Bygelrepeterhagelbrakare

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Bygelrepeterhagelbrakare

Inläggav kattafan » 23 feb 2018, 23:20

Kan detta vara nåt?

https://vildsvin.se/vapen/nya-vapen/byg ... r-a-110aw/

Är 7+1-magasin ok för att det är bygeltepeter?
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
Google translate översätter finska
kattafan

Re: Bygelrepeterhagelbrakare

Inläggav jimmy85 » 23 feb 2018, 23:51

Japp. Magasinbegränsningen omfattar bara halvauto o pump.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Greener » 24 feb 2018, 00:30

Hur fasiken har de lyckats att få den att väga 3,5kilo :shock: Och då antar jag att det är med magasinet tomt.

Mvh
Greener
Användarvisningsbild
Greener

Inläggav 590A1 » 24 feb 2018, 01:03

Då antar jag att rakrepeter hagelbrakare hamnar utanför begränsningen också? Typ denna.. https://www.youtube.com/watch?v=zXq4_cUmFQs
590A1

Inläggav W. Pagel » 24 feb 2018, 17:59

Hmm...säkert att man kommer få licens på en sådan? Funderar på att lägga en beställning.

Kvaliteten verkar sisådär: https://www.youtube.com/watch?v=v22y6Lcqh4g

Kanske blivit bättre på dom senare modellerna.
Användarvisningsbild
W. Pagel

Inläggav HuggyBear » 24 feb 2018, 20:22

På grannkanalen hävdar en att jaktlagen sätter stopp för att jaga med så många patroner i magasinet även om man få licens för jakt på vapnet... Nån som ha tid å ork att kolla upp de å delge oss?
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav jimmy85 » 24 feb 2018, 23:29

HuggyBear skrev:På grannkanalen hävdar en att jaktlagen sätter stopp för att jaga med så många patroner i magasinet även om man få licens för jakt på vapnet... Nån som ha tid å ork att kolla upp de å delge oss?

Hade varit intressant o veta. Finns ju begränsning för antal patroner vid tex björnjakt
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav negativ » 25 feb 2018, 11:02

jimmy85 skrev:
HuggyBear skrev:På grannkanalen hävdar en att jaktlagen sätter stopp för att jaga med så många patroner i magasinet även om man få licens för jakt på vapnet... Nån som ha tid å ork att kolla upp de å delge oss?

Hade varit intressant o veta. Finns ju begränsning för antal patroner vid tex björnjakt

Citerar er båda för enkelhetens skull.
Jag menar att den på grannkanalen (vad är det, en irc-kanal?) måste skaffa starkare läsglasögon. Vare sig jaktlag eller jaktförordningen tar upp vilka vapen som är lämpliga, mer än att säga att staten har beslutsrätt.
Det är Naturvårdsverket som fått uppdraget att definiera vilka vapen som är godkända, och dessa regleras i föreskrifterna NFS 2002:18.
Däri står att finna att cylinder och bygelrepeterande hagelgevär saknar magasinsbegränsning.
Vidare står att finna att lodjur får jagas med hagelvapen, men att endast halvautomatiska vapen är begränsade till 2+1 patroner i kapacitet vid jakten (https://www.naturvardsverket.se/Var-nat ... ur/Lodjur/) Allt finns att läsa på nätet för den som är intresserad.

En aspekt som förstås kan begränsa hagelbygelrepeters är att det jaktlag personen är medlem i har infört egna begränsningar för vilka vapen som får användas. Det vill säga att jaktlag i texten citerad hänvisar till en samling individer som bedriver jakt och inte lagtexten.

/Negativ
negativ

Inläggav Ylitjorvas » 25 feb 2018, 17:27

Helt otroligt! Finns visst en marknad för allt.
Ta en pump och plocka bort alla fördelar den har men behåll nackdelarna.....och förstärk dem. Ändå verkar folk intresserade.
Ylitjorvas

Inläggav Torpalasse » 25 feb 2018, 18:46

Lär ju vara grymt bra att svinga och ladda?? Eller varför inte snurra bössan a'la Schwarzenegger.
Klaga inte när polisen blir svår på licenserna när det är uppenbart att man bara vill ha "fräna" vapen att stajla med.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900, 30-06. Nikon monarch 1-4x20
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav negativ » 25 feb 2018, 20:10

Ylitjorvas skrev:Helt otroligt! Finns visst en marknad för allt.
Ta en pump och plocka bort alla fördelar den har men behåll nackdelarna.....och förstärk dem. Ändå verkar folk intresserade.

Ja, jag håller helt med! Det är otroligt att det får tillverkas lätta brythagelvapen med svanhals, ofta högerskränkta. Helt omöjliga att träffa med, men ändå tillverkas dom och det verkar ju finnas intresse, då de tingar fantasibelopp på auktioner! ;)

Jag tänker, skämt åsido, att vi alla har olika förutsättningar och smak, som påverkar hur bra vi skjuter? Jag vet inte hur du resonerar, men jag vill att mina jaktkamrater jagar med vapen som de skjuter så bra som möjligt med?
negativ

Inläggav negativ » 25 feb 2018, 20:15

Torpalasse skrev:Lär ju vara grymt bra att svinga och ladda?? Eller varför inte snurra bössan a'la Schwarzenegger.
Klaga inte när polisen blir svår på licenserna när det är uppenbart att man bara vill ha "fräna" vapen att stajla med.

Helt möjligt att du jagar så, själv håller jag relativt hårt på säkerheten så det hade blivit problem om vi skulle jaga tillsammans. Utöver de vansinniga ur säkerhetssynpunkt lär du bryta några fingrar om du faktiskt prövar..

Jag vet inte om du sett en bygelrepeter någon gång, men de ser lite ut som de tuffa vapnens banjospelande kusin från landet....

Trådstartarens fråga är besvarad, jag tackar för mig. När 1900-maffian går igång på vapendesign från 1800-talet, då har något gått allvarligt galet.
negativ

Inläggav W. Pagel » 25 feb 2018, 22:45

Det kanske är en annan diskussion men varför finns det krav på permanent begränsning av magasinkapaiteten på 1+2 skott när det gäller semiautomatiska hagel och pumphagel? Antar att det är för att minska skadskjutningar? För att inneha ett semiautomatisk klass 1 gevär med 10 skott magasin går ju bra och det är ett farligare vapen.
Användarvisningsbild
W. Pagel

Inläggav sos » 25 feb 2018, 22:50

W. Pagel skrev:Det kanske är en annan diskussion men varför finns det krav på permanent begränsning av magasinkapaiteten på 1+2 skott när det gäller semiautomatiska hagel och pumphagel? Antar att det är för att minska skadskjutningar? För att inneha ett semiautomatisk klass 1 gevär med 10 skott magasin går ju bra och det är ett farligare vapen.

Har du inte sett Miami Vice och Liftaren... det är sådant våra regler baseras på.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav peter78 » 25 feb 2018, 23:29

Suck vad mycket skräpvapen det tillverkas :shock:
Innan är det värt en hel oxe efter är det inte ens värt hornen!
peter78

Inläggav l3th4l_bacon » 26 feb 2018, 11:39

peter78 skrev:Suck vad mycket skräpvapen det tillverkas :shock:

Kvalitémässigt iallafall men hagelbygeln är ju inte direkt en ny uppfinning, det var ju bl.a den som la banan för hagel med magacinlapacitet. Sjävlklart skapad av gurun Mr Browning 8)
Rolig idé med mycket historiskt värde
l3th4l_bacon

Inläggav Fält » 26 feb 2018, 13:13

Ylitjorvas skrev:Helt otroligt! Finns visst en marknad för allt.

Jag tyckte det var lite roligt att Browning byggde rakrepeter genom att ta bort gassystemet på en Browning BAR!
Fält

Inläggav HeyZeus » 26 feb 2018, 13:13

Synd att den är turkisk, annars hade den kanske varit intressant.
HeyZeus

Inläggav Ylitjorvas » 26 feb 2018, 13:22

Historiskt värde?

De har tagit en pumpbössa och ordnat så man med en krökt "dragstång" kan knuffa mekanismen via en bygel!
Den där har ju mer gemensamt med en underspännare för luftgevär än en riktig bygel!

Det är ju tvärtom, inte bara historielöst utan nästan att häda att sammanblanda denna med brownings Leveraction för hagel!
http://www.taylorsfirearms.com/long-gun ... otgun.html

Ja brownings rakrepeter är ju ett annat skämt....men det är ju bara modern marknadsföring.....
Ylitjorvas

Inläggav kattafan » 26 feb 2018, 18:03

Wow... hade ingen aning om att det var ett så känsligt ämne!
:)
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
Google translate översätter finska
kattafan

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen