet, en dag kanske vi får prejudikatet som slutgiltigt avslutar diskussionen.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Kortaste pipa 6,5x55

Inläggav Pongu » 13 aug 2018, 20:46

Handladdar man får man som sagt vara beredd att kunna redovisa att ammunitionen uppfyller kraven.

Tillverkaren har den skyldigheten enligt föreskriften.

Skulle tro att långt ifrån alla som säljer och ännu färre som köper ammunition i butik överhuvudtaget vet att hastigheten sjunker med kortare piplängd. Ännu färre vet hur mycket hastigheten sjunker för varje cm kortare pipa. Bara ett fåtal äger en kronograf eller matar in sina resultat i en ballistikapp.

Det som krävs av jägaren är att man använder klass 1-ammunition. Det är ammunitionen som är klassad. Vapnet har inget med saken att göra. Tillverkaren svarar för att redovisa ammunitionens klasstillhörighet.

Teoretiskt sett skulle Norma, Lapua eller annan tillverkare kunna ifrågasättas om de använder orimligt långa provpipor. En domstol skulle, om frågan kom upp, kunna anse att de borde använda kortast lagliga längd eller den vanligast förekommande längden. Men användaren har använt klass 1-ammunition till klass 1-vilt och det är helt orimligt att han eller hon skulle komma att klandras för underlåtelse att googla längden på tillverkarens provpipor eller kronografera köpeammunition.
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav potatiskastare » 13 aug 2018, 21:16

Du kan ha rätt i att en domstol skulle tycka det är orimligt. Jag är inte alls lika övertygad om enskilda åklagare, det verkar finnas en del som gärna vill testa gränser.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Föregående

Återgå till Allmänt om vapen