kuldiameter vid användning av lapp

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

kuldiameter vid användning av lapp

Inläggav Greener » 03 apr 2018, 23:00

Någon som har någon generell tanke på hur mycket mindre kulan ska vara om man skjuter den med lapp (eller vad tusan det rätta namnet är, förladdning? :? ). Bössan det handlar om är en 8mm och relativt tunna räfflor som är "moderna". Har aldrig provat, men tror nog att jag ska kunna få bättre precision på den.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Re: kuldiameter vid användning av lapp

Inläggav dilaiic » 04 apr 2018, 06:55

Gäller det möjligen din bössa från Bingsta? Jag provade helt enkelt lite olika kulor och kom fram till att 47 gr passade bra till lappar från ett normalslitet lakan. Om du har vägarna förbi kan du få några kulor på 47, 48 och 50 gr att prova med.

(Det är kanske 10 år sedan, men du minns kanske att vi träffades utanför min arbetsplats när du köpte lite 16-hagel av mig.)
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav Greener » 04 apr 2018, 22:50

dilaiic skrev:Gäller det möjligen din bössa från Bingsta? Jag provade helt enkelt lite olika kulor och kom fram till att 47 gr passade bra till lappar från ett normalslitet lakan. Om du har vägarna förbi kan du få några kulor på 47, 48 och 50 gr att prova med.

(Det är kanske 10 år sedan, men du minns kanske att vi träffades utanför min arbetsplats när du köpte lite 16-hagel av mig.)

Ah, nu minns jag :D . Det var en bra investering, då jag tror att jag har kvar av dom fortfarande (= det är ju som vanligt vid harjakt med stövare 8) ). Nej, det är inte min Bingsta, utan en liten Sauer & Sohn och jag hade tänkt mig någon sorts spetskula. Men tack för erbjudandet :D . Jag har svagt minne av att det ska vara pipans innerdiameter.+lappens tjocklek+lite till (ungefär halva lapptjockleken). Låter det vettigt?

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inläggav Southpawswede » 05 apr 2018, 11:57

Kulans diameter plus två gånger lappens tjocklek ska vara lika med borrningens diameter (utan att räkna med räfflingen). Bra utgångsläge för min tjocklek på lapparna. Mät lapparna vikta fyrdubbelt och hoppressade, och dela med fyra för att få mer korrekt värde. Lapparna bör vara rätt så spänstiga speciellt om räfflingen är djup. Tänk tyg från T-shirt eller lakansväv, inte glatt tyg typ satin. Lättast att köpa färdiga från till exempel Sixgun.se. Lapparna ska komma ut hela ur pipan vid skyttet, och inte sönderbrända eller sönderrivna, utan med tydliga märken från räfflingen. Använd vanlig fett/bivax blandning för att fetta in lapparna eller fukta med en blandning av vatten/Ballistol.
Southpawswede

Inläggav dilaiic » 05 apr 2018, 16:42

Om de är sönderbrända, vad är det tecken på? Mina får oftast ett hål i mitten och ser ut som en munk eller badring.
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav Southpawswede » 05 apr 2018, 23:47

Kan vara "dåligt" material till lappen. Kanske för tunt tyg. Kan vara för het laddning också. Prova och lägg en utstansad bit kartong eller ännu bättre en milliliter med mannagryn eller polenta ovanpå krutet, innan lappen och kulan.
Southpawswede

Inläggav jimbo! » 03 maj 2018, 23:27

ska vara lappenX2 + kulan som ska bli bom måttet.
skjut det kan ta bättre än vad du tror!!
jimbo!

Återgå till Svartkrut