Vilket vapen till gås?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Vilket vapen till gås?

Inläggav sevehem » 30 maj 2018, 20:25

Nä jag tror bara helt enkelt att du träffade för långt bak och det tog lite tid innan gåsen blödde ur. Skjut längre fram en decimeter bakom halsfästet så går det fortare. Jag tycker att pratet om hårdskjutna gäss är lite knepigt. Jag hart en teori här. Jag tror myten uppstått eftersom gåsen är så stor så många missbedömer avståndet och skjuter på för långt håll. Dessutom med grova, glesa hagel eftersom alla "vet" hur hårdskjutna de är. Resultatet är att svärmen missar eller skammar gåsen som flyger tillsynes oskadd iväg. Varför jag inte tror att gäss är hårdskjutna är för att jag skjuter med US6 och det är sällan hagel återfinns i gåsen, de brukar sopa rätt igenom.
Angående kula har jag bara skjutit med klass 1 (eller 3 om man räknar helmantel) och de gässen har dött snudd på omedelbart. Senast hoppade en iväg några meter innan den lade sig men gåsen bredvid föll tvärt när skott nummer två brann av.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Föregående

Återgå till Fågeljakt