Polish capper

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Polish capper

Inläggav Racing » 26 maj 2018, 13:03

Polish capper är ju en tändhattsautomat som det snackats om en del sedan en stund tillbaka,och de som köpt förefaller ju närmast lyriska.
Så jag blev givetvis nyfiken,och frågade om ngn hade erfarenhet på svensk mark,bland oss,men den frågan kom tillbaka obesvarad.
Så. Jag köpte en jag.

Bild

Den kom igår och det äskar kanske lite förklaring kring det med leveranstid. Som jag fattat det så gör polackerna så att de samlar ihop till en redig beställning varefter de varvar fart i maskinerna som tillverkar dessa.
Det gör alltså att leveranstiden kan "variera". Tänker..så den hugade är medveten om det.

Initialtrycket är gott,nej det är rent av MYCKET gott. PC är en liten lådda som skärs ur mässing (nu har de tydligen börjat göra en i alumnium med?) i ett stycke som det sedan kommer ett lock på.
Inte så mkt mer med det liksom

Man vänder ner en ask tändhattar i den och skakar lite på den så har snart nog alla tändhattar vänt sig rätt. Därefter? Ja,därefter slidear man tillbaka locket och säkrar det med en lättrad skruv av stor diameter varpå den är färdig att användas.

Jag har ju lite Remington revolvrar och de har ju rykte om sig att vara det PC eg tillverkades för ifrån början. Dvs de där relativt trånga uttagen runt nipplarna och nipplarna med sina 15grad lutning mot axialplan.
Skall jag säga?
Huvudet på PC´n är alltså utformat så att det fungerar alldeles utmärkt att använda den på en Remington. DÄREMOT tar det som med vilken capper som helst lite handlag att "sätta" tändhattarna,vilket är att räkna med.

De tar ca 500:- för en ink frakt. I ljuset av vad som ligger bakom och att produkten har en smal köpekrets så tycker jag nog det är välplacerade pengar faktiskt.
Om det är ngt som blir gammalt fort så är det väl att sätta dit tändhattar på revolvrar.

Den som är nyfiken,googla. Finns mtrl att ta del av dels online och dels på YT och jag får nog ställa mig i kören bakom de andra som handlat. Bra skit detta.

Men.
Jag har alltså bara haft den sedan igår. Så det ovan? Det är och förblir initialintryck. Återkommer i frågan vad det lider för rapport om vad jag anser om bruk i fält osv.
Racing

Re: Polish capper

Inläggav Racing » 18 jun 2018, 14:12

Har nu lattjat och lekt med denna Polish Capper ngr veckor.
Initialintrycket består,kan bara kort summeras så.

Många av de andra cappers som finns på marknaden jag provat känns fortsatt som leksaker jmfrt med en PC. Så enkelt får det summeras.

Nu har jag iofs i huvudsak Remmys och det skall sägas att när man kranar dit tändhattar tex på en Colt 1860 så ÄR det trångt. Inte tu tal om det,men det fungerar...vilket väl ändå får sägas vara imperativet.
Mao handlar det bla om att vänja sig själv vid handgreppen som går åt MED,men med det gjort kan jag nog bara sälla mig till PC´ns hyllningskör.

Eftersom den inte bär ngn form av ytbehandling,och den har seglat runt i div ryggsäckar mm så har min numer lite repor osv meeeen...det kan knappast PC belastas för.
För min del är en capper ett bruksföremål i sin tur,det finns trots allt nya att köpa,så jag tar hela den biten med ro.

Rent prestandamässigt dock kan jag bara göra tummen upp. Att få dit tändhattar på ngn av alla Remmys är lekande enkelt. Samma med Starr som Freeman mfl.

Kort sagt?
Bra skit,och för ca en 500-ing inte mkt att tveka på som jag ser det.
Racing

Re: Polish capper

Inläggav Southpawswede » 18 jun 2018, 14:17

Bra recension. Tack! När börsen inte är så hungrig så blir det en beställning.
Southpawswede

Återgå till Svartkrut