Vilket vapen till gås?

Diskutera jakten på våra fåglar.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Vilket vapen till gås?

Inläggav Keffe1 » 17 apr 2018, 18:05

Fick ett recept på gås av en annan jägare:
Skär ut fileerna. Lägg den längst ned i en gryta och två tegelstenar ovanpå. Koka i ett dygn tillsammans med lök och andra grönsaker. Släng bort fileerna, ät upp tegelstenarna.

Det var därför jag frågade
Keffe1

Inläggav don corleone » 17 apr 2018, 18:23

Canta skrev:Äh, smäll på en Kanadagås med 9,3'n och blyspets o sen lär dom inte störa grannen nåt mer. Är han sugen på gås då rekommenderas ICA' tamgås. Kanadagås är värst kul särskilt så här års. Går inte att äta egentligen men ok som hundmat om man kokar i 4 tim :)
Unggås, på hösten alltså, går väl att skära ur bröstbitarna på men långkok även här.

Det är ju det jag säger, det är såsen som gör det, köttet är bara ett attribut för att visa att man är "ickevegan". Att inte förglömma, "dessa djur kräva dessa drycker" (ett något omdanat uttryck, ursprungligen av Albert Engström av fasan för ett alkoholförbud med motbok och alla dess följdverkningar)
don corleone

Inläggav potatiskastare » 17 apr 2018, 18:29

Kanadicker gör sig bäst i recept där köttkvarnen har en del i tillredningen. Sedan är jag inte så glad i fettet utan brukar putsa det hårt. Då gifter sig det magra kvarvarande köttet väldigt bra med bacon i förhållande 1/6 ungefär, som burgare. Lite grädde är inte fel heller såklart...

Gåspastej är bra det med.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Keffe1 » 17 apr 2018, 18:42

don corleone skrev:
Canta skrev:Äh, smäll på en Kanadagås med 9,3'n och blyspets o sen lär dom inte störa grannen nåt mer. Är han sugen på gås då rekommenderas ICA' tamgås. Kanadagås är värst kul särskilt så här års. Går inte att äta egentligen men ok som hundmat om man kokar i 4 tim :)
Unggås, på hösten alltså, går väl att skära ur bröstbitarna på men långkok även här.

Det är ju det jag säger, det är såsen som gör det, köttet är bara ett attribut för att visa att man är "ickevegan". Att inte förglömma, "dessa djur kräva dessa drycker" (ett något omdanat uttryck, ursprungligen av Albert Engström av fasan för ett alkoholförbud med motbok och alla dess följdverkningar)
Som rospigg är jag väl bekant med Engström. Har väl sisådär en hyllmeter hemma...
Keffe1

Inläggav sevehem » 17 apr 2018, 18:53

Äh.. mycket gnäll på gås. Varmrök filéerna och ät dem varma direkt från röken. Till går det bra med din favoritsås, och ungsrostade potatisar.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Keffe1 » 17 apr 2018, 19:35

sevehem skrev:Äh.. mycket gnäll på gås. Varmrök filéerna och ät dem varma direkt från röken. Till går det bra med din favoritsås, och ungsrostade potatisar.
Låter ju faktiskt j-t gott!
Keffe1

Inläggav Fritz Kraut » 17 apr 2018, 20:38

Långkok? Hur kort tid har dina gummigäss hängt? Mina får hänga en vecka, innan jag skär ur filéer och lår. Och det blir inte segt.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav potatiskastare » 17 apr 2018, 21:03

Hagdahl skrev nåt i stil med att "gäss som överlevt sin första vinter är omöjliga, och trotsa både eld och vatten". Ligger lite i det vad gäller kanadicker tycker jag. Grågässen är bättre.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Canta » 17 apr 2018, 22:08

Alltså, gås smakar inte äckligt som t.ex. bäver o för vissa hare men har tuff konsistens. De där s.k. bröstfileerna är inga fileer men muskler för vingarna. Muskler blir som gummi f.a. hos äldre fågel. Mörning hjälper en del men fixar inte muskeltrådarna.
Bästa sättet att få i sig gås är nog långkok på svag värme. Efter ett par timmar ger fibrerna upp och köttet smular sig. Är rätt ok då i sallader och sånt men inget för svärmor. Malning är nog bäst dvs råvara till korv men korv är lite ute f.n. för folk tror att dom blir tjocka och/eller blir nitritförgiftade.
Hunden/räven ska väl också ha nåt från det vildas rike, eller
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Fritz Kraut » 17 apr 2018, 23:02

Jag måste ha ett sjuhelsickes tuggmaskineri, förstår jag. Mina kanadickbitar är möra på mindre än en timme... :mrgreen:

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav börje » 18 apr 2018, 05:10

sevehem skrev:Äh.. mycket gnäll på gås. Varmrök filéerna och ät dem varma direkt från röken. Till går det bra med din favoritsås, och ungsrostade potatisar.

Kan bara hålla med om att dom blir bäst när man röker dom. Gott på mackan också ifall man inte vill käka upp dom medan dom är varma.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Melker » 18 apr 2018, 05:16

Fritz Kraut skrev:Jag måste ha ett sjuhelsickes tuggmaskineri, förstår jag. Mina kanadickbitar är möra på en timme... :mrgreen:

F.

Vi bor ju nära varandra så du kan få en laddning gåskött nästa gång jakten går till.

Jag är m a o inte speciellt förtjust i smaken. Rökning eller tillagning i köttgryta med mycket bacon är väl de mest gångbara sätt jag provat. Kan erkänna att huvuddelen av gåsköttet går till hundarna.
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav Keffe1 » 18 apr 2018, 08:33

Fritz Kraut skrev:Jag måste ha ett sjuhelsickes tuggmaskineri, förstår jag. Mina kanadickbitar är möra på mindre än en timme... :mrgreen:

F.
Jag tycker det är jobbigt att tugga varje tugga i 1,5 timme bara, så det får kanske bli långkok/malning om det blir ngt skjutet...
Keffe1

Inläggav Fritz Kraut » 18 apr 2018, 15:27

Melker skrev:Vi bor ju nära varandra så du kan få en laddning gåskött nästa gång jakten går till.

Det är snällt av dig, men jag är rätt så självförsörjande på gässen. :D

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav greyling » 18 apr 2018, 15:32

Ja nu blev det recept på gås så jag passar på.

Någon som provat sous vide på gås?
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ingvar » 18 apr 2018, 16:19

Canta skrev:Alltså, gås smakar inte äckligt som t.ex. bäver o för vissa hare men har tuff konsistens.

Vet hut för vad är det nu för fel på bäverkött?
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav malx » 18 apr 2018, 18:11

greyling skrev:Någon som provat sous vide på gås?

Jepp, med mycket bra resultat. (Körde låg temp men rätt länge)
Tyvärr vet jag ej om det var ung eller gammal gås, kan ju ha en viss betydelse....

Det jag tänkt testa är att göra gåsrullader i sous vide. Ungefär så här (men med lite modifierade ingredienser):
https://www.youtube.com/watch?v=YkpdhdERXaM
malx

Inläggav Canta » 19 apr 2018, 14:30

Gås är visst gott .......... :)
http://www.forumbilder.com/image/Ap0
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav sevehem » 19 apr 2018, 16:28

malx skrev:
greyling skrev:Någon som provat sous vide på gås?

Jepp, med mycket bra resultat. (Körde låg temp men rätt länge)
Tyvärr vet jag ej om det var ung eller gammal gås, kan ju ha en viss betydelse....

Det jag tänkt testa är att göra gåsrullader i sous vide. Ungefär så här (men med lite modifierade ingredienser):
https://www.youtube.com/watch?v=YkpdhdERXaM

Vilken temp körde du gåsen i?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav m98_jom » 30 maj 2018, 20:10

Angående vapen och kula:
Sköt en grågås på skyddsjakt för att förhindra skada på vårsådd gröda.
Det gick till så att avståndet var ca 80-90 meter, jag bedömde att det var en ren bredsida och siktade mitt i gåsens kropp. Hade 222:an laddad med Norma Oryx 3,6 g köpammunition. Bra stöd mot en stenmur.

Skottet gick och till min förvåning så lyfte samtliga gäss, även den jag sköt på. De flög iväg bort från mig, jag tyckte mig se att de ville landa i skogen (!) ca 200 m från skottplatsen. På skottplatsen låg det en hel del fjädrar och dun samt ganska mycket blod i jorden samt en skinnbit. Gick bort för att se hur det ser ut där jag sist såg gässen. Och se på tusan, där låg gåsen i gräset mellan två ungtallar.

Ingångshålet satt någon cm längre bak än jag siktat, men utgångshålet var stort som en gammal femkrona och det vid analöppningen. Ingen vacker syn även om bröstköttet var totalt fritt från skottskador.

Det förvånar mig att den kunde lyfta och flyga som den ändå gjorde efter en sådan smäll. Undrar om inte kulan måste ha vinklat inne i gåsen, tror inte den var så sned i skottvinkeln?
Jaja, det gick ju bra. Men gås är hårdskjutet vilt. Helmantel är nog inte att rekommendera i alla fall. Kanske är klass 1 bättre än klass 2? Fast det smäller ju mer.
m98_jom

FöregåendeNästa

Återgå till Fågeljakt