Åtelkamera

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Åtelkamera

Inläggav Bweman » 10 jun 2018, 21:32

Godkväll.! Får man köpa å sätta ut en åtelkamera lagligt nu på mark? Med markägarens tillstånd å sätta ut skylt att de är övervakat? Mvh// Bertil
Bweman

Re: Åtelkamera

Inläggav marer907 » 11 jun 2018, 01:27

Jag tolkar det som du gjort också.
Det är konstigt att det inte skrivits om det i jakttidningar.

Från https://www.datainspektionen.se:

Exempel på verksamheter som inte behöver tillstånd efter 25 maj 2018:

banker
butiker
privata parkeringshus
jägare som vill ha åtelkameror
privatpersoner
marer907

Inläggav locorod » 11 jun 2018, 06:32

Nej konstigt tyst har det varit. Men jakt är jakt på Youtube tog upp det och säger att det är fritt fram. Med skylt.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav redtop » 11 jun 2018, 07:50

Å tusan! Trodde inte det skulle börja gälla förrän i augusti.

Vore intressant att försöka reda ut hur lite man måste skriva på en skylt för att den ska uppfylla kraven.

Såhär skriver datainspektionen på sin websida:

Högre krav på att informera
Kraven på att informera de registrerade är mer omfattande än tidigare. Om ni kamerabevakar måste ni sätta upp skyltar eller informera om bevakningen på något annat sätt. Informationen ska innehålla uppgifter om

• vilka ni är som kamerabevakar
  • kontaktuppgifter till er
  • kontaktuppgifter till ert dataskyddsombud, om ni har ett sådant
Dessutom måste det finnas viss annan information, till exempel på en webbsida. Där måste framgå:

• ert ändamål, alltså varför ni kamerabevakar.
  • rättslig grund, alltså vilken lag, regel eller vilket avtal som ni stödjer er på för att få kamerabevaka.
  • hur länge ni kommer att lagra uppgifterna.
  • vilka rättigheter de registrerade har, till exempel att begära att ni raderar deras uppgifter
  • att de registrerade kan klaga hos Datainspektionen om de tycker att ni bryter mot lagar, regler eller avtal.
Även följande måste framgå om det gäller för er:

• Om ni stödjer er på intresseavvägning: vilka intressen ni har beaktat, hur ni har resonerat.
  • Om ni är skyldiga att kamerabevaka enligt avtal eller lag.
  • Vem som är mottagare av uppgifter, det vill säga om det är någon annan än ni som ska använda det insamlade materialet.
  • Om ni kommer att överföra uppgifter till tredje land.
  • Om ni kommer att använda uppgifterna för automatiserat beslutsfattande.

Källa:
https://www.datainspektionen.se/lagar-- ... ingslagen/
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav älg » 11 jun 2018, 08:29

Kravet på att tydligt skylta är dumt och riskerar att leda till att fler kameror stjäls. För det blir ju som att skylta med att det sitter något stöldbegärligt i närheten. Det borde hellre vara någon regel om att man bara får sätta upp kameror på ställen där människor i allmänhet inte rör sig. Det är naturligtvis luddigt och svårt att efterleva, men det handlar egentligen bara om att man tänker till innan man sätter upp kameran. Sen att någon svamp- eller bärplockare kan råka hamna på bild, det får man väl leva med.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Canta » 11 jun 2018, 08:37

Nja, du måste läsa längre ner i skriften dvs privatpersoners användning.

Finns en kontradiktion där dvs å ena sidan behöver inte s.k. privat verksamhet (typ grisåtel) lagra uppgifter, ha webansvarig o sånt men å andra sidan gäller de strängare reglerna på 'platser där allmänhet har tillträde'.

Då kommer den där eviga tvistefrågan upp om allemansrätt. Folk har nån hävderätt att vistas i annans skog o mark om dom inte förstör/stör o inte riskera att bli filmade men med detta skulle en åtel ligga illa till dvs hamna i gruppen med de strama reglerna men å andra sidan så är väl en kameraåtel verkligen en privat verksamhet o grisar lär ju finns ju i allemansskogen ..... nåt som datafolket nog inte förstår.

Hur som, blir det krågligt då skiter man i lagen som vanligt, eller och fantastiskt att välbetalda byrokrater alltid tycks lyckas krångla till saker o ting eller bara göra hel-fel. Skulle räcka med tillägget 'viltkameror faller under privat verksamhet och allemansrätten inskränks här'
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav älg » 11 jun 2018, 08:48

En åtel är väl en privat anläggning, och dit har allmänheten inte tillträde. Mitt resonemang handlar om en kamera uppsatt i skogen. Min egen kamera sitter vid en saltsten, och den kan väl svårligen hävdas vara privat anläggning.
(Men det var kanske inte mig du svarade på.)
Användarvisningsbild
älg

Inläggav redtop » 11 jun 2018, 08:59

Canta skrev:Nja, du måste läsa längre ner i skriften dvs privatpersoners användning.

Så här skrivs det längre ned om privatpersoners kamerabevakning:

Privatpersoners kamerabevakning
När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att

• kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
  • du kamerabevakar i egenskap av privatperson
  • bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll

Jag kan inte tolka det som om det skulle gälla ett jaktlag som sätter upp en åtelkamera på en plats dit allmänheten har tillträde (= skogen).
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Bweman » 11 jun 2018, 10:04

Man kan väl inte behöva skriva en uppsatts å sätta upp på en skylt, de måste väl räcka med namn,telnr å tex rävåtel?
Bweman

Inläggav Canta » 11 jun 2018, 11:14

Tja, om skrivning står sig då blev det knappt en fjäder av hönan o åter 10000 tals 'lagbrytare' ute i skogarna. Applåder, :shock:
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav redtop » 11 jun 2018, 12:11

Canta skrev:Tja, om skrivning står sig då blev det knappt en fjäder av hönan o åter 10000 tals 'lagbrytare' ute i skogarna. Applåder, :shock:

Hur menar du?
Som jag tolkar det så räcker det numera med en skylt med namn och telefonnummer, samt en länk till en websida med ytterligare information. Det är ju en smal sak att fixa om man vill följa lagen.
Sen om man väljer att skita i det är ju upp till var och en, men då är man ju som du säger lagbrytare.

Mitt ute i mörka Smålaand kanske inte många stöter på åtelkameran, men jagar man som jag i ett friluftsområde i en förort till Stockholm så vill man gärna följa reglerna, annars kommer det alltid någon kränkt Svensson och ställer till djävulskap.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Canta » 11 jun 2018, 12:57

Det jag menar är inte ska det krävas websida eller nåt för en enkel viltkamera o det är väl nästan diskriminerande mot dom som knappt kan köra smartfån eller inte har internet.

Och varför skulle s.k. tredje land kunna vara intresserad av våra grisbilder. Putte där i öst har väl så det räcker borta i Kreml. Och varför ska man uppge syftet med viltkameran när den sitter framme vid grisåteln. Löjligt det hela o allt blir som förr dvs lagtvekan. Tar hellre böter.

Säger bakläxa på det hela. Möjligen skulle man kunna gå med på att sätta upp en liten skylt på stigen ner till åteln: Obs ! Tillträde förbjudet, privat anläggning, jakträttsinnehavaren
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav älg » 11 jun 2018, 13:12

Jag vill minnas att det var ett fall med just åtel där rätten konstaterade att allmänheten inte har tillträde dit, och att lagen om övervakning därför inte gällde. Men nu hittar jag det inte. Jag kan förstås minnas fel. Men det borde ju utan vidare kunna hävdas att en åtel är en plats dit allmänheten inte har tillträde. Och då behövs varken tillstånd eller information, i enlighet med följande:

När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att
    kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
    du kamerabevakar i egenskap av privatperson
    bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Canta » 11 jun 2018, 13:57

Jo, precis. Men hur ska 'allmänheten' veta att det är en privat anläggning framme i glämtan. Måste väl till nån slags skylt med den informationen, eller. Behöver inte stå namn o sånt men ungefär som vid jakttorn dvs jakträttsinnehavaren meddelar att .....
Egentligen inkräktar man inte på allemansrätten med en kamera/åtel. AR är inte är en lag men ramverk för gammal hävd. Ser ibland skyltar i skogen: obs gruvhål, tillträde förbjudet, gruvbolaget .... ja, då vet man och man får skylla sig själv.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav älg » 11 jun 2018, 14:21

Vad sägs om en skylt som säger "Varning! Åtel. Svin skjuts på plats." Sen är det upp till var och en att ta åt sig. :mrgreen:
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Ingvar » 11 jun 2018, 14:43

älg skrev:Vad sägs om en skylt som säger "Varning! Åtel.

Svin skjuts på plats."

Sen är det upp till var och en att ta åt sig. :mrgreen:

folk kan känna sig kränkta av att bli utpekade som svin som dessutom kan bli skjutna på plats.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav älg » 11 jun 2018, 14:49

Ingvar skrev:

Svin skjuts på plats."

folk kan känna sig kränkta av att bli utpekade som svin som dessutom kan bli skjutna på plats.

Då föreslår jag tillägget "Kränkta svin skjuts först".
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Ingvar » 11 jun 2018, 14:51

älg skrev:
Ingvar skrev:

Svin skjuts på plats."

Då föreslår jag tillägget "Kränkta svin skjuts först".
Exactamento

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Bweman » 11 jun 2018, 18:52

Men då skulle man väl ha sitt på de torra om man skriver namn,telenr, mera info gå in på www.dataisnpektionen.se??
Bweman

Inläggav marer907 » 12 jun 2018, 00:10

Jag har mailat Datainspektionen ang dessa frågor och har för avsikt att posta svaret här.
marer907

Nästa

Återgå till Allmänt om jakt