Sevärd och udda dubbelbössa

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Sevärd och udda dubbelbössa

Inläggav Greener » 16 maj 2018, 22:55

Kolla in länken http://web.lindeauktioner.com/auktion/o ... p?ID=26919 Vore roligt om någon hade kunskap om bössan.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Re: Sevärd och udda dubbelbössa

Inläggav lorenzoni » 16 maj 2018, 23:21

En flintlåsbössa som en bysmed har modifierat på ett inte allt för konstnärligt sätt.
Namnet härrör förmodligen från en gård eller by.
lorenzoni

Inläggav Greener » 16 maj 2018, 23:35

Tja, jag tycker att hanarnas placering är både konstnärligt och uppfinningsrikt. Första gången jag ser en svensk dubbel jaktbössa med den lösningen.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inläggav lorenzoni » 17 maj 2018, 00:43

Hanarnas placering på insidan av låsblecken är inget nytt. En fransk konstruktion om jag inte misstar mig. Har sett den förut någonstans.
Själva utförandet är väl ingen höjdare direkt. Skulle tro med ledning av stilen på "gravyren" att den är gjord första halvan av 1900-talet.
Kort sagt inget direkt kulturhistoriskt intresse. ( Men kan naturligtvis ha fel) Ett halvt sekel som verktygsmakare säger mig dock att
detta ser ganska nytt ut.

Bosse
lorenzoni

Inläggav Dyngsmäll » 17 maj 2018, 09:02

Det är definitivt 1800-tal och jag hade nog placerat den ganska tidigt 1840-1850. Låt inte skicket lura. Det där var en innovativ, modern och dyr bössa på sin tid. Känner någon till smeden? Gjord i Lindersnäs utanför Eskilstuna? Smedens namn kan ju finnas på det högra låsblecket om nu platsen står på det vänstra. I bergslagen fanns gott om välbeställda bergsmän och brukspatroner som hade råd med både dubbelbössa och stövare vid 1800-talets mitt och jag har sett många fina vapen på herrgårdarna i Lindesbergstrakten.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Greener » 17 maj 2018, 22:40

lorenzoni skrev:Hanarnas placering på insidan av låsblecken är inget nytt. En fransk konstruktion om jag inte misstar mig. Har sett den förut någonstans.
Själva utförandet är väl ingen höjdare direkt. Skulle tro med ledning av stilen på "gravyren" att den är gjord första halvan av 1900-talet.
Kort sagt inget direkt kulturhistoriskt intresse. ( Men kan naturligtvis ha fel) Ett halvt sekel som verktygsmakare säger mig dock att
detta ser ganska nytt ut.

Bosse

Jodå, konstruktionen är inget nytt och även jag har sett Franska och även Belgiska, Danska och jag tror t.o.m någon enkel (kanske) Svensk pistol tidigare. Men det är den första dubbla svensktillverkad bössan jag sett med den placeringen av hanarna. Så jag tycker att det vore himla roligt att få veta mera om vem som kan gjort den. Och jag tycker nog att våra olika vapensmeders idéer och tillverkning tillhör vår kulturhistoria. Men det är iof bara min åsikt 8)

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Återgå till Svartkrut