Allt om spårträning och eftersök.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Allt om spårträning och eftersök.

Inläggav VÄSTILA » 18 maj 2018, 06:49

Eftersökte en tråd som samlar robsoft kunskap gällande spårläggning/träning samt skarpa eftersök för jakthundar där vi kan dela våra kunskaper samt informera om utrustning samt kurstillfällen. Undertecknad är helt novis kring detta och ser framemot att få ta del av den samlade expertisen som finns här på Robsoft. :)

Får väl börja med ett tips jag fått till mig gällande att lägga spår. Ta en PET-flaska, lägg i en hårtuss av ett vilt, fyll med vatten och låt stå ett par dagar. Sedan gör man ett litet hål i korken och vips så får man samma doftkoncentration i hela spårlängden. Perfekt för spårläggning och desto mer erfaren hund, ju mindre hår i flaskan. Perfekt att samtidigt korsa spår med ej önskvärt vilt och då kunna korrigera direkt!
Jämthund & Alpenländische Dachsbracke
VÄSTILA

Re: Allt om spårträning och eftersök.

Inläggav älg » 18 maj 2018, 08:21

Då hakar jag på direkt med en fråga: Hur tidigt börjar ni träna spår med era hundar? Och hur gör ni de första gångerna? Tar tacksamt emot tips.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Jämtlasse » 18 maj 2018, 08:43

Spår börjar jag med direkt jag får hem Valpen, valpar som jag fött upp själv, ännu tidigare. Tror det är viktigt att prägla på doften av det man ska jaga. Kortare släpspår på gräsmattan 20-30m sen lite bus med valpen i slutet.
/Lars.
Jämtlasse

Inläggav VÄSTILA » 18 maj 2018, 08:59

Präglar med hud och klövar omgående. Spår sker i början med mat, klövar mm hemma på gräsmattan. Mest på lek där svårighetsgraden utökas hela tiden.
VÄSTILA

Inläggav Canta » 18 maj 2018, 10:46

Ett bra sätt att få igång ung hund är jobb=belöning dvs Pavlovs teori. Man gömmer några småbitar hundgodis på tomten, gnuggar händerna med samma, låter sen hunden sniffa på händerna och sen söka fritt på tomten. Man ökar svårigheten allteftersom dvs använder en allt större yta.

Hunden tycker det här kul och man kan gott ha två hundar igång samtidigt, då lär dom sig snabbt av varandra o konkurrerar. Man ska nog göra det här en gång varje dag typ eft kvällsmålet på sommaren iaf.

Rätt intressant hur hund jobbar. Efter ett tag lär sig hunden spåret/vittringen dvs där man gått runt o placerat godiset och tar då spår före frìtt sök.

Är lite tudelad om släpspår. Iofs. ett bra sätt att få hunden att följa ett vilt men vill man använda hunden till t.ex. vildsvinseftersök men inte frijakt efter nassarna då kan det bli lite knepigt för en unghund iaf. Det vilt man inte vill hunden ska jaga ska man nog inte spårträna för mycket på.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav älg » 18 maj 2018, 20:57

Canta skrev:Ett bra sätt att få igång ung hund är jobb=belöning dvs Pavlovs teori. Man gömmer några småbitar hundgodis på tomten, gnuggar händerna med samma, låter sen hunden sniffa på händerna och sen söka fritt på tomten. Man ökar svårigheten allteftersom dvs använder en allt större yta.

Hela trädgården låter lite våldsamt att börja med, då den är på närmare 2000 m2. Men jag har provat att slänga ut några godisar på en liten yta och låta henne nosa reda på dem. I början slutade hon leta efter första fyndet och kom hellre till mig för att få mer, men nu har hon blivit ihärdigare. Jag får väl successivt utöka sökområdet för henne.

Att dra en korv genom gräset, är det en bra fortsättning? Kan ju tillägga att jag nog ska gå en viltspårskurs så småningom men det vore ju kul att komma igång på egen hand.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav greyling » 18 maj 2018, 22:48

Enig med Cantas upplägg vad gäller selekteringen. Inget vidare med en liten drivande hund som går på gris tex. Frågan är när man ska börja med präglingen och spår. Min nya valp kommer jag bara att prägla under de första två månaderna lite lätt. Gnaga på hartass och sånt gäller, någon rå och dovklöv såsmåningom. Fokus är inkallning. Få den att riktigt lära sig att komma i alla lägen. Nu pratar vi förvisso om Beagle som är bland de envisare raserna så det där med att följa spår och driva har de i sig så det räcker. Presenterade en hartass ikväll för första gången för honom och det var som en helt ny värld uppenbarade sig. Släppte den inte alls och allt stängdes av i omgivningen. Snacka om gener. Så man måste nog fundera vad som är viktigast och hur man vill ha det med hunden. Men när han är ca 3 månader blir det hårdträning på spår varje dag.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav rajonbh » 18 maj 2018, 23:25

älg skrev:Att dra en korv genom gräset, är det en bra fortsättning? Kan ju tillägga att jag nog ska gå en viltspårskurs så småningom men det vore ju kul att komma igång på egen hand.

Det går alldeles utmärkt. Man behöver inte göra det så märkvärdigt i början.
Jag brukar dra en köttbulle eller dylikt på köksgolvet. Göm de bakom hörnet eller nåt stolsben så de inte hittar med synen :)
I början vill man bara att de ska lära sig att få ner och använda näsan.
Men tänk på att hålla det enkelt och anpassa efter din hunds utveckling. Hellre för enkelt än för svårt. Om de inte hittar bytet så lär de sig ingenting alls.
Användarvisningsbild
rajonbh

Inläggav VÄSTILA » 19 maj 2018, 11:33

Noterar att det finns skeptism gällande släpspår med vilt när man präglar en hund mot ett specifikt vilt? Är helt novis så utveckla gärna detta! Handlar det om att man präglar på dött vilt och att det skapar problem när de stöter på friskt vilt i naturen? Skall tilläggas att jag i början även spårar mycket på färska spår av tex gris, älg mm som jag vill att hunden skall jaga och att jag fyar när de tar spår som ej är önskvärda. Allt börjar dock i huset alt trädgården med bus och lek där hunden får lera upp diverse godsaker.
VÄSTILA

Inläggav rajonbh » 19 maj 2018, 17:54

Det finns lika många åsikter och vetanden som det finns hundar typ. :)

Vissa säger att deras hundar skiljer helt på eftersök och jakt, dvs att ex. deras spets kan gå rådjurseftersök men aldrig skulle förfölja ett rådjur under jakt.
Eller att prägling spelar ingen roll för det ligger i hundens gener VS präglingen som valp är ett måste för en bra jakthund.
Etc.. etc osv ;)

Jag jagar mestadels vildsvin och har haft hundar till det i rätt många år, och det jag upplever är att när det gäller farligt vilt som hundar instinktivt skyggar för (vildsvin, björn, lo etc) så är det en stor fördel att prägla dem så tidigt som möjligt.
Jag skriver prägla, men egentligen vänjer man vid doften så att den inte upplever den som skrämmande när de väl får vittring av levande vilt i skogen senare.

För egen del handlar det om att ge de absolut bästa förutsättningarna för min hund att bli den absolut bästa jakthund jag skulle kunna få.
Vissa individer är väldigt starka och behöver bara styras i rätt riktning.
Det finns också de individer vars självförtroende man måste bygga upp från grunden och för just denna personligheten tror jag präglingen har störst effekt.
Användarvisningsbild
rajonbh

Inläggav Border-2010 » 19 maj 2018, 21:57

Tja lite erfarenheter att ta till sig efter många skarpa eftersök:
Lita på hunden det är han som har näsan inte du.
Träna skytte både i möjliga och omöjliga situationer.
Skaffa ett par bra skyddsglasögon.
Sele eller spårhalsband - skippat selen framför ett bra halsband.
Vatten, vatten och åter vatten det behöver ni båda!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kommer strax men ej på order - född till slav är ingen Border!

To have a Borderterrier
Is to say you have a friend
A little darkeyed warrior
who vill be faithfull to the end!
Border-2010

Inläggav 405 WCF » 19 maj 2018, 22:34

Bandar de vilt jag vill prägla hunden på.
Börjar direkt jag får valpen.
Inga komstgjorda spår utan riktiga.
Korta passa när hunden är ung, ökar längden ju äldre och säkrare valpen blir.
Avbryter innan jycken tappar fokus.
Berömmer ofta under bandningen.
Släpper aldrig unghunden förrän man har möjlighet att skjuta.
Tränar skogsvana och sök på marker där önskat vilt inte finns.
Gör dödsök med valpen så fort något vilt av rätt sort skjutits efter nån annan hund.
Autentiska spår med blod.
Lever i villfarelsen att vinst är viktigt för valpen/unghunden.
Att spåra, få beröm, en godis mm ger 100 gånger mer positiv feedback än ett misslyckat ståndarbete där valp/unghund blir skrämd eller tappar fokus och förföljer dåligt.
Släpper aldrig förrän jag tror att hunden är mogen uppgiften.
405 WCF

Inläggav VÄSTILA » 20 maj 2018, 10:47

Mycket bra tips i tråden. Förstår nu hur ni tänker kring eftersökshund samt prägling av vilt, olika skolor mm. Personligen skulle jag ALDRIG släppa mina hundar vid eftersök på det dem INTE får jaga under jakt. Jämten jagar älg/gris och har uppvisat ypperligt ståndarbete med långa ståndtider och förföljanden vid stöt på nämnda vilt. Släpptes på sin andra höst vid skottplats efter en skadeskjuten kalv med ko och hängde i under 2-3 mil trots flera misslyckade ansmygningar av undertecknad tills dess att älgarna låg i backen. Så hon bör nog funkar som eftersökshund till älg. ADB jagar allt med päls med undantaget att drevtiderna på gris är betydligt längre, vilket sannolikt beror på att hon i Bosnien tränats att finna, lyfta, driva(10-30 min)fram vilt till passkyttar i snabbt tempo. Mycket snabbt sök och finner vilt fort. Dock längre drevtider samt skäller på stående gris upp mot flera timmar. Mycket bytesmedveten liten dam. Henne tänkte jag ha som eftersökshund till samma vilt som hon jagar vid jakt.

Nu söker jag efter en bra spårlina samt spårhalsband så ge gärna tips.. Vill ej ha sele till jämte då jag har detta när hon får dra bildäck, mig på cykel samt ungarna i pulka mm och hon drar ej med halsband. Prisnivå sekundärt..!
VÄSTILA

Inläggav Border-2010 » 20 maj 2018, 17:56

VÄSTILA skrev:Mycket bra tips i tråden. Förstår nu hur ni tänker kring eftersökshund samt prägling av vilt, olika skolor mm. Personligen skulle jag ALDRIG släppa mina hundar vid eftersök på det dem INTE får jaga under jakt. Jämten jagar älg/gris och har uppvisat ypperligt ståndarbete med långa ståndtider och förföljanden vid stöt på nämnda vilt. Släpptes på sin andra höst vid skottplats efter en skadeskjuten kalv med ko och hängde i under 2-3 mil trots flera misslyckade ansmygningar av undertecknad tills dess att älgarna låg i backen. Så hon bör nog funkar som eftersökshund till älg. ADB jagar allt med päls med undantaget att drevtiderna på gris är betydligt längre, vilket sannolikt beror på att hon i Bosnien tränats att finna, lyfta, driva(10-30 min)fram vilt till passkyttar i snabbt tempo. Mycket snabbt sök och finner vilt fort. Dock längre drevtider samt skäller på stående gris upp mot flera timmar. Mycket bytesmedveten liten dam. Henne tänkte jag ha som eftersökshund till samma vilt som hon jagar vid jakt.

Nu söker jag efter en bra spårlina samt spårhalsband så ge gärna tips.. Vill ej ha sele till jämte då jag har detta när hon får dra bildäck, mig på cykel samt ungarna i pulka mm och hon drar ej med halsband. Prisnivå sekundärt..!

Som halsband rekommenderar jag detta.
http://www.gundogs.se/products/sparlino ... lsband.php
Och som spårlina har jag denna.
https://www.pnjakt.se/art/sparlina-10m. ... medium=cpc

Skickat från min iPhone med Tapatalk

To have a Borderterrier
Border-2010

Inläggav herbert » 20 maj 2018, 21:48

Spårhalsband och platt spårlina i Biothane. Rekommenderar att Köpa ifrån Tyskland, http://www.lennie24.de/hund/halsbaender ... sshalsung/ är mycket bra och du väljer själv bredd, färg osv. Har två spårhalsband därifrån. Biothane är extremt tåligt, behöver inget underhåll utövar duschas av, en platt bred lina som inte trasslar och fastnar.

2018-04-11 15.25.35.jpeg

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ADB
Blaser R93

Moderator
Användarvisningsbild
herbert

Inläggav Border-2010 » 20 maj 2018, 22:59

herbert skrev:Spårhalsband och platt spårlina i Biothane. Rekommenderar att Köpa ifrån Tyskland, http://www.lennie24.de/hund/halsbaender ... sshalsung/ är mycket bra och du väljer själv bredd, färg osv. Har två spårhalsband därifrån. Biothane är extremt tåligt, behöver inget underhåll utövar duschas av, en platt bred lina som inte trasslar och fastnar.

2018-04-11 15.25.35.jpeg

Ser bra ut men det känns bättre med ett mjukt läderhalsband och sedan en biothane lina. Smaken är olika!

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

To have a Borderterrier
Border-2010

Inläggav herbert » 20 maj 2018, 23:53

Det är väl tur det Border...

ADB
Blaser R93

Moderator
Användarvisningsbild
herbert

Inläggav VÄSTILA » 21 maj 2018, 06:51

Tack för tipsen. Vilken bredd på halsband rekommenderas till en ADB alt jämthund?
VÄSTILA

Inläggav Canta » 21 maj 2018, 07:15

Har alltid vid lite större jobb hundpejl på voven. Hundar kan bli hottade av blodlukt och slita koppel ur händerna. Likaså kan det vara bra att kolla efteråt var man brutit söket. En flaggmarkering på handenheten blir bra. Blir det läge för frisläpp på skadat då pejl så klart, alltid.
Många gånger vill hund dra hårt i koppel vid eftersök. Ett tillfällig lösning är då att ha spårlinjan under kroppen dvs mellan frambenen eller sele.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav herbert » 21 maj 2018, 07:26

VÄSTILA skrev:Tack för tipsen. Vilken bredd på halsband rekommenderas till en ADB alt jämthund?
Halsbanden brukar vara mellan 38-60mm, kraftig hund = bredare.

En ADB har ju inte jättelång hals så det blir rätt snabbt fullt med pejl, reflexflärpar och halsband.

ADB
Blaser R93

Moderator
Användarvisningsbild
herbert

Nästa

Återgå till Hundar