Ett steg närmare bågjakt!

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Ett steg närmare bågjakt!

Inläggav locorod » 20 jun 2018, 08:42

Walt Slade skrev:Om det nu blir tillåtet med bågjakt, vilket jag inte har något emot, så borde ju också nuvarande vapenklasser skrotas.
Inga problem att skjuta en älg med slug eller tjäder med .22lr bara avståndet är lämpligt.

Nu Tror jag du tänker fel. En kula slår i sönder i kroppen med anslagsenergin som verktyg. En pil skär med skärpan som största vapnet. Den är inte beroende av samma anslagsenergi. Man kan inte blanda samman dessa båda olika arbetssätt. Då kommer snart all jakt med gevär vara förbjuden då älgar med 222 kulor i sig plågas till döds.

Sen finns det stora feltänkt i klassindelningen. Slug och 17 hmr är de jag tänker först på.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Raggarö » 29 jun 2018, 14:07

https://svenskjakt.se/start/nyhet/natur ... d-pilbage/

Det där att NVV avhänder sig all bedömning av vapen till polisen är ju tämligen farofyllt, både för kulvapen och bågar.....

"Frågor om jaktvapnets utseende och ursprung har ingen betydelse för om det kan avliva vilt på ett etiskt godtagbart sätt, säger Frederik Treschow i pressmeddelandet.

Därmed vill Naturvårdsverket att det är upp till Polismyndigheten att avgöra om det finns ordnings- och säkerhetsmässiga aspekter på olika jaktvapen. Detta för att renodla Naturvårdsverkets roll i vapenfrågor."

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav sos » 02 jul 2018, 07:55

Dags att den av Riksdagen beslutade nya jakt och viltmyndigheten genast inrättas och dessa frågar samt vapenlicenser flyttas dit, NVV vill inte ha frågan och hoplofoberna inom PM skall absolut inte ha den. Dessutom bör förenklingarna som alla utom MP föreslår också fixas in i vapenlagen då den EU anpassas, dvs vapenhandlare sköter byte av vapen inom samma klass och ljuddämpare blir licensfria m.m
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Raggarö » 02 jul 2018, 09:46

sos skrev:Dags att den av Riksdagen beslutade nya jakt och viltmyndigheten genast inrättas och dessa frågar samt vapenlicenser flyttas dit, NVV vill inte ha frågan och hoplofoberna inom PM skall absolut inte ha den. Dessutom bör förenklingarna som alla utom MP föreslår också fixas in i vapenlagen då den EU anpassas, dvs vapenhandlare sköter byte av vapen inom samma klass och ljuddämpare blir licensfria m.m

AMEN

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Walt Slade » 04 jul 2018, 09:37

Det verkar ju som det bara är compoundbågar som blir tillåtna.
Märkligt om man jämför med skjutvapen, där ska det vara antika konstruktioner.
Och compoundbågar är ju dessutom militäriska, ni kommer väl ihåg Rambo..
Polisen kommer nog att kämpa för att bara handtäljda långbågar får användas.
Walt Slade

Inläggav sos » 04 jul 2018, 09:57

Walt Slade skrev:Det verkar ju som det bara är compoundbågar som blir tillåtna.
Märkligt om man jämför med skjutvapen, där ska det vara antika konstruktioner.
Och compoundbågar är ju dessutom militäriska, ni kommer väl ihåg Rambo..
Polisen kommer nog att kämpa för att bara handtäljda långbågar får användas.

Med sugpropp på pilarna
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Torpalasse » 16 sep 2018, 22:38

På nyheterna idag så gemene man känner till det.
Ngt jag dock noterat efter en timmes youtubande är att vid många skott hinner djuret reagera och flytta sig en god bit innan pilen träffar. Detta trots lugnt betande ostörda djur.
Började då kolla lite på utgångshastighet på en jaktbåge, vilket var ca 80-100m/s. Säg då medelhastighet fram till träff ngt under det som 70m / sek.
Vid ett skott på 34m tar det ljudet 0.1sek att nå viltet, medan det tar pilen 0.5sek.
Alltså en reaktionstid som om den understiger 0,4 sek mycket möjligt leder till skadeskjutning. På längre håll ännu värre.
Tankar om detta? Eller är jag fel ute?
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900, 30-06. Nikon monarch 1-4x20
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav JohnDoe1 » 16 sep 2018, 22:55

Fenomenet kallas ”jump on string”, dvs att djuret hör ljudet av bågen och sjunker ihop lite för att sticka iväg. Det är inget stort problem eftersom skottavståndet är 15-20m. Dina avståndsexempel på 34m osv är inte aktuella eftersom avståndet är för långt för en seriös bågjägare. Hur det är med oseriösa jägare är en annan sak som gäller alla sorters vapen. Det finns alltför många som skjuter chansartade skott med sin bössa på långa avstånd på vilt i full fart. En båge är ett jaktredskap som har givna förutsättningar som man ska ta hänsyn till vid jakten. Precis som man inte jagar älg med hagel US6 på 120 meter osv.
JohnDoe1

Inläggav Ogster2 » 17 sep 2018, 09:19

Läste en infekterad tråd på FB om bågjakten, båda sidor har sina argument men många av dessa yngre herran på FÖR sidan vill gärna påtala att dom utan problem kan skjuta bättre på 80m med sina pilbågar än den genomsnittlige jägaren med sin bössa.

Så kan självklart vara fallet men varför är det så viktigt att tala/jämföra ett avstånd som är 4ggr längre än vad som är lämpligt att jaga på?
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Levon » 17 sep 2018, 10:11

JohnDoe1 skrev:Fenomenet kallas ”jump on string”, dvs att djuret hör ljudet av bågen och sjunker ihop lite för att sticka iväg. Det är inget stort problem eftersom skottavståndet är 15-20m. Dina avståndsexempel på 34m osv är inte aktuella eftersom avståndet är för långt för en seriös bågjägare. Hur det är med oseriösa jägare är en annan sak som gäller alla sorters vapen. Det finns alltför många som skjuter chansartade skott med sin bössa på långa avstånd på vilt i full fart. En båge är ett jaktredskap som har givna förutsättningar som man ska ta hänsyn till vid jakten. Precis som man inte jagar älg med hagel US6 på 120 meter osv.

Nuförtiden med bättre pilar och sikten så snackar vi nog minst dubbla avståndet ibland, internationellt alltså
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav JohnDoe1 » 17 sep 2018, 18:24

Då har du alltså inte gått IBEP kursen där man är ganska tydlig med avstånden. Själv tävlar jag i bågskytte och är domare så jag har god koll på vad utrustningen kan. Du har tillräcklig genomslagskraft och precision på både 60 och 90 meter. Men återigen talar vi om omdöme. Inga problem att skjuta älg på 600m med 308 men lyckligtvis få som gör det eftersom det är olämpligt av ganska många skäl. Så bågskyttet i sig leder inte till fler skadeskjutningar utan det är som vanligt omdömet hos den enskilda jägaren som är viktigt. Vad man kan göra med olika jaktredskap är inte detsamma som vad som är lämpligt eller ens tillåtet. Tyvärr verkar många blanda ihop det när de har synpunkter på bågjakt.
JohnDoe1

Inläggav Torpalasse » 17 sep 2018, 19:22

JohnDoe1 skrev:Då har du alltså inte gått IBEP kursen där man är ganska tydlig med avstånden. Själv tävlar jag i bågskytte och är domare så jag har god koll på vad utrustningen kan. Du har tillräcklig genomslagskraft och precision på både 60 och 90 meter. Men återigen talar vi om omdöme. Inga problem att skjuta älg på 600m med 308 men lyckligtvis få som gör det eftersom det är olämpligt av ganska många skäl. Så bågskyttet i sig leder inte till fler skadeskjutningar utan det är som vanligt omdömet hos den enskilda jägaren som är viktigt. Vad man kan göra med olika jaktredskap är inte detsamma som vad som är lämpligt eller ens tillåtet. Tyvärr verkar många blanda ihop det när de har synpunkter på bågjakt.

När du skriver att det inte är några problem att skjuta en älg på 600m kvalificerar ju du dig definitivt till gruppen utan omdöme och bör alltså inte få lov att jaga med båge. Men du har ändå synpunker om bågjakten, varför då?
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav Magnus M » 17 sep 2018, 19:48

Torpalasse skrev:
JohnDoe1 skrev:Då har du alltså inte gått IBEP kursen där man är ganska tydlig med avstånden. Själv tävlar jag i bågskytte och är domare så jag har god koll på vad utrustningen kan. Du har tillräcklig genomslagskraft och precision på både 60 och 90 meter. Men återigen talar vi om omdöme. Inga problem att skjuta älg på 600m med 308 men lyckligtvis få som gör det eftersom det är olämpligt av ganska många skäl. Så bågskyttet i sig leder inte till fler skadeskjutningar utan det är som vanligt omdömet hos den enskilda jägaren som är viktigt. Vad man kan göra med olika jaktredskap är inte detsamma som vad som är lämpligt eller ens tillåtet. Tyvärr verkar många blanda ihop det när de har synpunkter på bågjakt.

När du skriver att det inte är några problem att skjuta en älg på 600m kvalificerar ju du dig definitivt till gruppen utan omdöme och bör alltså inte få lov att jaga med båge. Men du har ändå synpunker om bågjakten, varför då?

Gör dig inte dummare än vad du är, han skriver ju att det är ”lyckligtvis få som gör det” samt att det är ”olämpligt av ganska många skäl”
Användarvisningsbild
Magnus M

Re: Ett steg närmare bågjakDi

Inläggav Torpalasse » 17 sep 2018, 20:15

Magnus M skrev:
Torpalasse skrev:

Gör dig inte dummare än vad du är, han skriver ju att det är ”lyckligtvis få som gör det” samt att det är ”olämpligt av ganska många skäl”

Du är nog dummare ändå du. Visst är det så att det är olämpligt och få som skulle få för sig detta. Men du missar såklart bollen i din iver att slå en straffspark på ett forum. Nämligen att det inte är några problem att skjuta en älg på 600m. Antagligen anser man att det är lika plättlätt att bågskjuta ett rå på 200m.

Om nu sporten är att man måste få in djuren på 15m för ett säkert pilskott, varför inte bara skjuta på 15m med sin studsare istället? Då blir det ju smygandet och kamouflerandet som är grejen, precis det som bågskyttarna är ute efter.
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav Magnus M » 17 sep 2018, 21:05

Bågskyttarna vill väl jaga med sin båge?

Om man bara vill kamouflera sig och smyga på djur behöver du varken studsare eller båge.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Torpalasse » 17 sep 2018, 21:24

Magnus M skrev:Bågskyttarna vill väl jaga med sin båge?

Om man bara vill kamouflera sig och smyga på djur behöver du varken studsare eller båge.

Precis. Är inte emot bågskytte i sak, bara emot dåliga argument för att få sin vilja igenom.
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav sos » 10 okt 2018, 12:48

Jahapp... helt plötsligt så finns det aktivism?! behövs inte mycket för att få andra uppgifter, räckte med "risk för", kritik från 2 privat personer?! tänk om samma hårda nypor fanns i t.ex. de varg/rovdjurs vurmande som existerar (men då är det givetvis objektivt och sakligt).
https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20181010/
Användarvisningsbild
sos

Inläggav sevehem » 10 okt 2018, 13:05

sos skrev:Jahapp... helt plötsligt så finns det aktivism?! behövs inte mycket för att få andra uppgifter, räckte med "risk för", kritik från 2 privat personer?! tänk om samma hårda nypor fanns i t.ex. de varg/rovdjurs vurmande som existerar (men då är det givetvis objektivt och sakligt).

Det var väl bra?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav sos » 10 okt 2018, 13:11

sevehem skrev:
sos skrev:Jahapp... helt plötsligt så finns det aktivism?! behövs inte mycket för att få andra uppgifter, räckte med "risk för", kritik från 2 privat personer?! tänk om samma hårda nypor fanns i t.ex. de varg/rovdjurs vurmande som existerar (men då är det givetvis objektivt och sakligt).

Det var väl bra?

Att inte samma hårda nypor existerar i andra frågor? -eller är det bra att man inte är konsekvent? Hur många privatpersoner har inte uttryckt kritik i andra frågor, till och med JO anmält utan att något hänt.

Exempelvis
https://svenskjakt.se/start/nyhet/verke ... -forening/
Användarvisningsbild
sos

Inläggav sevehem » 10 okt 2018, 14:47

sos skrev:
sevehem skrev:

Det var väl bra?

Att inte samma hårda nypor existerar i andra frågor? -eller är det bra att man inte är konsekvent? Hur många privatpersoner har inte uttryckt kritik i andra frågor, till och med JO anmält utan att något hänt.

Exempelvis
https://svenskjakt.se/start/nyhet/verke ... -forening/

Du jämför äpplen och päron här. Föreningar är inte företag, stor skillnad. Sen tycker jag som du att det är lite knepigt att ge bidrag till något som själv deltar i. Och nej, rent principiellt är det inte ok med olika standarder men det kan ju aldrig vara dåligt att man hindrar en jävsituation trots att man i andra fall missat detta.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om jakt