Speer .308w

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Speer .308w

Inläggav AntonB » 14 jun 2018, 11:31

Tjena! Har köpt på mig ett gäng Speer hcsp i 150 grs för att skjuta pappälg med, mest för att dom var billigast på vapex.
Kollade efter recept på vihtavouris hemsida och hittade då en laddning med Sierra HPBT i 150 grs, en COL på 70mm med 44,5 grs VV n550 som ska ge en fart på 772m/s i en 61cm pipa.
Min fråga är om jag kan gå efter den laddningen för min kula eller om dom skiljer sig för mycket.
Jag kollade på Speers hemsida och dom laddade min kula med VV n135 istället och då med 42 grs till 803m/s, men jag vill gärna ner runt 750-770m/s för att komma så nära min jaktladdning som möjligt.
AntonB

Re: Speer .308w

Inläggav Mikke » 14 jun 2018, 12:03

Om du ändå är ute efter nåt som närmast är en startladdning, varför gå på långsammaste möjliga krutet? (N550)
Du har även laddata för Lockbase, Mega och Sierra SPBT (den sista kanske mest lik Speer kulan du köpt!) med laddata för N135 som samtliga går lägre än Speers data. Själv skulle jag nog om jag valde fritt bland VV's krut nog gå på N140 eller N135 och börja runt startladdning med vilket krut jag nu skulle välja. I och med att du är i nedre delen av laddvikt skulle jag inte oroa mig över att kulorna skiljer sig en del, däremot får du kanske fila lite på COL/OAL.
/Mikke
Mikke

Re: Speer .308w

Inläggav AntonB » 14 jun 2018, 13:35

Mikke skrev:Om du ändå är ute efter nåt som närmast är en startladdning, varför gå på långsammaste möjliga krutet? (N550)
Du har även laddata för Lockbase, Mega och Sierra SPBT (den sista kanske mest lik Speer kulan du köpt!) med laddata för N135 som samtliga går lägre än Speers data. Själv skulle jag nog om jag valde fritt bland VV's krut nog gå på N140 eller N135 och börja runt startladdning med vilket krut jag nu skulle välja. I och med att du är i nedre delen av laddvikt skulle jag inte oroa mig över att kulorna skiljer sig en del, däremot får du kanske fila lite på COL/OAL.

Gick på N550 för att han jag laddar med har det hemma och min 11,7 vulkan är laddad med det, men får nog ta och köpa hem lite N135 ändå och gå efter SPBT laddningen isåfall för den verkade ju vettig. Var lite osäker på vilken kula som mest liknade den jag köpt bara.

Tack för hjälpen!
AntonB

Återgå till Laddvikter