Kammarladdningsgevär för flottan M-1851

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Kammarladdningsgevär för flottan M-1851

Inläggav Øyvind F. » 05 jul 2018, 09:20

I forbindelse med et bokprosjekt om det norske kammerladningsgeværet skal jeg skrive et kapittel om det svenske «kammarladdningsgevär för flottan M-1851». Det ser ut til å finnes lite litteratur om de svenske geværene, bortsett fra det som er skrevet av Josef Alm. Dette gjelder spesielt produksjon, nummerering og modellvarianter, så derfor håper jeg dere kan hjelpe.

Bild
(foto: Walter Borg)

Produksjon og nummerering
Min teori at M-1851 ble produsert i minst i fire forskjellige nummerserier som alle startet på 1: Tre leveranser fra Carl Gustaf Stads Gevärsfaktori i 1854, 1858 og 1863, samt en belgisk leveranse fra P. J. Malherbe (ukjent når). Til nå har jeg ikke funnet geværer med serienummer over 500. Basert på 65 observerte eksemplarer ser det ut til at nummerering og produksjon var omtrent som følger:

• Carl Gustaf 1854: 1–500
  • Carl Gustaf 1858: 1–400
  • Carl Gustaf 1863: 1–100
  • Malherbe: 1–500
Er det noen av dere som har geværer som har høyere nummer så er jeg interessert i å høre det!

Modellvariasjoner
Finnes det variasjoner innenfor variantene? De svenske har som kjent bjørkestokk, mens de belgiske er skjeftet i valnøtt. Men spesielt 1863-varianten ser ut til å skille seg en del fra de andre, blant annet i kolbeform, forskjellig hevarmskrue, samt at klakken som låser krumtappen ikke finnes på denne modellen.

Bild
(foto: Walter Borg)
Øyvind F.
Klikk her for å lese mer om From Musket to Metallic Cartridge – min nye bok om svartkruttskyting.
Användarvisningsbild
Øyvind F.

Re: Kammarladdningsgevär för flottan M-1851

Inläggav Øyvind F. » 05 jul 2018, 12:06

Det viser seg at minst en av seriene oversteg 500 stk. Her er en med serienr. 560: https://auctionet.com/sv/277748-519-kam ... llv-nr-560
Øyvind F.
Klikk her for å lese mer om From Musket to Metallic Cartridge – min nye bok om svartkruttskyting.
Användarvisningsbild
Øyvind F.

Inläggav Dansken » 05 jul 2018, 13:33

Min är en Belgare och har nummer 14 och har aldrig varit skjuten.
.30-06 - 112 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Avatarbild: copyright fotograf Rikako Fujita..
Användarvisningsbild
Dansken

Inläggav Øyvind F. » 05 jul 2018, 14:01

Det virker som at mange av disse aldri ble utlevert. Noen mangler til og med sikteskur i baksiktet.

Finnes det noen årstallsmerking på de belgiske geværene? F.eks. stempler under pipen?
Øyvind F.
Användarvisningsbild
Øyvind F.

Inläggav Øyvind F. » 10 jul 2018, 11:59

Jeg har med hell tidligere samlet inn informasjon om de norske marinekammerladningsgeværene, så jeg satt opp et skjema for de svenske også. Dersom du har en M-1851 för flottan, så setter jeg pris på om du legger inn informasjon om den her: https://svartkrutt.net/flottan/

Eventuelle person- og kontaktopplysninger og kommentarer blir selvsagt behandlet konfidelsielt og vil ikke bli delt med andre.
Øyvind F.
Användarvisningsbild
Øyvind F.

Återgå till Svartkrut