Ruttet laddverktyg?!

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Ruttet laddverktyg?!

Inläggav XLV » 09 jun 2018, 12:01

Köpte för ett tag sen ett set Hornady laddverktyg till min .30-06 Springfield, kalibreringsverktyget var väldigt snuskigt med massor av skit
(köpte osett på forumet ganska billigt) och först nu ett bra tag senare när jag ska ladda blir jag lite trött. Först rengjordes verktyget noga
och plockades isär för inre rengöring. Allt ser bra ut så gott man kan se med blotta ögat efter rengöring men första hylsan går inte hela
vägen ner i verktyget och hylsan ser ut enligt bild. Hylsan är smord, måttligt som bör.

Bild

Bild

Ser inget vidare ut och rengöringen gjorde inte mycket nytta, det ser som sagt spegelblankt ut inne i verktyget men hyslan ser ut som den
gör vilket föranleder slutsatsen att det måste vara skadat. Inte mycket att göra åt antar jag?

Skulle med andra ord behöva ett nytt kalibreringsverktyg, kulverktyget verkar ok, ser nästan nytt ut men har förstås inte kommit så långt
att det kommit att provas ännu. Frågan är då:

Ska jag satsa på ett halskalibreringsverktyg eller ett full längds?
- Kommer skjuta i en och samma bössa endast (Winchester 70)
Vad är poängen med halskalibrering istället för helkalibrering?
- Skjuter en hel del på bana men använder samma vapen för jakt.
.22LR - .25-20WCF - .223Rem - .30-06 - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Re: Ruttet laddverktyg?!

Inläggav Magnus M » 09 jun 2018, 12:11

I min erfarenhet så funkar halskalibrering ett par tre gånger, sen måste jag helkalibrera för att få ned bröstet igen. Jag har iofs en T3 som har trånga patronlägen. 700:an kanske inte bryr sig lika mycket.

Det hela har slutat med att jag inte halskalibrerar längre, skjuter bara på bana för nöjes och tränings skull så något superkrav på precision finns inte. Det är väl mer tävlingsskyttar som måste halskalibrera för att få ut dem sista millimetrarna.

30-06 är ju dessutom billig när det kommer till hylsor så anledningen till att halskalibrera för att spara hylsliv är inte så noga heller.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav XLV » 09 jun 2018, 12:19

Låter som helkalibrering blir alternativet, tack för bra info :D

Finns det ett fräscht begagnat kalibreringsverktyg någon inte behöver köper jag gärna!

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav cmk » 09 jun 2018, 14:16

Dum fråga kanske, men det är inte så att utstötarstiftet/utstötarstången är skevt, och därmed missar tändhålet. Då tar det väl stopp ungefär där det ser ut att göra på din hylsa. Sen att det blir repigt på halsen tyder väl på att det finns grader 3ller skräp inuti iverktyget (om nu inte märkena kommer från vapnet, men det håller jag för mindre troligt).
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav XLV » 09 jun 2018, 20:07

cmk skrev:Dum fråga kanske, men det är inte så att utstötarstiftet/utstötarstången är skevt, och därmed missar tändhålet. Då tar det väl stopp ungefär där det ser ut att göra på din hylsa. Sen att det blir repigt på halsen tyder väl på att det finns grader 3ller skräp inuti iverktyget (om nu inte märkena kommer från vapnet, men det håller jag för mindre troligt).

Utstötaren är centrerad, verktyget är grundligt rengjort, allt ser helt normalt ut tills jag försökt kalibrera en hylsa. Hylsan på bild är efter försök till kalibrering.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Mille » 11 jun 2018, 08:28

Jag har ett LEE RGB 2-die set liggande hemma, aldrig använt.
Är du intresserad så hör av dig.

mvh Mille
Användarvisningsbild
Mille

Inläggav Fält » 11 jun 2018, 08:57

Går det att kalibrera hela hylsan om du tar bort utstötaren?

Lite extra smörja de första hylsorna tycker jag att kan behövas.
Fält

Inläggav XLV » 11 jun 2018, 09:22

Beställde nya laddverktyg...

Kunde förstås testa tar ur tändhattsutstötaren och prova, allt ser helt normalt ut men marginalerna är förstås små. Verktyget såg före
rengöring ut som en katastrof, helt igengrott av gammalt intorkat fett och skit. Efter rengöring ser det ok ut, nåt är dock helt galet.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Magnus M » 11 jun 2018, 09:25

Man får hoppas att säljaren här på robsoft uppgav skicket korrekt och gav ett pris därefter...

Har du ett ultraljudsbad så pröva att lägg verktyget där i, läänge.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav XLV » 11 jun 2018, 10:52

Magnus M skrev:Man får hoppas att säljaren här på robsoft uppgav skicket korrekt och gav ett pris därefter...

Har du ett ultraljudsbad så pröva att lägg verktyget där i, läänge.

Affären gick fort, priset var lågt så jag köpte det lite på risk men förutsätter nog att man säljer saker som är i brukbart skick. Kulsättarverktyget är bra
i alla fall som det ser ut, det var kalibreringsverktyget som såg helt gräsligt ut och tydligen verkar dåligt trots grundlig rengöring. Ska alltså testa som
någon sa här ta ur utstötarnålen och kalibrera en hylsa endast och se. Har nya verktyg beställda i vilket fall.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav XLV » 13 jun 2018, 18:22

Laddverktyget ser bra ut efter rengöringen men insidan har nåt fel, såhär ser det ut nu:

Bild

Bild

Utstötaren centrerad, rent och helt men nånting är fel, kanske hjälper det med ett bad i en ultraljudstvätt men har igen sån och får väl se
om det blir att skaffa en nån gång men inte för det här bara. Nya verktyg på ingång ändå. Men hylsan ser fortfarande randig/repig ut även
om den gick hela vägen nu. Antagligen satt den fel i verktyget på nåt vis innan, dock centrerad även innan.

Bild

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Magnus M » 13 jun 2018, 18:41

Vad använder du för smörjmedel?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav XLV » 13 jun 2018, 19:08

Magnus M skrev:Vad använder du för smörjmedel?

Testat Lee Case Lube (som jag brukar använda), även Ballistol och har en ny Lyman smörjplatta med Lyman olja

Användarvisningsbild
XLV

Återgå till Allmän diskussion om handladdning