Lockjakt på räv under drevjakt

Diskutera jakten på vårat småvilt.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Lockjakt på räv under drevjakt

Inläggav Tobiasjoh » 14 jun 2018, 10:19

Dum fråga kanske men är relativt nybliven jägare och en tanke slog mig...

Om jag sitter på pass under en drevjakt på exempelvis rådjur, och det av en händelse dyker upp en räv, så skjuter jag ju den. Vad säger ni om att passa på och ta med lockpipan och öka den sannolikheten när jag sitter på drevpass, och det kanske inte är något upptag och hund är långt iväg åt ett annat håll? För liten sannolikhet att lyckas eftersom rävarna antagligen har skrämts iväg redan, eller dumt av andra anledningar?
Tobiasjoh

Re: Lockjakt på räv under drevjakt

Inläggav malx » 14 jun 2018, 10:31

Nog finns det en liten chans att det skulle kunna fungera men troligtvis en rätt onödig ide.
För det första så är det ju rätt bra att vara koncentrerad på vad som händer runt omkring dig när det nu är folk och hundar i terrängen som "servar" dig, dessa förväntar sig att du ska vara med på noterna.
För det andra finns det en stor risk att rävarna redan är medvetna om att det händer saker omkring dom och associerar ljudet med något farligt/människa och inte kommer på lock varken nu eller senare.

Detta var hur jag generellt såg på det. I slutändan handlar det litegrann om vad för typ av jakt det är...
malx

Inläggav redtop » 14 jun 2018, 11:04

Gjorde muspip med munnen efter att passgrannen rapporterat räv på en drevjakt. Lyckades locka in räven, men sköt inte eftersom jaktledarens order var att vi inte skulle skjuta räv pga att vi inte ville lägga tid på ev. eftersök.

Så visst, det kan funka.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav börje » 14 jun 2018, 13:47

Jag visste inte att så korkade jaktledare kan fungera som jaktledare :shock:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav sevehem » 14 jun 2018, 15:18

börje skrev:Jag visste inte att så korkade jaktledare kan fungera som jaktledare :shock:

Jag lyfter rävjaktsfrågan varje år under älgjakten men vårt lag är oroliga för att de skall sitta och sikta på en älg när det smäller och sedan hålla inne och på så vis missa läget i väntan på radiorapport. Jag håller inte med men rättar mig i ledet.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav älg » 14 jun 2018, 15:32

Det får väl vara upp till jaktledaren om man ska få locka räv på passet, så hör med honom/henne.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav J. Andersson » 14 jun 2018, 20:14

redtop skrev:Gjorde muspip med munnen efter att passgrannen rapporterat räv på en drevjakt. Lyckades locka in räven, men sköt inte eftersom jaktledarens order var att vi inte skulle skjuta räv pga att vi inte ville lägga tid på ev. eftersök.

Så visst, det kan funka.

Ifrågasätter egentligen inte beslutet (d.v.s. att inte skjuta räv under annan drevjakt) men det var verkligen ett knepigt argument för att låta bli... :roll:
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav redtop » 15 jun 2018, 17:01

J. Andersson skrev:
redtop skrev:Gjorde muspip med munnen efter att passgrannen rapporterat räv på en drevjakt. Lyckades locka in räven, men sköt inte eftersom jaktledarens order var att vi inte skulle skjuta räv pga att vi inte ville lägga tid på ev. eftersök.

Så visst, det kan funka.

Ifrågasätter egentligen inte beslutet (d.v.s. att inte skjuta räv under annan drevjakt) men det var verkligen ett knepigt argument för att låta bli... :roll:

Jag tycker inte det är så konstigt. Drevjakt på gris och ponera att någon skjuter på en räv som går vidare. Då får man bryta grisjakten till dess att man spårat upp och avslutat räven och 10 passkyttar som är ute för att jaga gris får sitta och rulla tummarna. Inte så populärt.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav J. Andersson » 15 jun 2018, 17:47

Blir inte konsekvenserna desamma om en gris påskjuts och går vidare? Alltså jakten avbryts för eftersök?
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav redtop » 16 jun 2018, 08:39

J. Andersson skrev:Blir inte konsekvenserna desamma om en gris påskjuts och går vidare? Alltså jakten avbryts för eftersök?

Jo, givetvis. Men eftersom det är en vildsvinsjakt ingår det liksom i spelreglerna. Räv ligger ju vid sidan om så att säga.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav potatiskastare » 16 jun 2018, 08:46

Jag är i princip för kombijakter där passkyttarna har möjlighet att vara lite aktiva. Det kan vara att man växlar att stå och driva, eller locka och passa eller annat. Men då skall det vara uttalat att det är så. Annars är jag principiellt lika mycket för att passkyttarna anstränger sig att vara just det, av respekt till de som tagit andra roller i samarbetet.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav fonkystuff » 16 jun 2018, 08:53

Sist jag lockade räv kom ett nyfiket rådjur fram och undrade vad som var på gång. Kanske får öva på mitt lockande (eller inte :lol: ).
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav redtop » 16 jun 2018, 10:35

fonkystuff skrev:Sist jag lockade räv kom ett nyfiket rådjur fram och undrade vad som var på gång. Kanske får öva på mitt lockande (eller inte :lol: ).

Provade att locka på rävvalp på en nyslagen vall häromkvällen med muspip. Kom en katt fram och var väldigt fundersam kring vad det var som lät :D
Avstod skott. 8)
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav VÄSTILA » 16 jun 2018, 10:56

Jagar vi hare med hund som endast skall jaga hare så jagar vi endast hare. Att sitta i pass ger möjlighet till att fördjupa sig i vad man vill med sitt liv, eller att bara vara tills dess att viltet för dagen dyker upp.
Jämthund & Alpenländische Dachsbracke
VÄSTILA

Inläggav sevehem » 17 jun 2018, 12:46

VÄSTILA skrev:Jagar vi hare med hund som endast skall jaga hare så jagar vi endast hare. Att sitta i pass ger möjlighet till att fördjupa sig i vad man vill med sitt liv, eller att bara vara tills dess att viltet för dagen dyker upp.

Och det är inte det sämsta!
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Återgå till Småviltsjakt