Smygjakt/"indianjakt" på skogsfågel med kombivapen

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Smygjakt/"indianjakt" på skogsfågel med kombivapen

Inläggav Il Cattivo » 22 apr 2018, 21:52

Har tänkt göra detta i höst.

Det jag tänker på är när dom lyfter några meter bort och man ska skjuta hagelskott, blir inte detta väldigt svårt med kikarsikte på kombin, även med låg förstoring? Ni som håller på med liknande jakt, har ni snabbfäste och går med kikaren av för att sedan montera på den när ni ser en fågel på håll, eller hur gör ni?
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Re: Smygjakt/"indianjakt" på skogsfågel med kombivapen

Inläggav wande » 22 apr 2018, 22:23

Tips skippa kombi å kör med renodlat hagel...du behöver 2 hagelskott oftare än en kulskott på förhösten...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
wande

Inläggav Stewe's world on ice » 23 apr 2018, 06:27

Samma tips här. Kombi är inte lämpligt enligt mig
Stewe's world on ice

Inläggav älg » 23 apr 2018, 07:47

Har du ett kulgevär som inte är alltför otympligt så kan du köra norrlandsdrillingen: Hagelbössan i händerna och kulbössan på ryggen.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav 405 WCF » 23 apr 2018, 09:08

Chansen till kulskott under barmarksperioden är näst intill obefintlig.
Skit även i ”norrlandsdrillingen”, ty det blir tungt nog för rygg och axlar när säcken är full med fågel. :wink:
Jaga med hagelbrakaren, 1/4-1/2 borrning, samt ladda med en bra filtförladdad 6:a, (Eley, Gyttorp Fasan m.fl).
Du plockar ner allt inom 35 m med den kombon om du gör ditt.
Även den största tjädertuppen..
405 WCF

Inläggav dr_cosmo » 23 apr 2018, 09:18

Il Cattivo skrev:Har tänkt göra detta i höst.

Det jag tänker på är när dom lyfter några meter bort och man ska skjuta hagelskott, blir inte detta väldigt svårt med kikarsikte på kombin, även med låg förstoring? Ni som håller på med liknande jakt, har ni snabbfäste och går med kikaren av för att sedan montera på den när ni ser en fågel på håll, eller hur gör ni?

Jag har jagat så i många år innan jag skaffade hundar. Kikarsikte i snabbfäste är melodin. Kikaren sätter du på när du får läge på håll. En drilling är förmodligen ideal men det funkar utmärkt med kombi.

//R

Skickat från min iPhone med Tapatalk
dr_cosmo

Inläggav kjarvi » 24 apr 2018, 15:17

405 WCF skrev:Chansen till kulskott under barmarksperioden är näst intill obefintlig.
Skit även i ”norrlandsdrillingen”, ty det blir tungt nog för rygg och axlar när säcken är full med fågel. :wink:
Jaga med hagelbrakaren, 1/4-1/2 borrning, samt ladda med en bra filtförladdad 6:a, (Eley, Gyttorp Fasan m.fl).

Du har uppenbarligen inte försökt nog bra med kulgeväret under barmarkssäsongen. 90 % av de fåglar jag skjutit innan snön kommit har varit med kulgevär. Har ofta haft med mig både hagel och kula vilket har varit givande flera gånger.
kjarvi

Inläggav Tommygun » 24 apr 2018, 15:37

kjarvi skrev:
405 WCF skrev:Chansen till kulskott under barmarksperioden är näst intill obefintlig.

Du har uppenbarligen inte försökt nog bra med kulgeväret under barmarkssäsongen. 90 % av de fåglar jag skjutit innan snön kommit har varit med kulgevär. Har ofta haft med mig både hagel och kula vilket har varit givande flera gånger.

Kan bara hålla med. Sätter man sig in i att smygjaga med kula så kan det vara jäkligt effektivt om man är observant och försiktig. Sen sitter ju orren gärna i topp flera veckor innan snön kommer.
Men jag hade dock inte viljat skjuta flyktfågel med en kombi. Då skulle jag hellre köra norrlands drilling.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav Il Cattivo » 24 apr 2018, 22:11

kjarvi skrev:Du har uppenbarligen inte försökt nog bra med kulgeväret under barmarkssäsongen. 90 % av de fåglar jag skjutit innan snön kommit har varit med kulgevär. Har ofta haft med mig både hagel och kula vilket har varit givande flera gånger.

Tommygun skrev: Kan bara hålla med. Sätter man sig in i att smygjaga med kula så kan det vara jäkligt effektivt om man är observant och försiktig. Sen sitter ju orren gärna i topp flera veckor innan snön kommer.
Men jag hade dock inte viljat skjuta flyktfågel med en kombi. Då skulle jag hellre köra norrlands drilling.

Har ni några specifika tips att dela med er av?
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav 405 WCF » 25 apr 2018, 06:29

kjarvi skrev:

Så är det med all säkerhet, att jag inte försökt alltså.
405 WCF

Inläggav Dyngsmäll » 25 apr 2018, 10:37

Orrtupparna besöker spelplatsen i princip varje morgon året runt. Det är valfritt att sätta sig där innan de dyker upp, men själv älskar jag att smyga på småspelande fågel som sitter i träden. Man måste se upp för de som sitter i utkanten och upptäcker dig håller oftast tyst. Mycket spännande och trevlig jakt som jag bedriver enbart med studsaren. Att gå med hagelbössa och trampa upp fågel misslyckas jag ständigt med...
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Il Cattivo » 22 maj 2018, 20:25

När på hösten rekommenderar ni att man jagar? Tänker främst med kulvapen. Området är Bergslagen.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav börje » 22 maj 2018, 20:34

När fåglarna är lovliga :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Il Cattivo » 23 maj 2018, 08:54

Hehe, jo såklart. Men sent/tidigt på hösten?
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav älg » 23 maj 2018, 09:26

Man brukar mena att fåglarna trycker bättre innan löven faller, och att det är den bästa tiden att stöta upp dem inom hagelhåll. Senare på hösten sticker de snabbare. Men stöter man upp en fågel som då träar längre bort, så tror jag att det är svårt att smyga in på skotthåll. Jag vet inte. Jag har bara provat att ta dem med hagel på uppflog, något som är nog så svårt. Förmodligen får du bäst chanser med hagel om du bara har med kulbössa och bäst chanser med kulbössa om du bara har hagel, i alla fall enligt Murphy. Har du kombi eller drilling får du med andra ord inga chanser alls. :mrgreen:
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav CaneHenrik » 28 maj 2018, 23:34

Tänkte prova på indianjakt efter skogsfågrl i höst. Är dr någon speciell tid på dagen som brukar vara effektivast?
CaneHenrik

Inläggav Fritz Kraut » 29 maj 2018, 07:09

Dyngsmäll skrev:Orrtupparna besöker spelplatsen i princip varje morgon året runt. Det är valfritt att sätta sig där innan de dyker upp, men själv älskar jag att smyga på småspelande fågel som sitter i träden. Man måste se upp för de som sitter i utkanten och upptäcker dig håller oftast tyst. Mycket spännande och trevlig jakt som jag bedriver enbart med studsaren. Att gå med hagelbössa och trampa upp fågel misslyckas jag ständigt med...

När jag jagade uppe i Bergslagen, sköt jag en del orre genom att ta reda på var orrarna höstspelade. Sedan fick jag se till att vara där i tid och ha ett bra gömsle. På den tiden hade jag en liten riskoja att sitta i, men det bör funka bra med ett kamonät också. Tänk på att ha bössan på plats för skytte redan från början, för det kan räcka med att pipan plötsligt sticks ut genom riset för att hela flocken ska lyfta. Orrarna är oerhört varska och skarpsynta. Sitter man bra till kan man mycket väl komma åt att skjuta med hagelbössan.

Och ha inte för bråttom med skottet. Det är ett fantastiskt skådespel med alla orrtupparna. De gånger de var som flest, rörde det sig om ett femtiotal som kucklade runt på myren framför mig.

F,
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav börje » 29 maj 2018, 07:13

CaneHenrik skrev:Tänkte prova på indianjakt efter skogsfågrl i höst. Är dr någon speciell tid på dagen som brukar vara effektivast?

Morgon och eftermiddag brukar vara bäst tycker jag. Jag brukar använda femmor eftersom man ju aldrig vet när tjädertuppen behagar lyfta inom hagelhåll, 32g laddning o IC, LM elr M. LM är min favvo. Finns det inte tjäder på marken utan enbart orre o järpe så använder jag sexor.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Vincent_Vega » 12 jul 2018, 22:12

Jag slår ett slag för norrlandskombin! Har funkat mycket bra för mig i de ångermanländska skogarna.
Vincent_Vega

Inläggav birk0323 » 13 jul 2018, 10:10

Så jagade jag i hela min uppväxt, först med pappa som följeslagare och sedan själv. Då hade jag enbart hagelbössan och en järp-pipa. Köpte en kombi men använde öppna riktmedel istället för rödpunkt eller kikarsikte och sköt både fågel i flykt och sittande samt ett gäng annat vilt likväl. Under förhösten vill man ha två hagelpipor och under kuljakten en precisionsstudsare, min brnokombi hade ingen av dessa egenskaper men ändå trots detta så fungerade det väldigt bra men det var före forumens och internets påverkan.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Nästa

Återgå till Fågeljakt