Skicka vapen - Uppsala

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Skicka vapen - Uppsala

Inläggav Sleip » 04 jun 2018, 16:56

Jag lånar tråden snabbt, jag undrar om någon har ett bra smidigt/säkert tips på att paketera/emballera en studsare för frakt vid försäljning? Jag har koll på regelverket, 2 paket, posten värde osv.
Användarvisningsbild
Sleip

Inläggav MartinL » 04 jun 2018, 17:31

Gå till en vapenbutik och be att få en kartong.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MartinL

Inläggav Uppland » 04 jun 2018, 18:42

MartinL skrev:Gå till en vapenbutik och be att få en kartong.

En sån kartong är bra om den ligger stapla på en pall.. Jag fick en studsaren gång i ett sånt paket och det hade fått rätt bra med stryk.... Så jag skickar i utskuren frigolit med sidor av masonite.....

Det är mitt tips...

För övrigt ytterligare en anledning att skicka med värde för det hanteras helt manuellt... Medan vanliga paket hanteras i sorteringsmaskin och då blir ett långsmalt paket utsatt....

Jw
Uppland

Inläggav Sleip » 04 jun 2018, 21:52

Ja det är ju idé, får ta och pröva det! Tackar :)

Uppland skrev:

En sån kartong är bra om den ligger stapla på en pall.. Jag fick en studsaren gång i ett sånt paket och det hade fått rätt bra med stryk.... Så jag skickar i utskuren frigolit med sidor av masonite.....

Det är mitt tips...

För övrigt ytterligare en anledning att skicka med värde för det hanteras helt manuellt... Medan vanliga paket hanteras i sorteringsmaskin och då blir ett långsmalt paket utsatt....

Jw

Bra och veta Tackar
Senast redigerad av Sleip 06 jun 2018, 10:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sleip

Skicka vapen - Uppsala

Inläggav MartinL » 04 jun 2018, 22:12

Jag har skickat säkert 15 vapen med kartonger från vapenbutiken, de är frigolit i dem och man kan ju tejpa med silvertejp runt kartongen innan man slår in den med pappret.

Jag har skickat alla med värde och det har aldrig varit något problem.

MartinL

Inläggav culot » 05 jun 2018, 08:01

Skickade en Bock förra Veckan med Värde , papprör till pipan och kofferten till resten och den sistnämda vägde över 5 kilo så totalen vart dyr 840 :-

problemet var att hitta " brunpapp" dock löste det sig i att mina " träffbildspapper/mjölkpapp " är bruna på baksidan, sen sätter man en bit silver tejp så det håller ihop och tar bort den vartefter man sätter deras
röda assureringstape .... Dom mumlade lite om skilda dagar, men jag sa att det står inget skrivet nånstans om det så det vart inget problem.

Det som var lite förbryllande var att varken jag eller inlämningstället kunde spåra paketet (?) Så dom fick ringa kontoret så dom spårade, och så skulle det tydligen vara.

/ P
culot

Inläggav AndreasW » 05 jun 2018, 17:59

Tanken med ej spårbart är för att ingen ska veta exakt vart de är och sno dem förstår jag det som.
AndreasW

Inläggav Blaser338 » 05 jun 2018, 18:19

culot skrev:Skickade en Bock förra Veckan med Värde , papprör till pipan och kofferten till resten och den sistnämda vägde över 5 kilo så totalen vart dyr 840 :-

problemet var att hitta " brunpapp" dock löste det sig i att mina " träffbildspapper/mjölkpapp " är bruna på baksidan, sen sätter man en bit silver tejp så det håller ihop och tar bort den vartefter man sätter deras
röda assureringstape .... Dom mumlade lite om skilda dagar, men jag sa att det står inget skrivet nånstans om det så det vart inget problem.

Det som var lite förbryllande var att varken jag eller inlämningstället kunde spåra paketet (?) Så dom fick ringa kontoret så dom spårade, och så skulle det tydligen vara.

/ P

Brunpapp är ju inget svårt att få tag på. Själv använder jag skyddspapp för golv som man använder när man tapetserar lr målar. Starkt, bra och billigt, Lite likt ett "Kinderägg" :)
Blaser R93 Luxus, Blaser R93 Offroad Professional.
Pipor: 22lr,222Rem,6,5x55,30-06,338WM,416RM,458WM
Blaser BBF 95 Kombi kaliber 12/76 o 30-06
Simson Suhl Bock
Zeiss: Varipoint 1,5-6x42, 2,5-10x50, Victory 3-12x56, Meopta 3-12x50, SuB 4-16x50
Walther55
Blaser338

Inläggav culot » 07 jun 2018, 13:21

Blaser338 skrev:
culot skrev:Skickade en Bock förra Veckan med Värde , papprör till pipan och kofferten till resten och den sistnämda vägde över 5 kilo så totalen vart dyr 840 :-

/ P

Brunpapp är ju inget svårt att få tag på. Själv använder jag skyddspapp för golv som man använder när man tapetserar lr målar. Starkt, bra och billigt, Lite likt ett "Kinderägg" :)

Mjölkpapp används som golvskydds papp på byggen Starkt , bra , svindyrt

/ P
culot

Inläggav locorod » 07 jun 2018, 14:26

Paccus skrev:
HuggyBear skrev:Ja det är viktigt att det ligger i en kartong med 4 hörn i varje ände ha jag fått erfara. Deras röda tejp ska klistras dom "sigill" över alla skarvar...
Jag brukar skicka själva pangen som "Värde" från Postens förtagscenter å därefter slutstycke/framstock från Ica i Postens blåa som "rek"...

Även slutstycke/framstock skall skickas som "Värde" enligt Postnord. Detta för att deras försäkring ska gälla. Tråkigt om slutstycket kommer bort på vägen och du står där med ett vapen som "inte" går att använda och som du inte får några pengar för.

Det värsta är inte pengarna. Du har av oaktsamhet slarvat bort en licenspliktig vapendel. Polisen blir sura på riktigt.....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Il Cattivo » 10 jun 2018, 09:47

Någon som har koll på hur länge ett kolli-id är sökbart, är det så att dom försvinner ett par dagar efter mottagaren hämtat ut paketet? Lämnade in totalt fyra paket (två vapen) som värdeförsändelse 1/6. Skulle kolla idag vad deras status var men inga av kolli-id ger något resultat när jag söker på postens hemsida.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav ahlbjo » 10 jun 2018, 10:08

Värdeförsändelser är inte sökbara på Posten.se. du får ringa kundtjänst.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
ahlbjo

Inläggav Il Cattivo » 14 jun 2018, 21:19

Intressant att vissa handlare verkar skita i att skicka vapnet som värdeförsändelse. Nu var jag och hämtade ut ett slutstycke i en riktigt rörig tobaksbutik (dom gav mig någon annans paket först). Får se om man får huvuddelen över huvud taget eller om någon annan får med sig den hem därifrån. Tycker det är konstigt att dom inte kom samtidigt då de lär vara skickade samma dag.

Det är ett vapen som jag returnerat till handlaren (då via värde) och nu ska få åter, även första gången jag mottog det kom det som ett vanligt paket.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Magnus M » 14 jun 2018, 21:55

Jag har varit med om ungefär samma sak, mitt gevär stod mitt i en rörig tobaksbutik då den tydligen inte fick plats bakom disk. Jag anmälde det hela till DHL som blev jävligt upprörda över att de hanterade vapen utan någon vetskap.
Användarvisningsbild
Magnus M

Föregående

Återgå till Allmänt om vapen