Ruger Mark IV (Mark 4)

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Ruger Mark IV (Mark 4)

Inläggav HeyZeus » 30 sep 2019, 19:27

Det var en intressant ide att måla även toppen av baksiktet också.

Kanske man ska prova. Och passa på att ta bort lite färg från frontsiktet också, så att bara toppen är målad.
HeyZeus

Inläggav J_Westesson » 02 okt 2019, 21:25

Jo det blev en stor skillnad. Speciellt nu när det är fulväder. Tävling på lördag, så hoppas det håller...

Skickat från min H9436 via Tapatalk
J_Westesson

Inläggav Svintokig » 04 okt 2019, 16:39

Jag lånade en Ruger MK4 i en klubbtävling. Jag ogillar den glättiga lilla kolven. Jag visste att det är skytten och inte vapnet och sen sköt jag en guldserie. Jag är en medioker skytt och hamnade på mitten av resultatlistan så jag är övertygad om att pistolen skjuter rakare än jag. Jag är även övertygad om att den duger alldeles utmärkt till att jaga guldserier med i originalutförande.
Svintokig

Inläggav HeyZeus » 26 nov 2019, 10:53

Jag har börjat få lätta strikes nuförtiden. Eller, jag och jag... nybörjaren som lånar den under vintern.

Sliten firing pin, är min diagnos. Ny är beställd.

Kanske gått 4600 skott eller så.
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » 23 dec 2019, 19:36

Idag var min och en annan mk4 på banan, och de passade på att byta delar mellan sig.

Resultat var två pistoler med mycket bättre balans än vad de hade.

Min långa med en lätt stomme kändes mycket stabilare än normala 2245an, och lätta pipan på min tunga stomme gjorde att en massa vikt hamnade mitt i handen.

Hade jag behövt välja kombo hade jag nog tagit min stomme med lätta pipan, men skillnaden är verkligen marginellt. Ska nog snacka med ägaren till sommaren för att se om vi kan byta lowers i några veckor. Eftersom de är licensfria är det fritt fram att byta dem hur mycket man vill.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HeyZeus

Inläggav Soulshine » 27 dec 2019, 13:50

Tydligen så är även stommen licensbelagd men det är ju inte svårare än att du tar den på en lånelicens. Ser dock fram emot att få VQ trycket på, då blir det ännu roligare med swap av delar
Soulshine

Inläggav HeyZeus » 27 dec 2019, 13:54

Men det finns inget serienummer på stommen?
HeyZeus

Inläggav Soulshine » 27 dec 2019, 15:37

Sant, jag fick höra att stommen är en licenspliktig del men intressant att veta hur det funkar. Kan man köpa en lös stomme om det inte finns serienr?
Soulshine

Inläggav Fält » 27 dec 2019, 21:23

Det är som med pipor på pistoler, originalpipan har ofta inget nummer men om man köper en lös pipa så har den nummer. Om man skrotar sin originalpipa och ersätter med en pipa med nummer så skickas det till polisen för att kopplas till vapnet.

Om man vill köpa en ny lös stomme som inte har nummer från fabrik så kan jag inte se annat än att den måste märkas med ett nytt serienummer.
Fält

Inläggav HeyZeus » 27 dec 2019, 21:28

Jag har inte hittat lösa stommar än - kanske för att Ruger inte säljer sådana löst. Jag menar... vilken idiot vill ha olika stommar till samma pipa?

I USA är det bara till att knalla in på valfri butik och handla hur många kompletta Rugers man känner för, eftersom ... vad fan... de kostar ju inget och det finns inte 1000000 krav och regler att följa.

Det hade varit kul: ha en massa mk4or man kan mixa och matcha beroende på vad man tänker skjuta för dagen.
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » 14 jan 2020, 11:55

För kännedom, jag lånade ut 4an till någon nybörjare på banan (som visserligen skjutit sina fodringar och väntar på licens) men bland det första han gjorde var att skjuta en 45a. Needless to say, han var jättenöjd.

4an skjuter mycket, mycket bättre än vad jag kan - det är uppenbart.
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » 19 jan 2020, 17:27

Det finns två nya modeller av 4an. En svart och en stainless.

Synd att vi aldrig kommer att se sådana i sverige.

Tack, pistolskytteförbundet, för att ni har tradiga regler.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HeyZeus

Inläggav HeyZeus » 31 jan 2020, 11:28

För ett tag sedan märkte jag att magasinet inte ville spottas ut när slutstycket är stängt.

Problemet var att det hade kommit in skit bakom den magasinreleaseknappen.

Lösning: rengör delen på bilden. Jag tog loss skruven ovanför (T5) och använde tops men det fungerar säkert med en dos brake cleaner för att blåsa rent området.
HeyZeus

Inläggav sos » 31 jan 2020, 11:44

HeyZeus skrev:Jag har inte hittat lösa stommar än - kanske för att Ruger inte säljer sådana löst. Jag menar... vilken idiot vill ha olika stommar till samma pipa?

I USA är det bara till att knalla in på valfri butik och handla hur många kompletta Rugers man känner för, eftersom ... vad fan... de kostar ju inget och det finns inte 1000000 krav och regler att följa.

Det hade varit kul: ha en massa mk4or man kan mixa och matcha beroende på vad man tänker skjuta för dagen.

Det går väl alltid att köpa in som reservdel av en vapenhandlare/smed du får reparera din pickadol så mycket du behöver utan att licensen ändras för det t.ex blir inte en tillsvidare licens 5-åring även om du med tiden skulle ha bytt ut samtliga delar hos smed, gamla stommen/pipan måste givetvis skrotas eller bli "reparerad" reservdel hos smeden/handlaren OM det intresset finns.

Kolla med Sportec och sedan kan nog smeden fixa bytet till annan stomme/pipa med minimalt krångel med myndigheten för dig.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Soulshine » 31 jan 2020, 16:17

Jag hade gärna sett att Ruger gjort en 22/45 stomme i metal. Då hade jag verkligen varit intresserad av att köpa det som en reservdel
Soulshine

Inläggav HeyZeus » 31 jan 2020, 17:57

Två saker idag:

Ena benet på min recoil spring har börjat vika sig, ser det ut som. Ny är beställd.

https://www.brownells.se/VS3-RECOIL-ROD ... -930000154

Sedan: jag har ersatt min firing pin return spring med en annan. Den gamla var några millimeter kort, men den fungerade fortfarande. Jag ersatte den i väntan på

https://www.brownells.se/RUGER-MARK-SER ... -100025728

Alltså, visst, den har gått över 4700 skott, men ska saker verkligen slitas så snabbt?
HeyZeus

Föregående

Återgå till Pistolskytte